بیمارانی که با نسخه الکترونیکی به داروخانه مراجعه می‌کنند نیازی به افزایش پرداختی ندارند

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: تاکنون یکهزار و ۷۲۰ قلم دارو شامل این طرح شده و تمام داروها در سامانه ها بارگذاری شده است، لذا بیمارانی که با نسخه الکترونیکی به داروخانه مراجعه می‌کنند، نیازی به افزایش پرداختی ندارند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمد اسماعیل کاملی گفت: یکی از طرح‌های مهم در دولت سیزدهم این بود که ارز ترجیحی دارو به جای واردکننده یا تولید کننده به مصرف کننده تعلق گرفت و این مساله یکی از سیاست‌های اصولی در حوزه اصلاحات اقتصادی بشمار می آید. البته اجرای دقیق آن جهت جلوگیری از تضییع حقوق مصرف کننده و مردم یک رکن مهم و اساسی طرح بوده است.

او در پاسخ به این‌ سوال که شرایط پذیرش نسخ کاغذی در داروخانه چیست، گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲پیش بینی شده تا ۲۰ درصد نسخ کاغذی در داروخانه پذیرفته شود و سازمان بیمه سلامت نیز به تعهدات خود در این باره عمل می‌کند.

کاملی ادامه داد: علاوه بر اینکه ۵ دهک اول جامعه بیمه رایگان دارند، چهار دهک دیگر دارای تخفیف حق بیمه‌ هستند.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: رانندگانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نباشند بر اساس دهک‌بندی و ارزیابی وسع ۵ دهک اول جامعه بیمه رایگان داشته و از دهک ۶ تا ۹ از تخفیف حق بیمه برخوردا هستند؛ تنها دهک ۱۰ حق بیمه خود را کامل پرداخت می‌کند.

دارو یکی از استراتژیک‌ترین اقلام مصرفی در هر کشور است. در واقع دارو را باید مهم‌ترین ارکان نظام سلامت بدانیم که به همین علت، تنظیم بازار دارو از طریق سیاست‌گذاری و تنظیم مقررات زنجیره تولید، توزیع و عرضه برعهده تولیت نظام سلامت یعنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذاشته می‌شود. مسئولیت امور مربوط به دارو برعهده سازمان غذا و داروست که رئیس آن را وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب می‌کند و در حکم معاون وزیر محسوب می‌شود.

در سال‌های گذشته برای تامین مواد اولیه، ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌ها تخصیص پیدا می‌کرد که این موضوع در بازه‌های زمانی مختلف با انتقادهایی مواجه شده بود؛ زیرا تخلف‌ها و فاکتورسازی‌هایی در این زمینه رخ می‌داد و مسیری برای فساد در حوزه دارو شده بود.

طرحی موسوم به دارویار در ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ با محوریت خروج دارو از سبد ارز ترجیحی و تمرکز بر نظام بیمه‌ای، توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، مدیریت بهینه زنجیره تامین و توزیع و تسهیل دسترسی بیماران به دارو اجرایی شدطرحی موسوم به دارویار در ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ با محوریت خروج دارو از سبد ارز ترجیحی و تمرکز بر نظام بیمه‌ای، توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، مدیریت بهینه زنجیره تامین و توزیع و تسهیل دسترسی بیماران به دارو اجرایی شد.

کد خبر: 63533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =