زنان و مردان شاغل در چه سنی امکان بازنشستگی دارند؟

سازمان تأمین اجتماعی از میان ۱۸ صندوق بازنشستگی بیشترین تعداد افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر را تحت پوشش دارد. با توجه به شرایط و قوانین خاص برای بازنشستگان، اکنون برای زنان و مردان شاغل طبق ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی شرط سنی تعیین شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس تبصره یک ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی اکنون برای مردان ۵۰ سال سن و زنان با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه بیمه‌پردازی امکان درخواست استفاده از بازنشستگی را دارند.

البته طبق قانون تأمین اجتماعی مردان با ۲۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن و زنان با ۵۵ سال سن امکان بازنشسته شدن و بهره‌مندی از خدمات همه‌جانبه این سازمان فراهم شده است. همچنین مردان ۶۰ ساله با ۱۰ سال سابقه امکان بازنشستگی با ۱۰ روز حقوق را دارند که این قانون برای زنان با ۵۵ سال، ۱۰ سال سابقه و ۱۰ روز حقوق امکانپذیر است.

قوانین مربوط به بازنشستگی در تأمین اجتماعی

در قانون تأمین اجتماعی بازنشستگی شامل عدم اشتغال فرد بیمه‌شده به کار به سبب رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در این قانون است که مواد مختلفی درباره شرایط، سن بازنشستگی و مسیرهای استفاده از آن وجود دارد.

در ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی، مشمولان این قانون در صورت دارا بودن شرایط حداقل ۱۰ سال پرداخت حق بیمه مقرر قبل از تاریخ تقاضای بازنشستگی و رسیدن سن مرد به ۶۰ سال و زن به ۵۵ سال تمام امکان استفاده از خدمات بازنشستگان را دارند.

همچنین در تبصره این ماده قانونی مواردی مطرح شده که در صورتی که فرد پیش از تقاضای بازنشستگی حداقل مدت ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب در مناطق بد آب و هوا فعالیت داشته است یا در مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال داشته، سن بازنشستگی آنان ۵۵ سال تمام خواهد بود. البته افرادی که ۳۰ سال تمام کار کرده و حق بیمه مقرر را به تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشند در صورت داشتن ۵۵ سال تمام می‌توانند تقاضای بازنشستگی خود را ارائه دهند.

در ماده ۷۷ قانون تأمین اجتماعی میزان مستمری تعیین شده است. مقدار آن یک سی و پنجم متوسط مزد یا حقوق بیمه‌شده ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه مشروط بر آنکه از صددرصد متوسط مزد یا حقوق تجاوز نکند. در تبصره قانونی آن نیز متوسط مزد یا حقوق برای محاسبه مستمری آمده که متوسط آن عبارست از مجموع مزد یا حقوق بیمه‌شده که براساس آن حق بیمه پرداخت شده ظرف ۲ سال آخر پرداخت حق بیمه تقسیم بر ۲۴ خواهد بود.

‌در ماده ۷۸ نیز کارفرما می‌تواند بازنشستگی بیمه‌شدگانی که حداقل پنج سال پس از رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در این قانون به کار خود ادامه داده‌اند از سازمان تقاضا کنند.

چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته تحت پوشش تأمین اجتماعی

براساس داده‌های موجود سازمان تأمین اجتماعی اکنون چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به عنوان مستمری‌بگیر، بازنشسته، ازکارافتاده و بازمانده تحت پوشش این نهاد بیمه‌ای قرار دارند که خدمات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف و تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت دریافت می‌کنند.

تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر ماهانه بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت تعهدات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران هزینه می‌کند که البته این هزینه‌ها در سال گذشته به رقم ۴۶۰ هزار میلیارد تومان رسید. ناگفته نماند که همه این خدمات و تعهدات در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران بدون ریالی اعتبار و بودجه عمومی دولت به افراد تحت پوشش ارائه می‌شود.

اکنون بیش از ۴۷ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر از خدمات این سازمان بزرگ بیمه‌ای بهره‌مند هستند که بازنشستگان و خانواده‌های آنها طیف بزرگی از این خانواده تأمین اجتماعی را تشکیل می‌دهند و به طور میانگین سالانه ۴۰۰ هزار نفر بازنشسته به جمع افراد بازنشسته سازمان اضافه می‌شوند.

سن بازنشستگی مردان ۶۰ سال و مردان ۵۵ سال

محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی گفت: براساس تبصره یک ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی مردان با ۵۰ سال سن و زنان با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه بیمه‌پردازی می‌توانند درخواست بازنشستگی کنند. البته مردان با ۲۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن و زنان با ۵۵ سال سن نیز امکان بازنشسته شدن دارند. همچنین بازنشستگی مردان ۶۰ ساله با ۱۰ سال سابقه و مردان با ۵۵ سال، ۱۰ سال سابقه و ۱۰ روز حقوق امکانپذیر است.

محمدی درباره درباره وضعیت افراد شاغل در بخش شاغل سخت و زیان‌آور و اینکه شرط سنی برای این گروه‌ها لحاظ نمی‌شود، افزود: اگر بیمه‌شده ۲۰ سال سابقه متوالی و یا ۲۵ سال سابقه متناوب در فعالیت‌های مشاغل سخت و زیان‌آور داشته باشند امکان ارائه درخواست بازنشستگی را دارد.

او تأکید کرد: البته برای بازنشستگی افراد کارفرما بدون اجازه و اختیار بیمه‌شده نمی‌تواند درخواست بازنشستگی داشته یا کارگر را اخراج کند. در قانون تأمین اجتماعی پیش‌بینی شده که کارفرما می‌تواند بازنشستگی بیمه‌شدگانی را که حداقل پنج سال پس از رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در قانون به کار خود ادامه داده‌اند، از تأمین اجتماعی تقاضا کند.

سازمان تأمین اجتماعی اکنون وظیفه ارائه خدمات به ۶۰ درصد کل بازنشستگان کشور در بخش بیمه‌ای، درمانی، پرداخت مستمری، تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت را به عهده دارد.

کد خبر: 63917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =