پاسخگوی انتظارات مردم در دسترسی به درمان سرپایی هستیم

رئیس مرکز بهداشتی درمانی تأمین‌اجتماعی شماره ۴ کرمان با توجه به موقعیت جغرافیایی این مرکز که در منطقه‌ای شلوغ و در کنار بزرگراه مواصلاتی واقع شده است، تعداد مراجعه به این درمانگاه را بسیار زیاد بیان کرد؛ به نحوی که سالانه ۱۲۰ هزار بیمار پذیرش می‌شوند و در نتیجه تلاش بر این است تا انتظارات مردم در برخورداری از خدمات درمان سرپایی به نحو مناسب پاسخ داده شود.

دکتر علیرضا موسی‌علی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به خدمات این مرکز که در دو شیفت صبح و عصر دایر است، افزود: در این مرکز متخصصان زنان‌ و زایمان، اطفال، گوش ‌و حلق‌ و بینی و پزشکان عمومی فعالیت دارند و نیز خدمات مامایی، دندانپزشکی، ‌تزریقات و داروخانه به بیماران ارائه می‌شود. علاوه بر آن واحدهای پذیرش، مالی، اداری و فرابری داده‌ها برای تکمیل زنجیره درمان برقرار است.

وی با بیان اینکه این مرکز با دارا بودن بیش از ۲۶۰۰ متر مربع مساحت، در دو طبقه احداث شده است، ادامه داد: در طبقه همکف پذیرش، مطب متخصصان زنان و زایمان، اتاق مامایی، مطب پزشکان عمومی، تزریقات و داروخانه قرار دارد.

رئیس مرکز بهداشتی درمانی شماره ۴ کرمان، خدمات واحد تزریقات را شامل تزریقات عضلانی، سرم‌تراپی، نوارقلب و اکسیژن تراپی برشمرد و گفت: همچنین در واحد تزریقات، خدماتی از جمله تزریقات عضلانی، سرم‌تراپی، نوارقلب، اکسیژن‌تراپی، احیا، کنترل فشارخون، اندازه‌گیری اکسیژن خون، پانسمان و کشیدن بخیه انجام می‌شود.

موسی‌علی بیان کرد: علاوه بر آن دریافت نمونه آزمایش‌های ثبت‌شده و ارسال آن به بیمارستان پیامبر اعظم(ص) و دریافت نتایج آزمایش‌ها و تحویل به بیمار نیز در این واحد انجام می‌شود. یکی دیگر از خدمات مهم این واحد انجام غربالگری سرطان پستان و کولون و غربالگری دیابت است.

او افزود: در طبقه اول این مرکز مطب متخصصان اطفال، متخصص گوش و حلق و بینی، مطب پزشک عمومی و مطب دندانپزشکی قرار دارد و می‌توان گفت مجموع خدماتی که در این مرکز فراهم شده است، از نوع متداول و مورد نیاز بیماران بوده و تلاش می‌شود تا کیفیت این خدمات افزایش یابد و مردم نیز انتظار دسترسی به چنین خدماتی را در یک درمانگاه دارند.

رئیس مرکز بهداشتی درمانی شماره ۴ کرمان، ادامه داد: همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی این مرکز که امکان دسترسی ساکنان مناطق مرکزی و جنوبی شهرستان کرمان به آن وجود دارد، آمار مراجعه شهروندان به این مرکز فزونی یافته است و علاوه بر ساکنان خیابان شهید مصطفی خمینی که درمانگاه در آن واقع شده است، بسیاری از ساکنان خیابان‌های میرزاآقا، گلدشت و سایر خیابان‌های همجوار به این مرکز مراجعه می‌کنند.

موسی‌علی گفت: علاوه بر آن واقع شدن درمانگاه در مجاورت بزرگراه مواصلاتی «هفت باغ علوی»، سبب شده است تا بسیاری از اهالی شهرستان‌های ماهان، جوپار و سایر شهرستان‌های اطراف خدمات درمانی خود را از این مرکز دریافت کنند.

وی اعلام کرد: در نتیجه تعداد مراجعه به این درمانگاه قابل توجه بوده و فضای درمانگاه همواره پر از بیمار است؛ به نحوی که ماهانه حدود ۱۰ هزار بیمار در این مرکز پذیرش می‌شوند که این میزان سالانه رقم ۱۲۰ هزار بیمار را شامل می‌شود.

رئیس مرکز بهداشتی درمانی شماره ۴ کرمان، با اشاره به تمهیدات این مرکز برای تهیه دارو، ادامه داد: اقلام دارویی براساس فارماکوپه دارویی سازمان که شامل داروهای در تعهد است، با تجویز پزشک در اختیار بیماران قرار داده می‌شود. در مواقع کمبود دارو در کشور، مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی نیز مانند سایر مراکز درمانی با این چالش مواجه می‌شود اما تلاش بر این است تا با خرید و ذخیره به‌موقع نیاز بیماران برطرف شود.

موسی‌علی با اشاره به اینکه در این مرکز ۲۷ نیروی انسانی مشغول به فعالیت هستند، گفت: در میان کادر درمان ۱۴ پزشک فعالیت دارند و در واحد تزریقات نیز دو بهیار، امور این واحد را انجام می‌دهند؛ اما برای تکمیل کادر درمان و نیروها نیازمند جذب پزشک متخصص داخلی، منشی پزشک و منشی دندانپزشک هستیم. همچنین برای جلوگیری از افزایش کمبود نیروی انسانی، لازم است تا در مواقع بازنشستگی، افرادی به فورت جایگزین شوند.

او یکی از برنامه‌های مهم آتی این مرکز را برگزاری کلاس‌های ماهانه آموزشی برای پیشگیری از بیماری‌ها بیان کرد و افزود: درحال حاضر آموزش‌های لازم درمانی در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های دیابت و فشارخون از سوی پزشکان به بیماران داده می‌شود؛ اما درنظر داریم تا با ایجاد کلاس‌های آموزشی به صورت ماهانه، اطلاعات مناسبی را در زمینه پیشگیری و سبک زندگی سالم در اختیار بیماران و بیمه‌شدگان قرار دهیم که روند آن به صورت فرخوان عمومی همراه با ارائه پمفلت‌های آموزشی انجام می‌شود.

کد خبر: 63880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =