مراجعه افراد غیربومی به درمانگاه تأمین‌اجتماعی سیرجان

رئیس مرکز درمانی تأمین‌اجتماعی دکتر صادقی سیرجان عواملی مانند موقعیت جغرافیایی این شهرستان که در مسیر جاده‌ای استان‌های فارس، هرمزگان و یزد واقع شده، قرار گرفتن درمانگاه در مرکز شهر و برخورداری از پزشکان حاذق را سبب افزایش بار مراجعه به درمانگاه برشمرد؛ به نحوی که علاوه بر مردم منطقه، بسیاری از افراد غیربومی نیز از خدمات این درمانگاه بهره‌مند می‌شوند.

دکتر محمد رضا شیپوری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه این مرکز در یک شیفت صبح فعال است، افزود: خدمات درمانگاه شامل ویزیت پزشکان عمومی و متخصص، دندانپزشکی، تزریقات، کلینیک دیابت و فشارخون و داروخانه است.

وی فضای فیزیکی این درمانگاه را به وسعت ۱۲۰۰ متر مربع زیربنا توصیف کرد و گفت: درمانگاه دارای دو طبقه است؛ طبقه همکف به وسعت ۱۰۰۰ متر مربع اختصاص به خدمات درمانی دارد و طبقه فوقانی با مساحت ۲۰۰ متر مربع از بخش‌های اداری تشکیل شده است.

رئیس مرکز درمانی تأمین‌اجتماعی دکتر صادقی سیرجان در شرح جزئیات امور درمان این مرکز، بیان کرد: در این درمانگاه علاوه بر پزشکان عمومی، متخصصان عفونی، زنان‌ و زایمان و داخلی مغزواعصاب بیماران را پذیرش و ویزیت می‌کنند و در واحد دندانپزشکی نیز خدمات ترمیم دندان، کشیدن، جرم‌گیری، آموزش بهداشت دهان، فلورایدتراپی و رادیولوژی تک‌دندان ارائه می‌شود.

شیپوری ادامه داد: در واحد تزریقات، بیماران می‌توانند از خدمات بستری موقت، تزریقات، پانسمان و نوار قلب بهره‌مند شوند و در کلینیک دیابت و فشارخون، بیماران در معرض خطر و افراد سالمند در زمینه این بیماری‌ها پایش شده و در صورت ابتلا در روند درمان و پیشگیری از عوارض ثانویه و ثالثیه قرار می‌گیرند. علاوه بر آن غربالگری سرطان‌ کولورکتال نیز انجام می‌شود.

او افزود: با توجه به موقعیت مکانی درمانگاه که در مرکز شهر و در مجاورت شعبه تأمین‌اجتماعی واقع شده است، بار مراجعه به درمانگاه افزایش یافته و بسیاری از ساکنان مناطق اطراف به این درمانگاه گسیل می‌شوند.

رئیس مرکز درمانی تأمین‌اجتماعی دکتر صادقی سیرجان گفت: همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر سیرجان که در مسیر استان‌های فارس، هرمزگان و یزد واقع شده و در مجاورت شهرهای زرند، بافت، بردسیر، حاجی‌آباد قرار دارد، دسترسی بسیاری از بیمه‌شدگان این مناطق به درمانگاه سیرجان تسهیل شده و مراجعه افراد غیربومی به مرکز افزایش یافته است.

شیپوری ادامه داد: علاوه بر آن، فعالیت پزشکان حاذق و باسابقه و ارائه خدمات مطلوب به بیمه‌شدگان، استقبال از خدمات درمانگاه را فزونی داده و سبب شده است تا فضای درمانگاه همواره مملو از مراجعه کننده شود؛ تا حدی که ماهانه بیش از ۳۵۰۰ نفر در این مجموعه پذیرش می‌شوند.

وی درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمینه تهیه داروهای مورد نیاز بیماران به ویژه در شرایط کمبود دارویی، افزود: با توجه به تمهیدات مدیریت درمان استان و با حمایت سازمان، تاکنون در عرضه دارو به بیماران خللی ایجاد نشده است.

رئیس مرکز درمانی تأمین‌اجتماعی دکتر صادقی سیرجان، تاکید کرد: همچنین در این مرکز با اتکا بر تجربیات گذشته و مدد از بینش آینده‌نگری، تلاش می‌شود تا داروهای مورد نیاز بیماران براساس تجویز پزشکان که منطبق بر فارماکوپه دارویی سازمان است، فراهم می‌شود. علاوه بر آن با برگزاری جلسات توجیحی و هم‌اندیشی با همکاران پزشک و داروساز، همواره تجویز داروهای منطقی تاکید شده و در جلسات بررسی نسخ واکاوی می‌شود.

شیپوری با اشاره به فعالیت ۱۹ نیروی انسانی در این درمانگاه، ادامه داد: از این مجموع، ۱۴ نفر را کادر درمان تشکیل می‌دهد. همچنین سه پزشک متخصص به صورت هر پزشک یک روز در هفته مشغول به فعالیت هستند. یک پزشک عمومی، یک داروساز، سه دندانپزشک، یک بهیار، دو منشی، یک کارشناس مالی، یک کارشناس اداری، یک کارشناس فناوری اطلاعات، دو نیروی داروخانه و یک نیروی خدماتی ترکیب نیروی انسانی این مجموعه را تشکیل می‌دهد.

او گفت: با توجه به حجم فعالیت این مرکز، این تعداد نیروی انسانی تکافوی انجام امور را نمی‌دهد و در نتیجه بار مضاعفی بردوش همکاران قرار می‌گیرد. این در شرایطی است که با مسئله بازنشستگی تعدادی از نیروها نیز مواجه هستیم و با خروج افراد و عدم جایگزینی، تعداد کارکنان مرکز به حداقل رسیده است.

رئیس مرکز درمانی تأمین‌اجتماعی دکتر صادقی سیرجان، بیان کرد: درحال حاضر با توجه به عدم توازن بین ورودی‌ و خروجی‌های افراد، تنها یک نیروی منشی پذیرش با وجود شلوغی مرکز و یک نیروی خدمات مرد با وجود فضای فیزیکی بزرگ، مشغول به فعالیت هستند. همچنین ضرورت افزایش کارمندان اداری و مالی وجود دارد.

شیپوری یکی از مهمترین مسائل این مرکز را کمبود پزشکان متخصص برشمرد و افزود: با توجه به برخورداری از سه ردیف تخصصی، اما پر کردن این ردیف‌ها بسیار دشوار است و علی‌رغم فراهم بودن فضای فیزیکی مناسب برای فعالیت پزشکان، امکان جذب آنان به سختی میسر می‌شود. امید است با ایجاد شرایط لاز برای جلب نظر پزشکان متخصص برای فعالیت در تأمین‌اجتماعی، سطح خدمات تخصصی درمانگاه ارتقا یابد.

وی علاوه بر جذب پزشکان، ایجاد واحد مامایی، احداث واحد آزمایشگاه و احداث واحد رادیولوژی را در اولویت برنامه‌های درمانگاه برشمرد.

کد خبر: 63939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =