پاسخ به پرسش‌های رایج درباره کمک‌ هزینه ازدواج

مبلغ کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی، برابر با یک ماه متوسط حقوق یا دستمزد بیمه‌شده می باشد. حقوق متوســط هر بیمه‌شــده از تقســیم کردن مجموع حقوق دریافتی بیمه‌شــده در دو ســال قبل از ازدواج که بر مبنای آن از او حق بیمه کسر شده است، بر عدد ۲۴ به دست می‌آید.

به طور مثال اگر فردی در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ برای اولین بار ازدواج کرده باشد، عقد دائم انجام داده باشد و ۷۲۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه نیز داشته و متوسط حقوق دریافتی‌اش چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد؛ سازمان تامین اجتماعی مبلغی معادل جهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای او واریز خواهد کرد.

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره یک شرکت خصوصی هستم. یک سال است همراه با بیمه کارکنان شرکت‌، خودم را نیز بیمه کارفرمایی کرده‌ام و ماهیانه با نرخ ۳۰ درصد حق بیمه پرداخت می‌کنم. با توجه به اینکه اخیراً ازدواج کرده‌ام‌، آیا می‌توانم از سازمان تأمین اجتماعی کمک‌هزینه ازدواج دریافت کنم‌؟

خیر. اطلاع داشته باشید تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان کارفرمایی‌، شامل تعهدات بلندمدت مستمری‌های بازنشستگی‌، ازکارافتادگی کلی و بازماندگان است و دومورد تعهدات کوتاه مدت شامل کمک هزینه کفن و دفن و کمک هزینه وسایل کمک پزشکی ( اروتز و پروتز ) و انجام خدمات درمانی است اما پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و کمک‌هزینه ازدواج موضوعیت ندارد. مضاف براینکه نرخ حق بیمه کارفرمایی۲۷ درصد است و مشمول سه درصد بیمه بیکاری نیست‌، لذا لازم است به شعبه تأمین اجتماعی اطلاع دهید تا با اصلاح مشخصات هویتی شما در سیستم تأمین اجتماعی، از این به بعد حق بیمه خود را با نرخ ۲۷ درصد پرداخت کنید. ضمناً یکی از شروط پرداخت کمک‌هزینه ازدواج به سایر بیمه‌شدگان مشمول دریافت این کمک‌هزینه‌، داشتن حداقل ۷۲۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه ظرف پنج سال قبل از تاریخ ثبت ازدواج است‌.

پاسخ به پرسش‌های رایج درباره کمک‌ هزینه ازدواج

من و همسرم اخیراً ازدواج کرده‌ایم و هر دو نفر بیمه‌شده تأمین اجتماعی هستیم‌. من یک سال و هشت ماه سابقه بیمه‌پردازی اختیاری دارم‌ و همسرم که در یک کارگاه تولیدی شاغل است، سه سال سابقه پرداخت حق بیمه دارد. آیا سازمان تأمین اجتماعی به هردو نفر ما کمک‌هزینه ازدواج پرداخت می‌کند؟

طبق تبصره «۲» ماده (۸۵) قانون تأمین اجتماعی، کمک‌هزینه ازدواج بلاعوض در صورت داشتن شرایط لازم به هردو نفر زوجین تعلق می‌گیرد، اما چون بر اساس ماده (۸۵) قانون‌، یکی از شرایط پرداخت این کمک‌هزینه داشتن حداقل ۷۲۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه ظرف پنج سال قبل از تاریخ ثبت ازدواج است‌، لذا همسرتان که بیمه‌شده اجباری است‌، در صورت داشتن سایر شرایط می‌تواند از این کمک‌هزینه بهره‌مند شود. اما چون این کمک هزینه به بیمه‌شده اختیاری تعلق نمی‌گیرد، لذا شما مشمول دریافت کمک هزینه ازدواج نیستید.

در ازدواج اولم که ناموفق بود، به علت کسری سابقه پرداخت حق بیمه (کمتر از ۷۲۰ روز) نتوانستم از کمک‌هزینه ازدواج استفاده کنم‌، با توجه به اینکه مجدداً ازدواج کرده‌ام و سه سال سابقه پرداخت حق بیمه اجباری دارم‌، آیا می‌توانم کمک‌هزینه ازدواج دریافت کنم؟

خیر، چون طبق ماده (۸۵) قانون تأمین اجتماعی بیمه‌شدگانی که صرفاً برای اولین بار ازدواج کنند می‌توانند کمک‌هزینه ازدواج دریافت کنند، لذا به ازدواج دومی‌ شما کمک هزینه ازدواج تعلق نمی‌گیرد.

پاسخ به پرسش‌های رایج درباره کمک‌ هزینه ازدواج

پنج سال است بیمه‌شده اجباری هستم؛ یک ماه قبل ازدواج کرده ام، ایا دریافت کمک هزینه هزینه ازدواج بلاعوض، بدون مراجعه به شعب تأمین‌اجتماعی و بصورت غیر حضوری امکان پذیر است؟

بله؛ اگر شماره حساب و شماره تلفن همراه بیمه‌شده درسیستم تأمین‌اجتماعی موجود باشد در این خصوص بیمه‌شده میتواند از طریق سامانه خدمات غیر حضوری با بارگذاری تصاویر عقدنامه و صفحه ازدواج شناسنامه به نشانی es.tamin.ir بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعبه تأمین‌اجتماعی، چنانچه بیمه‌شده حائز شرایط (اولین ازدواج، عقد دائم، ظرف ۵ سال ازتاریخ ازدواج حداقل ۷۲۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه) دریافت کمک هزینه ازدواج باشد در پایان هرماه کمک هزینه ازدواج توسط سیستم محاسبه و به حساب بانکی بیمه‌شدگان متقاضی واریز شده و مراتب از طریق پیامک به بیمه‌شدگان اطلاع داده می‌شود.

با توجه به دستورات رهبری در باب فرزندآوری، سازمان تأمین اجتماعی در راستای تسهیل ازدواج بیمه‌شدگان چه تمهیدات و حمایت‌هایی را در نظر گرفته است؟

یکی از تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان، پرداخت کمک‌هزینه ازدواج بلاعوض است و طبق بخشنامه‌های مربوطه، بیمه‌شدگان اجباری و بالغ بر ۲۵ گروه از بیمه‌شدگان توافقی و رانندگان درون‌شهری و برون‌شهری چنانچه ظرف پنج سال قبل از تاریخ ثبت ازدواج حداقل ۷۲۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند می‌توانند از کمک‌هزینه بلاعوض ازدواج سازمان تأمین اجتماعی استفاده کنند. البته در خصوص بیمه‌شدگان اجباری، باید در تاریخ ثبت ازدواج رابطه استخدامی ‌بیمه‌شده با کارفرما قطع نشده باشد (غیر از دوران خدمت سربازی) ضمناً این کمک‌هزینه ازدواج صرفاً به ازدواج اول تعلق می‌گیرد و اگر زوجین هر دو بیمه‌شده بوده و از شرایط مربوطه برخوردار باشند هر دو نفر زن وشوهر می‌توانند از این کمک‌هزینه ازدواج بلاعوض بهره‌مند شوند.

کد خبر: 64382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =