نیازمندی بنگاه‌های اقتصادی موفق به نیروی کار ماهر

«مهرداد عظیمی» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیازمندی بنگاه‌های اقتصادی موفق به نیروی کار ماهر را یک واقعیت غیرقابل انکار برشمرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، عظیمی در نشست هم‌اندیشی با معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: موضوع اشتغال، مطالبه مردم و دغدغه اصلی دولت است و مسئولان باید نگاه دغدغه‌مند را جایگزین نگاه بخشی در جهت حل مسائل در زمان تصدی کنند تا گره‌ای از مشکلات کشور گشوده شود.

او با تأکید بر مدل سازی و سازمان دهی برخی مشاغل و رشته های مهارتی، گفت: نیازمند کار فرهنگی در راستای افزایش شأن و منزلت اجتماعی مهارت و شغل در جامعه هستیم.

معاون وزیر کار، شأنیت بخشی به مشاغل و مهارت‌ها، حل بحران اشتغال و توسعه دیپلماسی مهارت به ویژه در استان‌های مرزی را دستور کار جدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و افزود: با توجه به مراودات آموزشی با بنگاه‌های اقتصادی با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستیم، حتی در بنگاه‌های اقتصادی موفق و نیازمندی آنان به نیروی کار ماهر، یک واقعیت انکارناپذیر است.

او توجه به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان تنها متولی ارائه آموزش‌های مهارتی غیررسمی را ضروری خواند و افزود: در اجرای «سیاست‌های کلی نظام اداری» ابلاغی مقام معظم رهبری و «نقشه راه اصلاح نظام اداری» به هیچ وجه علاقمند به مسئولیت‌پذیری سایر دستگاه‌های آموزشی نیستیم، اما تولیت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان تنها مرجع ارائه آموزش‌های غیررسمی باید مورد توجه قرار گیرد.

عظیمی همچنین خواستار در نظرگرفتن پروفایل مهارت‌آموزی، دسترسی به بانک اطلاعاتی مشاغل مورد نیاز به تفکیک استان‌ها، رصد اشتغال کارجویان و ... در سامانه ملی اشتغال و کسب و کار در راستای برنامه‌ریزی آموزشی شد و افزود: موانع زیادی از برگزاری آزمون‌های آنلاین، ادواری و ارائه گواهینامه مهارت برطرف شده است، چنانچه از زمان آزمون ادواری تا کسب گواهینامه مهارت ۷ روز کاری زمانبر است.

اشتغال و مهارت‌آموزی دو حلقه جداناپذیر

«محمود کریمی بیرانوند» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست، بخش اعظم مشکلات اشتغال را عدم مهارت دانست و گفت: نمی‌توانیم اشتغال و مهارت را از هم جدا بدانیم و اشتغال و مهارت آموزی دو حلقه جداناپذیر از هم هستند.

کریمی بیرانوند با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقش هماهنگ کننده دستگاه‌ها، بخش خصوصی، کارفرمایان و ... در کاهش نرخ بیکاری را ایفاء می‌کند، بیان کرد: تعاملات خوبی در بین معاونت اشتغال با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در خصوص راه‌اندازی سامانه جستجوی شغل، باشگاه کارآفرینان نوجوان، سامانه LMIS از جمله تکمیل ١٢ میلیون رکورد اطلاعات مهارتی در ابرپروژه LMIS داشته‌ایم.

او با اشاره به توانایی رهگیری اشتغال مهارت‌آموختگان در ۵ سال اخیر در سامانه LMIS، گفت: باید نقش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در تأمین مالی و درآمدزایی بنگاه‌های اقتصادی پررنگ‌تر از قبل باشد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با تأکید بر ضرورت هم افزایی در شورای عالی اشتغال و نوسازی گفتمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، بیان کرد: این سازمان در حوزه طرح‌های اشتغال‌زایی و پایدارسازی فرآیند کسب و کار عملکرد مطلوبی داشته است.

بر اساس این گزارش، تبدیل پایگاه‌های مردمی اشتغال‌آفرینی به آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد، برگزاری نمایشگاه معرفی مشاغل مهارت‌محور کم‌سرمایه‌بر در سراسر کشور از پیشنهادات ارائه شده توسط مدیران کل معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال بوده است.

همچنین تعامل و همکاری مؤسسات کاریابی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، معرفی متقاضیان کار فاقد مهارت یا دارای کسر مهارت توسط کاریابی‌ها به ادارات کار، الزام معرفی متقاضیان کار دارای گواهینامه مهارت به کارفرمایان، دسترسی به بانک اطلاعاتی مشاغل مورد نیاز نیروی کار به تفکیک استان و شهرستان، اولویت‌بخشی به دارندگان گواهینامه مهارت جهت دریافت تسهیلات مشاغل خانگی، تعامل و همکاری مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی دارای مجوز از معاونت اشتغال با مراکز کارآفرینی و کسب و کار سازمان و تخصیص بخشی از منابع در اختیار معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال شامل تبصره ۱۸ به منظور توسعه آموزشگاه‌های فنی و حرفی آزاد بخشی از پیشنهادات ارائه شده توسط معاونین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بود.

کد خبر: 64078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =