برنامه ارائه خدمات یکپارچه سلامت جسم و روان به کارگران اصناف اجرا می شود

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه در بازدید از نمایشگاه هفته دولت اعلام کرد که وزارت کار برای نخستین بار در قالب برنامه تحولی سال ۱۴۰۲ ارائه خدمات سلامت جسم و روان به کارگران اصناف را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش خبرنگار آتیه آنلاین، هادی بهداد در بازدید از غرفه این وزارتخانه در نمایشگاه « روایت خدمت » گفت: در جامعه کار و تولید مسأله نیروی انسانی اعم از جامعه کارگری و کارفرمایی حائز اهمیت هستند و ارایه خدمات اجتماعی به آنها یکی از اولویت هاست.

بهداد ادامه داد: در این راستا خدمات رفاهی و سلامت برای جامعه کار و تولید تعریف شده است و در حال حاضر نیز شبکه بزرگی از مراکز مشغول ارایه مجموعه خدمات جسمی و روانی در بنگاه های تولیدی و اقتصادی هستند.

افزایش ۳۰۰ درصدی خانه های بهداشت کارگری
او افزود: این نوع خدمات در قالب خانه های بهداشت کارگری و ایستگاه های بهگر ارایه می شوند و خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰۰ درصد خانه های بهداشت کارگری و بیش از ۶۰۰ درصد تعداد ایستگاه های بهگر افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه با اشاره به ضرورت افزایش پوشش دهی این خدمات گفت: به منظور افزایش سطح پوشش دهی خدمات، کیفیت و تنوع را ارتقاء داده ایم و توانستیم خدمات سلامت روان را افزایش دادیم . نظام ارجاع در سطوح پیشگیری نیز در دست اقدام است.
وی با اشاره به پیش بینی آموزش های پیشگیرانه برای جامعه کارگری گفت: این آموزش ها در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰۰ درصد تعداد آنها افزایش پیدا کرده است .

بازنگری آیین نامه مراکز نگهداری فرزندان مادران شاغل
بهداد اضافه کرد: همچنین در قالب خدماتی که به کارگران ارائه می شود بحث ایجاد مراکز نگهداری کودکان را با استناد به ماده ۷۸ قانون دنبال می شود و یا بنگاه هایی که شرایط نگهداری را ندارند در قالب کمک هزینه به مادران شاغل این مهم انجام می شود.
وی بر پیگیری اصلاح آیین نامه مراکز نگهداری کودکان اشاره کرد و گفت: این آیین نامه باید با توجه به قانون جوانی جمعیت و سیاست های جمعیتی نیز باید اصلاح شود.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه افزود: در حمایت از کارگران مبدع و مبتکر نیز هر ساله جشنواره امتنان را برگزار می کنیم و پارسال دوره سی و چهارم آن با حضور بیش از ۴۰ هزار از کارگران و بیش از ۳۳ درصد افزایش برگزار شد و دوره ۳۵ آن در مهر ماه سال جاری کلید خواهد خورد.

ارائه خدمات سلامت اجتماعی به اصناف
بهداد افزود: ورود وزارت خانه برای نخستین بار در حوزه ارایه خدمات سلامت روان به اصناف است. با توجه به اینکه بسیاری از کارگران ما در اصناف حضور دارند ما در برنامه تحولی سال جاری ، طرحی را پیش بینی کرده ایم که با این طرح بتوانیم نه تنها ورود ساختارمندی به حوزه اصناف داشته باشیم بلکه به تعداد قابل توجه تری از کارگران در معرض آسیب های اجتماعی اصناف خدمات ارایه دهیم.

تهیه سند پیشگیری از اعتیاد
او به تهیه سند پیشگیری از اعتیاد را یکی از اقدامات مهم دیگر خواند و افزود: در سال گذشته این مهم انجام شد و مراحل تصویب آن سپری شده و آماده است که در شورای عالی مواد مخدر مطرح شود بر اساس این سند بیش از ۱۸ سازمان موظف شدند که به جامعه کارگری خدمات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد ارایه کنند.
مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه گفت: بازنگری در بسته ارایه خدمات مراقبتی به بیمه شدگان انجام شده و به زودی به سازمان های ارایه دهنده خدمات سلامت اجتماعی ابلاغ خواهد شد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه سازمان های زیرمجموعه خود از آغاز نمایشگاه هفته دولت در سالن ۸ نمایشگاه بین المللی تهران حضور دارد و در تعاملی مستقیم با مسئولان و مردم،خدمات و اقدامات خود را معرفی و اطلاع رسانی می کنند.

کد خبر: 63434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =