مزایای «بیمه مهاجران خارجی» برای بازار کار و ایرانی‌ها

در روزهای ابتدایی شهریورماه، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی درباره بیمه مهاجران خارجی گفت: کارگران اتباع خارجی به ویژه اتباع کشور افغانستان که در کشور ما به صورت قانونی مشغول کارند، مشمول قانون تأمین‌اجتماعی هستند و بیمه اتباع خارجی از تعهدات و تکالیف قطعی سازمان تأمین‌اجتماعی است.

به گزارش آتیه آنلاین، به گفته محمد محمدی، برای بیمه اتباع افغانستان تمهیدات خاصی اتخاذ شده است به این ترتیب که بیمه حدود ۴ میلیون نفر از این افراد که دارای کارت آمایش هستند، در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته و کفیل سفارت افغانستان نیز برای همکاری اعلام آمادگی کرده است.

براساس اطلاعاتی که معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی ارائه داده، سازماندهی بیمه اتباع خارجی هنوز در ابتدای راه است: «در حال حاضر با وجود اشتغال گسترده این افراد، تنها حدود ۵۰ هزار نفر از آنان بیمه هستند. بازرسان سازمان تأمین‌اجتماعی که به کارگاه‌های مختلف مراجعه می‌کنند، باید بیمه شدن همه کارگران اعم از ایرانی و خارجی را بررسی کنند و روند ثبت‌نام و بیمه اتباع خارجی نیز مطابق قانون باید انجام شود».

بیمه اتباع خارجیِ دارای کارت آمایش و اجازه کار، یک گام مثبت در مسیر ساماندهی اشتغال در کشور است؛ علیرضا حیدری (کارشناس رفاه و تامین اجتماعی) در این رابطه به آتیه‌آنلاین گفت: بیمه مهاجران خارجی در کشورها معمولاً در قالب تفاهم‌نامه‌های دوجانبه صورت می‌گیرد و هدف از آن، کاهش ریسک کارگاه‌ها و صیانت از نیروی کار شاغل در کشور میزبان است.

وی افزود: «بیمه تامین اجتماعی» برای تمام افراد مجاز به کار در کشور – چه شهروندان ایرانی و جه مهاجران دارای مجوز کار- یک الزام شغلی است. برای اتباع افغانستانی ساکن در ایران، بیمه تامین اجتماعی یک مزیت محسوب می‌شود که توسط آن، اشتغال این بخش از نیروی کار کشور ساماندهی می‌شود. در عین حال، وقتی کارفرما بداند که مهاجران با مجوز بیمه هستند و تحت حمایت سازمان تامین اجتماعی قرار دارند و لاجرم باید برای آن‌ها حق بیمه ماهانه به حساب تامین اجتماعی واریز کند، امکان تخلف از قانون کمتر می‌شود.

به گفته وی، تا پیش از این کارفرمایان به‌ویژه در بخش ساختمان، کارگران اتباع را با دستمزدهای بسیار پایین‌تر از عرف و قانون به کار می‌گرفتند و در مقابل حوادث کار این گروه بی‌تفاوت بودند؛ این شرایط، هم به ضرر کارگران مهاجر بود و هم برای کارگران ایرانی که در بخش ساختمان مشغول به کار هستند، نتایج نامطلوبی داشت.

حیدری اضافه کرد: کارگران بخش ساختمان همواره از شکسته شدن دستمزدهای عرفی و توافق شده به وسیله کارگران مهاجر گلایه‌مند بودند. حالا با ساماندهی اشتغال مهاجران و بیمه کردنِ آنها، بازار کار به موازنه می‌رسد و کارفرما نمی‌تواند دستمزدهای پایین بپردازد یا اصول ایمنی را نادیده بگیرد.

این کارشناس تامین اجتماعی با بیان اینکه «پروتکل‌ها و مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی در مورد ضرورت بیمه کارگران مهاجر قانونی وجود دارد» اضافه کرد: بیمه تامین اجتماعی، بخشی از حقوق مهاجران است و دولت‌ها در این زمینه تکلیف دارند البته منظور کارگران مهاجر قانونی است که با مجوز رسمی در کشور فعالیت دارند. به این ترتیب، اقدام برای بیمه کردنِ کارگران مهاجر در ایران، یک گام مثبت در راه عمل به تکالیف بین‌المللی و پایبندی به حقوق مهاجران قانونی است.

وی اضافه کرد: معمولاً تفاهم نامه‌های دو طرفه میان کشورها برای بیمه کارگران مهاجر نوشته می‌شود. وزارت کار، با چندین کشور تفاهم‌نامه امضا کرده و کارگران ایرانی که به این کشورها اعزام می‌شوند، تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی آن‌ها قرار می‌گیرند؛ بنابراین وقتی ما به ۴ میلیون مهاجر کارت آمایش و اجازه کار داده‌ایم، باید آن‌ها را تحت پوشش تامین اجتماعی دربیاوریم؛ این اقدام هیچ هزینه‌ای برای دولت ندارد چراکه بیمه ماهانه بخشی از دستمزد خود کارگر است که توسط کارفرما به حساب صندوق تامین اجتماعی واریز می‌شود.

حیدری تاکید کرد: وقتی به مهاجران، اقامت موقت و اجازه کار می‌دهیم، بایستی آن‌ها را تحت پوشش حمایت‌های اجتماعی دربیاوریم و از حقوق شغلی آن‌ها حفاظت کنیم. پرداخت دستمزد قانونی، بیمه تامین اجتماعی و حمایت‌های درمانی و مستمری، بخشی از حقوق قانونی مهاجرینِ قانونی و دارای مجوز است.

او در پایان در ارتباط با آمار بیمه شدگان و امیدواری برای آینده گفت: امیدواریم با تصمیمی که تامین اجتماعی اتخاذ کرده به زودی شاهد بیمه شدن اکثریت قریب به اتفاق اتباع خارجی باشیم. بایستی برنامه مدون و زمانبندی مشخص برای این منظور داشته باشیم تا در ماه‌های پیش رو، حداقل نیمی از ۴ میلیون اتباعِ دارای کارت آمایش، بیمه شوند.

کد خبر: 63647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =