ابعاد روانی، اجتماعی و هزینه‌ای ایمنی و پیشگیری باید مورد توجه قرار گیرد

"صولت مرتضوی" وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیشگیری مقدم بر درمان از نظر روانی و اجتماعی و البته از نظر هزینه‌کرد باید مورد توجه باشد.

به گزارش آتیه آنلاین، وزیر کار امروز شنبه ۸ مهرماه در مراسم نخستین همایش ملی چشم‌انداز ایمنی و بهداشت شغلی بیان کرد: تلاش بی‌وقفه فعالان حوزه ایمنی و بهداشت شغلی را باید مورد توجه قرار داد.
او افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعات در بنگاه‌های اقتصادی و مراکز آموزشی پرداختن به ایمنی و بهداشت کار است. باید به این موضوع به واسطه آمارهای مرتبط با حوادث شغلی بیش از پیش پرداخته شود.
وی ادامه داد: سهم ۴درصدی تولید ناخالص ملی کشورها در راستای رسیدگی به حوادث کار آمار بالایی است.
مرتضوی اضافه کرد: براساس گزارش سازمان تامین اجتماعی، بسیاری از کارگران در معرض حادثه کار قرار دارند. پیشگیری از این حوادث و پرداختن به این مهم از وظایف دولت، کارفرمایان، کارگران و حتی رسانه‌ها است.
وی ادامه داد: اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظایف شرکای اجتماعی، دولت، کارگر، کارفرما و نظام کار و تولید حفظ و صیانت از سرمایه ملی در قالب نیروی انسانی است.
وزیر کار توضیح داد: دولت و دستگاه‌های حاکمیتی در راستای صیانت از نیروی کار باید با قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین و مقررات، اقدامات لازم را مورد توجه داشته باشند.
او در ادامه گفت: بازرسان کار، مدیران استانی تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید عواقب ناشی از غفلت حوزه بازرسی و ایمنی و بهداشت را مورد توجه داشته باشند.
وی افزود: بهره‌وری و کارایی بیشتر نیروی کار و کارگاه، الزام تجهیز ایمنی و بهداشت به‌روز کارگاه را برای جامعه کارفرمایی نیازمند است.
مرتضوی اضافه کرد: کارگران نیز باید با رفتارهای ایمن در حوزه رعایت اصول ایمنی و بهداشت حوزه کار و به‌روزرسانی دانش روز ایمنی، تلاش در حوزه رشد و ارتقاء ایمنی داشته باشد.
وزیر کار دولت سیزدهم ادامه داد: سازمان آموزش و فنی‌وحرفه‌ای علاوه بر برگزاری میلیون‌ها ساعت دوره‌های آموزشی در مراکز ملکی، شرایط برگزاری آموزش‌های مهارتی را در مراکز آموزش جوار کارگاهی فراهم آورده است. این مهم به آموزش‌های ایمنی نیز مرتبط می‌شود.
او توضیح داد: اجرای قوانین و مقررات حوزه ایمنی، کاهش حوادث کار و روند کاهشی هزینه‌های ناشی از حوادث را به دنبال خواهد داشت.
وی همچنین بیان کرد: حتی با توجه به کاهش ۱۴ درصدی حوادث کار و کاهش ۱۱ درصدی تلفات جانی ناشی از این حوادث، حتی یک فوتی و حادثه را باید زیاد بدانیم.

نخستین همایش ملی چشم‌انداز ایمنی و بهداشت شغلی با محوریت مقاوله‌نامه ۱۵۵ سازمان بین‌المللی کار، امروز شنبه ۸ مهرماه یا حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون روابط کار وزارت تعاون، نمایندگان تشکل‌های کارگری و جمعی از فعالان حوزه آتش‌نشانی و ایمنی و بهداشت کارگاه‌ها و کارخانجات در مجموعه تلاش وزارت کار برگزار شد.

کد خبر: 64173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =