سالانه ۴۲۰ هزار بازرسی از کارگاه‌های سطح کشور انجام می‌شود

«احمدرضا پرنده» مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سالانه ۴۲۰ هزار بازرسی از کارگاه‌های سطح کشور برای نظارت بر حفظ و صیانت از نیروی کار انجام می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط‌عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل بازرسی کار وزارت کار در حاشیه مانور سراسری بازرسی از کارگاه‌های پرخطر استان مازندران در معدن پیشرو شهرستان سوادکوه بیان کرد: در حوزه معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهار اقدام اساسی شامل تنظیم روابط کارگر و کارفرما، حفظ و صیانت از نیروی کار، راهبری تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، پیشگیری از بروز مشکل در واحدها و توجه به بیمه بیکاری کارگران در اولویت قرار دارد.

او افزود: در راستای حفظ و صیانت نیروی کار طبق ماده ۹۶ قانون کار جمهوری اسلامی ایران اداره‌کل بازرسی کار پیش‌بینی شده است که وظیفه نظارت عالیه بر کلیه کارگاه‌های مشمول قانون کار را انجام می‌دهد.

پرنده با اعلام اینکه به استناد ماده ۸۵ و ۹۵ قانون کار، تأمین شرایط ایمن محیط کار، تأمین تجهیزات ایمن، ماشین‌آلات ایمن، آموزش ایمنی به کارگران، وسایل حفاظت فردی، آموزش فنی و نظارت بر عهده کارفرمایان است، تصریح کرد: کارگرانی که این شرایط برایشان فراهم شده همیشه باید مراقب سلامتی خود باشند و از امکانات به‌درستی استفاده کنند.

مدیرکل بازرسی کار وزارت کار با اشاره به اینکه در راستای نظارت، کارفرمایان وظیفه خودشان را برای حفظ و صیانت از نیروی کار انجام می‌دهند، ادامه داد: در طول سال با داشتن ۸۰۰ نفر بازرس کار، حدود ۴۲۰ هزار بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار در سطح کشور انجام می‌شود که حدود ۳۶۰ هزار ابلاغیه رفع نواقص کارگاه‌ها ارائه می‌شود که این‌ها بتوانند نواقص را رفع کنند.

او اضافه کرد: حدود ۲۳ هزار کارگروه حفاظت فنی و بهداشت‌کار به‌ استناد ماده ۹۳ قانون کار تشکیل شده است و کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر باید این کارگروه را داشته باشند؛ ترکیبی از مدیر کارخانه، نماینده کارگران، نماینده کارفرما، مسئول ایمنی، مسئول بهداشت حرفه‌ای و نماینده شورای اسلامی کار چک‌لیست‌هایی دارند که به‌صورت روزانه موارد را بررسی می‌کنند.

پرنده با بیان اینکه یکی از کارهای مهمی که باید در کشور انجام دهیم افزایش تعداد کارگروه‌های حفاظت فنی و بهداشت‌کار به‌صورت سالانه در کارگاه‌های مشمول است، خاطرنشان ساخت: در این راستا می‌طلبد وزارت علوم هم به ما کمک کند و دانشجویان را با رشته‌های مرتبط با ایمنی تربیت کند تا بتوانند به‌صورت مسئول ایمنی و یا عناوین مشابه در کارگاه‌ها فعالیت کنند.

وی افزود: به مناسبت فرارسیدن هفتم مهرماه، روز ملّی ایمنی و آتش‌نشانی، مانور ایمنی بازرسان کار در سراسر کشور امروز و فردا با همکاری صداوسیما، نظام‌مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها و در استان‌های معدنی با هماهنگی نظام‌مهندسی معدن در سه بخش ساختمان، صنعت و معادن برگزار می‌شود.

مدیرکل بازرسی کار وزارت کار برگزاری مانور ایمنی بازرسان کار را نوعی فرهنگ‌سازی در راستای توجه به حفظ و صیانت از نیروی کار دانست و گفت: با پیگیری بازرسان کار، ادارات کار سطح کشور و دادستان‌ها از فعالیت کارگاه‌های غیرایمن جلوگیری می‌شود.

کد خبر: 64151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =