بیماری‌های نادر مشمول بیمه رایگان می‌شوند

مدیرکل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بیمه سلامت بیماری‌های نادر را به صورت رایگان تحت پوشش قرار می‌دهد.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جمشید شایان‌فر، مدیر کل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران درباره افرادی که بیمه‌شان فاقد اعتبار است، گفت: یک سری افراد هستند که بیمه‌شان فاقد اعتبار شده است، اما برای تمدید مراجعه نکرده‌اند. این افراد در مقاطع مختلف ممکن است آمار متفاوتی داشته باشند، اما هر زمان که این افراد اقدام کنند اگر هیچ پوشش بیمه‌ای فعال دیگری نداشته باشند، می‌توانند از بیمه سلامت استفاده کنند. در حال حاضر قریب به ۱۱ میلیون نفر بیمه رایگان فعال دارند.

وی، تصریح کرد: ۵ دهک پوشش بیمه رایگان دارند، سه دهک این افراد براساس قانون برنامه و بودجه رایگان هستند و دو دهک نیز براساس مصوبه هیات وزیران به مجموع بیمه شدگان رایگان اضافه شده‌اند یعنی دهک‌های ۴ و ۵ نیز به این سه دهک اضافه شده‌اند و در مجموع دهک‌های ۱ تا ۵ از پوشش بیمه‌ای رایگان استفاده می‌کنند.

مدیر کل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص عدم همپوشانی بیمه‌ها با یکدیگر گفت: ما پایگاه اطلاعات برخط داریم که این پایگاه نزد سازمان بیمه سلامت است اطلاعات سازمان تامین اجتماعی که روی پایگاه قرار دارد و با پایگاه اطلاعات برخط چک می‌شود. زمانی که فرد درخواست بیمه می‌دهد وضعیت همپوشانی‌اش با پایگاه برخط بررسی می‌شود و اگر بیمه دیگری نداشته باشد اجازه صدور یا تمدید بیمه به فرد داده می‌شود در واقع درصورتی که از بیمه فعال دیگری برخوردار نباشد، می‌تواند از بیمه سلامت استفاده کند.

به گفته شایانفر در نیروهای مسلح شرایط کمی متفاوت است و هم پوشانی بیمه‌ها به صورت آفلاین کنترل می‌شود. یعنی اطلاعات بر روی پایگاه قرار داده نشده، اما با مکانیزم‌های دیگری این همپوشانی کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر یعنی بیمه سلامت، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح تقریبا یکسان است. در سازمان بیمه سلامت بین کارکنان دولت که بیمه شده ما هستند و افرادی که تحت پوشش بیمه ایرانیان هستند و بیمه شدگان روستایی و سایر اقشار نیز تعهدات بین صندوق‌های مختلف یکسان است یعنی اگر یک دارو یا خدمتی توسط سازمان بیمه سلامت برای بیمه شدگان کارکنان دولت پوشش داده شود برای بیمه روستایی و بیمه ایرانیان نیز همین شرایط وجود دارد و در ارائه خدمات در صندوق‌های مختلف تحت پوشش بیمه سلامت بین بیمه شدگان تفاوتی وجود ندارد و بسته خدمات برای صندوق‌های مختلف یکسان است.

مدیر کل بیمه گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران خاطرنشان کرد: بیمه شدگان صندوق سایر اقشار که شامل مددجویان بهزیستی، مددجویان کمیته امداد، خانواده شهدا و ایثارگران، طلاب و روحانیون، دانشجویان و اتباع سایر کشورها با جمعیت قریب دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در قرار داد با ما هستند و یا اعتبار بیمه آن‌ها به ما داده می‌شود و به صورت خودکار بیمه این افراد تمدید می‌شود.

شایانفر تصریح کرد: ۶ میلیون نفر از بیمه شدگان که اقدامی برای تمدید تاکنون نکرده‌اند، شامل افرادی است که به صورت فردی و یا خانوادگی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند و این افراد بیمه گذار نداشته و نهاد خاصی متولی تحت پوشش قرار دادن بیمه این افراد نیست. این افراد باید به سامانه مراجعه کرده و بیمه خود را تمدید کنند.

وی درباره حق بیمه افراد در بیمه سلامت گفت: ۵ دهک که رایگان هستند دهک‌های ۶ تا ۹ نیز براساس مصوبه‌ای که در هیات وزیران به تصویب رسید مشمول کاهش پرداخت حق بیمه شده اند. یعنی شرایط بیمه شدن برای این افراد راحت‌تر شده است. دهک ۶ که در گذشته باید ۳۰ درصد حق بیمه که مبلغ ۴۳۰ هزار تومان بود را پرداخت می‌کرد بعد از این مصوبه ۱۰ درصد حق بیمه کاهش پیدا کرده و به ۲۰ درصد مشارکت رسیده و هر فردی که در دهک ۶ قرار دارد باید برای حق بیمه خود ۲۸۷ هزارتومان در سال پرداخت کند.

مدیر کل بیمه‌گری وجذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: همچنین دهک ۷ که در گذشته باید ۴۰ درصد مبلغ را پرداخت می‌کرد در حال حاضر با ۱۰ درصد کاهش ۳۰ درصد حق بیمه را پرداخت کرده و برای هر نفر ۴۳۰ هزار تومان حق بیمه در سال پرداخت می‌شود. دهک ۸ نیز که باید ۶۰ درصد حق بیمه یعنی معادل ۸۶۱ هزار تومان در سال حق بیمه پرداخت می‌کرد با ۲۰ درصد کاهش در حال حاضر ۴۰ درصد حق بیمه یعنی برای ۵۷۴ هزار تومان برای هر نفر در سال پرداخت می‌شود.

وی گفت: دهک ۹ نیز که در گذشته ۸۰ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کرد با ۳۰ درصد کاهش در حال حاضر ۵۰ درصد حق بیمه یعنی معادل ۷۱۷ هزار تومان سالانه برای هر نفر در این دهک پرداخت می‌شود. دهک ۱۰ در آمدی نیز بدون تغییر نسبت به گذشته باید کل مبلغ را پرداخت کند که معادل یک میلیون و ۴۳۵ هزار تومان برای هر نفر در سال است.
شایانفر درباره بیمه بیماران خاص گفت: برای افراد دارای بیماری‌های خاص نیز سال‌هاست که بیمه به صورت رایگان است. یک سری بیماری‌های دیگر نیز براساس تصویب شورای عالی بیمه مشمول بیماری‌های نادر هستند پوشش بیمه‌ای این افراد نیز رایگان شده است و در دستور کار شورای عالی بیمه قرار داشته و به محض ابلاغ لیست بیماری‌ها، این افراد نیز مشمول بیمه رایگان خواهند شد.

وی درباره روند پوشش بیمه افراد فاقد بیمه گفت: این کار به سرعت انجام می‌شود افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه سازمان بیمه سلامت اطلاعات خود و اعضای خانواده خود را ثبت کنند. اطلاعات دهک درآمدی همه افراد در پشت سامانه قرار دارد و وقتی اطلاعات افراد در سامانه ثبت می‌شود به سرعت با اتصال به بانک اطلاعاتی ثبت احوال مشخصات فرد بررسی شده و با استفاده از بانک اطلاعاتی برخط وضعیت همپوشانی بیمه این افراد بررسی شده و براساس دهکی که برای فرد در سامانه مشخص شده، مبلغ حق بیمه برای فرد نمایش داده می‌شود. همه این روند به سرعت و بدون نیاز به حضور در شعب قابل انجام است.

مدیر کل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران خاطرنشان کرد: ممکن است به ندرت افرادی باشند که برای اولین بار درخواست بیمه بدهند و هیچ سابقه‌ای از اطلاعات آن‌ها در بانک‌های اطلاعاتی سازمان‌های بیمه نباشد و ممکن است فاقد دهک باشند این افرادی که فاقد دهک بوده و دهک‌شان هنوز مشخص نشده است، برای این افراد نیز یک ماه پوشش بیمه رایگان بیمه سلامت برقرار شده و می‌توانند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند.

به گفته شایانفر قریب به دو سال است که دفترچه بیمه به صورت کامل برچیده شده و افراد با ارائه کد ملی می‌توانند از خدمات استفاده کنند.

کد خبر: 63430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =