یک سالمند نباید دل نگران معیشت خود باشد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه شورای ملی سالمندان کشور گفت: سالمندان باید تکریم شوند و تأمین معیشت و در عین حال حفظ عزت نفس آنها باید مورد باید موردتوجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، سیدصولت‌مرتضوی امروز (۱۸ مهرماه۱۴۰۲) در جلسه شورای ملی سالمندان‌کشور که در سالن همایش وزارت کار برگزار شد با اشاره به لزوم توجه ویژه به معیشت سالمندان گفت: یک سالمند نباید دل نگران معیشت خود باشد. باید به گونه‌ای حمایت و با او رفتار شود که مستقل از حمایت مالی دیگران، بتواند زندگی خود و خانواده‌اش را تأمین و اداره کند.

مرتضوی در ادامه بابیان اینکه باید یکسری اصلاحات واژگانی و اصطلاحات در حوزه سالمندی در کشور صورت گیرد، افزود: نوجوانی، جوانی، میانسالی، پیری و کهنسالی جزء ذات طبیعی بشر است و تقریبا ۸۵ درصد جمعیت هر کشوری این دوره‌ها را طی می‌کنند و نباید از سالمندی به عنوان بحران یاد کرد. بنابراین اصطلاح بحران سالمندی باید تغییر کند چرا که در اسناد امروزی افراد۶۰ تا ۷۵ سال را به نام «سالمندان جوان» مورد خطاب قرار می‌گیرند.

وزیر کار با اشاره به افزایش نرخ امید به زندگی در ایران گفت: یکی از افتخارات ما این است که نرخ امید به زندگی در کشورمان از ۵۷ سال به ۷۷ ارتقاء یافته است بنابراین باید تدبیری برای تغییر سنجه‌های سن بازنشستگی در کشور بیندیشیم چرا که سن کنونی بازنشستگی به نوعی آغاز شکوفایی و بهره‌مندی از تجارب افراد است. باید زمینه بکارگیری این افراد توانمند، فهیم و کارآزموده در مراکزی امثال شوراهای حل اختلاف مساجد، تکایا، اندیشکده‌ها، انجمن‌های ادبی، هیأت امنای مدارس و انجمن و اولیا مدارس مدنظر قرار گیرد.

او با اشاره به برخی بی‌برنامگی‌ها در حوزه فرهنگی و تبلیغ تکریم سالمندان در کشور گفت: رسانه ملی ابزار اثربخشی برای برنامه‌سازی و ترویج فرهنگ تکریم سالمندان است بنابراین صندوق‌های بیمه‌ای می‌توانند اعتباری برای تولید برنامه‌های ترویجی تکریم سالمندان در نظر بگیرند که این مهم به صورت مستمر انجام شود که در بلندمدت بتوان گامی هرچند کوچک اما مهم و ارزشمند در راستای ارجگذاری به شأن سالمندان در سطح کلان برداشته شود.

مرتضوی گفت: در حال حاضر عمده سالمندان بالای ۷۰ سال کشور تحت‌پوشش نهادهای حمایتی یا صندوق‌ها هستند و این نهادهای حمایتگر و بیمه‌ای باید نسبت به وظایف و مأموریت‌های خود در برابر این عزیزان متعهد باشند. در حوزه سلامت نیز خوشبختانه بیمه پایه و تکمیلی نیز برای آنها برقرار است و می‌توانند از خدمات درمانی دولتی و خصوصی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه در برخی کشورهای دنیا جوانان را به نگهداری از والدین سالمند خود در محیط خانواده تکلیف کرده اند، افزود: خانه سالمندان با فرهنگ ایرانی- اسلامی سنخیت ندارد و فرزندان ما باید با افتخار از والدین سالمند خود در منزل نگهداری و آنها را با اشتیاق تکریم کنند.

وزیر کار بر لزوم جانمایی یک درس در یکی از کتب هر پایه تحصیلی در مدارس با محوریت تکریم سالمندان اشاره کرد و گفت: اگر این مهم رقم بخورد کودکان و نوجوانان این ضرورت را به درستی درک و فهم خواهند کرد و به تکریم و احترام از سالمندان متعهد و مقید خواهند شد.

برای دیدن گزارش تصویری جلسه اینجا کلیک کنید.

کد خبر: 64486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =