حمایت از بخش خصوصی سیاست قطعی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای

«مهرداد عظیمی» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای حمایت از بخش خصوصی را راهبرد و سیاست قطعی این سازمان برشمرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، عظیمی در نشست هم‌اندیشی «سیاست گذاری و تصمیم سازی‌های منطبق بر بازار کار مهارتی بخش خصوصی» هدف اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را توسعه نهضت مهارت‌آموزی در گام دوم انقلاب خواند و گفت: دولت به تنهایی قادر به تحقق این موضوع مهم نیست لذا باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی بهره‌گیری کنیم که شرایط در این سازمان برای هم افزایی با بخش خصوصی فراهم است.

وی با بیان اینکه تصمیماتی در گذشته با توجه به شرایط زمانی و مکانی اتخاذ شده است، افزود: در گذشته کشور به سمت توسعه مراکز دانشگاهی سوق داده شده و به هر حال دستاوردهایی نیز به دنبال داشت و با توجه ویژه به این حوزه، توسعه حوزه مهارت‌آموزی ناخواسته دچار بحران شد.

معاون وزیر کار موضوع اشتغال را مسأله مهم در کشور دانست و افزود: با وجود پرداختن دیرهنگام به موضوع مهارت‌آموزی در راستای ایجاد و پایداری اشتغال در کشور، اکنون تمامی دستگاه‌های نظارتی، پژوهشی، آموزشی و ... مهارت‌آموزی را یک فرصت برای حل معضل بیکاری مطرح می‌کنند.

او توجه دولت مردمی و آمادگی و علاقمندی عمومی کشور به امر مهارت‌آموزی را از ظرفیت‌های مهم در توسعه آموزش‌های مهارتی منجر به اشتغال دانست و گفت: تهدیدات باید با هم‌افزایی تبدیل به فرصت شود و سیاست و راهبرد قطعی ما حمایت از بخش خصوصی و بهره‌گیری از طرح‌ها، ایده‌ها، افکار و نقطه نظرات این بخش در توسعه نهضت مهارت‌آموزی است.

عظیمی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد را بخشی از خانواده بزرگ سازمان خواند و اضافه کرد: بخش دولتی و آموزشگاه‌های آزاد عضو یک خانواده هستند و ما این بخش را جدا از هم نمی‌دانیم و برای مطرح شدن در تمام سطوح کشور ضروری است از تمام ظرفیت‌های خوش فکر چه در بخش خصوصی و چه دولتی و حتی کارآموزان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش درآمدزایی یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی سازمان است، گفت: این مجموعه دارای ظرفیت‌های فراوانی است که بتواند روی پای خودش بایستد و در نظر است تا شورای درآمدزایی سازمان در راستای تقویت زیرساخت‌های نهادی و برنامه‌ای در این راستا تشکیل شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به نقش پررنگ رسانه‌ها در زندگی امروز بر ضرورت تبیین خدمات و دستاوردهای مهارتی منجر به اشتغال و تولید در بخش دولتی و غیر دولتی تأکید کرد.

ظیمی درپایان سخنان خود بر حضور نمایندگان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد در جلسات مهم و بهره‌گیری از نقطه نظرات و پیشنهادات آنان تأکید کرد.

او در ادامه معاون آموزش سازمان با اشاره به فعالیت بیش از ۲۰ هزار آموزشگاه آزاد فعال در امر مهارت‌آموزی در سراسر کشور، افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی اصلی ارائه آموزش‌های غیررسمی و مهارتی در کشور است که ما می‌توانیم با پتانسیل بالای آموزشگاه‌های آزاد و هم‌افزایی بیش از پیش به سرانجام مطلوب دست یابیم.

«مجتبی نوروزی» مدیرکل دفتر آموزشگاه‌های آزاد و مشارکت‌های مردمی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیاز امروز کشور را توسعه مهارت‌آموزی دانست و گفت: ما در بخش دولتی از ظرفیت‌های نهفته در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد که هم صاحب تجربه و هم در میدان هستند استقبال می‌کنیم.

او از رشد ۴۵ درصدی عملکرد آموزشگاه‌های آزاد در شش ماهه ۱۴۰۲ خبر داد و بیان کرد: مقایسه تعداد آموزشگاه فعال در شش ماهه اول سال‌جاری با ۱۲ هزار و ۱۹۴ آموزشگاه فعال در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ حاکی از نرخ رشد ۴۵ درصدی آموزشگاه‌های فعال است.

«محمدهادی حبیبی ماچیانی» گفت: این حجم فعالیت در ۱۴۴ هزار و ۹۶۲ دوره آموزشی رقم خورده است که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال قبل، حدود ۶۰ درصد افزایش تعداد دوره‌های اجرا شده را شاهد هستیم.

بر اساس این گزارش، رایزنی و تعامل سازمان با بنگاه‌های اقتصادی، دانشگاه‌ها، اصناف، دستگاه‌های اجرایی در راستای ارائه آموزش‌های مهارتی از طریق آموزشگاه‌های آزاد، تسهیل واگذاری کارگاه‌ها و مراکز آموزشی به بخش خصوصی، تسهیلات بانکی ویژه آموزشگاه‌های آزاد، حضور بخش خصوصی در جلسات تصمیم‌ساز و ... از موارد مطروحه در این نشست توسط رؤسا و اعضای کانون‌های استانی انجمن‌های صنفی و کانون هماهنگی کارفرمایی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای بوده است.

کد خبر: 64457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =