راه‌اندازی اورژانس بیمارستان شهدا؛ پروژه اصلی استان در سال ۱۴۰۲

حدود ۳۹ درصد از هموطنان کرمانشاهی تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارند. به اذعان مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان کرمانشاه، استقبال مردم از مراکز درمانی این استان خوب و میانگین ضریب اشغال تخت در سال ۱۴۰۱ برابر با ۷۰.۸ درصد است. با مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان کرمانشاه پیرامون آخرین وضعیت ارائه خدمات درمانی به گفت‌وگو نشستیم.

دکتر میثم حجتی‌پور مراکز درمانی تابعه مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان کرمانشاه را معرفی کرد و گفت: «دو بیمارستان شهدا و حضرت معصومه (س)، دو پلی‌کلینیک شبانه‌روزی، هفت درمانگاه تک‌شیفته در اسلام‌آباد غرب، بیستون، سرپل ذهاب، پاوه، جوانرود، صحنه و سنقر فعال هستند.» او در ارزیابی جایگاه مراکز درمانی استان در مقایسه با سایر مراکز درمانی افزود: «وضعیت بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی در همه استان‌ها از وضعیت خوبی برخوردار است و در استان کرمانشاه هم به همین‌گونه است.»
مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان کرمانشاه ادامه داد: «هر دو بیمارستان شهدا و حضرت معصومه (س) به لحاظ امکانات، هتلینگ، وضعیت فنی، تجهیزات و وضعیت آشپزخانه جزو بهترین بیمارستان‌های استان کرمانشاه هستند. البته حدود ۳۹ درصد مردم تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارند که متأسفانه درصد کمی از جمعیت استان را دربر می‌گیرد.» حجتی‌پور به استقبال خوب مردم از این مراکز اشاره کرد و گفت: «میانگین ضریب اشغال تخت در سال ۱۴۰۱ برابر با ۷۰.۸ درصد بوده است.»
او افزود: «در بیمارستان حضرت معصومه (س) که حوزه زنان و کودکان است و جراحی عمومی هم در آنجا انجام می‌گیرد و در بیمارستان شهدا که بیمارستان جنرال و اصلی استان است؛ به جز جراحی قلب و بخش روانپزشکی در باقی بخش‌ها ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان انجام می‌شود.»


حل چالش نگهداشت پزشکان با تغییر تعرفه‌ها
مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان کرمانشاه به برخی چالش‌های حوزه درمان استان اشاره کرد و گفت: «اصلی‌ترین چالش، حفظ و جذب پزشکان است. در سال جاری با درایتی که در سازمان بود این مشکل با تغییر تعرفه‌ها تا بخش زیادی رفع شده و مشکل اصلی در حوزه منابع انسانی و نیروهای تخصصی و ساختارهای بیمه‌ای است.» حجتی‌پور در بحث درمان غیرمستقیم و تعداد مراکز درمانی و طرف قرارداد در سطح استان بیان کرد: «مجموع مراکز طرف قرارداد در استان حدود هزار و ۵۰۰ مرکز است که شامل بیمارستان‌ها، مراکز تصویربرداری، داروخانه و مطب‌ها می‌شود.»
او پیرامون آخرین آمار از میزان نسخ، نسخ الکترونیک و پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد گفت: «مطالبات مراکز دانشگاهی تا اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ پرداخت شده و یک مبلغی از سال ۱۴۰۱ باقی‌مانده است. برای باقی مراکز تا پایان سال ۱۴۰۱ پرداختی‌ها انجام‌گرفته و امور پرداختی پزشکان و برخی مراکز چون مراکز تصویربرداری سه ماه اول سال ۱۴۰۲ انجام شده است.» مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان کرمانشاه افزود: «در مراکز ملکی صددرصد نسخ به صورت الکترونیکی و در مراکز طرف قرارداد حدود ۹۰ درصد نسخ به‌ صورت الکترونیکی نوشته می‌شود.»

آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی
حجتی‌پور درباره تعداد پروژه‌های استان و تأثیری که پروژه‌های مذکور بر میزان سبک ‌شدن بار درمانی خواهند داشت تأکید کرد: «استان کرمانشاه جزو استان‌هایی است که بیشترین توسعه را در چند سال اخیر داشته است. در بخش (NICU)‌، هشت تخت افزوده و بخش (LDR) با هشت اتاق مجزا ایجاد شد. درمانگاه‌ها در چند شهر اضافه و در حال حاضر پروژه اورژانس بیمارستان شهدا با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.»
او ادامه داد: «در سال جاری عملیات احداث درمانگاه تخصصی بیمارستان حضرت معصومه (س)، درمانگاه ملکی سرپل‌ذهاب و احداث درمانگاه ملکی پاوه آغاز خواهد شد. درمانگاه در کنکاور و حصین در قالب استیجاری است و سعی ما بر حل مشکلات موجود است.» مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان کرمانشاه افزود: «به لحاظ تأمین اعتبار مشکل خاصی وجود ندارد. زمان بهره‌برداری اورژانس بیمارستان شهدا طبق برنامه پایان سال جاری است و باقی پروژه‌ها از زمان شروع عملیات حداقل ۱۸ ماه زمان برای بهره‌برداری نیاز دارند.»
حجتی‌پور گفت: «افتتاح پروژه‌ها، بخصوص افتتاح اورژانس بیمارستان شهدا کمک بسیار زیادی به ما خواهد کرد؛ چراکه با میانگین ۱۲ هزار مراجعه در ماه یکی از شلوغ‌ترین اورژانس‌های استان به شمار می‌رود و طبیعتاً گستردگی مراکز درمانی سرپایی در شهرستان‌ها کمک بسیار زیادی به مراجعان برای دریافت خدمات می‌کند.»
او درباره روند اجرای طرح دارویاری در استان نیز تأکید کرد: «طبق ضوابط و دستورالعمل‌های سازمانی در حال انجام است و با شروع طرح دارویاری مشکلات و چالش‌هایی وجود داشت که با گذشت زمان مشکلات کمتر شده و امیدواریم به طور کامل برطرف شود.»

ذخایر دارویی در وضعیت مناسب
مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان کرمانشاه به وضعیت دارویی و تجهیزات در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: «در سطح استان مشکلی از بابت تأمین دارو به لحاظ ریالی، تجهیزات و مواد مصرفی وجود ندارد. بعضاً ممکن است در زمان بیماری‌های فصلی برخی داروها به‌ندرت نایاب شوند که مشکل برای کل کشور است؛ اما در حال حاضر وضعیت خوبی حاکم است و محدودیتی در مراکز درمانی وجود ندارد. از نظر دپوی دارویی، مراکز مطابق استانداردهای حوزه بهداشت عمل می‌کنند و یک نسبت متعال و متناسبی برقرار است.»
حجتی‌پور افزود: «ما ملزم به خرید کالای ایرانی هستیم. یکی از چالش‌های در استان و همچنین در دیگر استان‌ها موضوع استفاده از پروتزهای حوزه ارتوپدی و لنزهای چشمی است که امیدواریم یک سازوکاری در کشور ایجاد شود که تحت شرایطی با نظر کارشناسان حوزه این امکان فراهم شود تا بتوان از نمونه‌های خارجی استفاده شود تا ارائه خدمات بهبود یابد.»
او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اقدام شاخص استان در سال ۱۴۰۱ و برنامه‌های سال جاری گفت: «مهمترین شاخص ما، پیرو فرمایش مقام معظم رهبری؛ جوانی جمعیت و فرزندآوری بود. ما بخش (LDR) بیمارستان حضرت معصومه (س) را با هشت اتاق مجزا و باکیفیت بسیار خوب و وضعیت بسیار عالی افتتاح کردیم که می‌توان گفت بهترین بخش (LDR) استان و شاید کشور باشد.»

راه‌اندازی اورژانس بیمارستان شهدا
مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان کرمانشاه ادامه داد: «ما در حیطه عملکردی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ وضعیت مطلوب‌تری داشته‌ایم. در سال ۱۴۰۲ اصلی‌ترین پروژه استان به لحاظ کمّی راه‌اندازی اورژانس بیمارستان شهدا است و در حوزه کیفی هم باید سعی بر این باشد که نسبت به سال قبل افزایش کیفت داشته باشم.»
حجتی‌پور با بیان اینکه با توجه به اینکه یک‌سوم نوزادان استان کرمانشاه در بیمارستان حضرت معصومه (س) به دنیا می‌آیند، گفت: «همه سعی ما این است ضمن حفظ این جایگاه بتوانیم این آمار را ارتقا دهیم و در حوزه‌های مختلف پزشکی در بیمارستان شهدا خدمات بهتر و باکیفیت‌تری ارائه کنیم.» او در پایان گفت: «تمام تلاش سازمان تأمین‌اجتماعی این است تا بتواند خدمات درمانی را باکیفیت بسیار خوب و زمان مناسب به بیمه‌شدگان خود ارائه دهد. در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه درمان در کشور اتفاق افتاد و امیدواریم که استمرار یابد تا باعث رضایتمندی هرچه بیشتر مردم شود.»

کد خبر: 63746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =