مسئله «سالمندی» در اسناد بالادستی فراموش شده است

نایب رئیس فراکسیون سلامت مجلس گفت: در اسناد بالادستی کشور ردپایی از طرح و برنامه‌های خاص در خصوص چالش جدی پیش‌روی کشور در زمینه ابعاد مختلف  زندگی سالمندان (حقوق، رفاه مسکن  و شیوه زندگی) نمی‌بیینم بنابراین اگر به برنامه‌ریزی و پیشگیری جدی و دقیق  در این زمینه نیندیشیم در آینده کشور با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد.  

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، محمدعلی محسنی بندپی ضمن قدردانی از دست اندکاران شورای ملی سالمندان کشور گفت: پدیده سالمندی مربوط به یک دولت، سیستم، جناح و یا زمان خاصی نیست. باید مسئولان موثر و پیش برنده امور و نه افراد فرمایشی در جلسات شورا حضور پیدا کنند. سازمان بهزیستی برای تشکیل جلسه شورا در سال ۱۴۰۰ پیگیری مداوم داشتند و از آن زمان تاکنون متأسفانه در سطح کلان نسبت به این مهم بی‌توجهی شده و حتی جلسات شورا برگزار نشده است

وی افزود: آمار در حوزه سالمندی تکان‌دهنده است. به گونه‌ای که بسیاری از کشورها تحت عنوان سونامی سالمندی از آن یاد می کنند. این شتاب رشد سالمندی در آسیا بیشتر از تمام قاره‌هاست و ایران در صدر آسیا قرار دارد.

محسنی بندپی با تصریح بر ابنکه شتاب سالمندی بیشتر از برنامه‌ریزی ماست، افزود: در کشورهایی مانند آمریکا، سوئد، بلژیک، فرانسه و بسیاری دیگر از کشورهای توسعه‌یافته برای دو برابر شدن جمعیت‌شان ۸۰ تا ۱۲۰ سال فرصت داشتند. کشور ما برای سه برابر شدن جمعیت سالمندی خود ۳۰ سال فرصت دارد. اغلب سالمندان در حال حاضر تنها هستند.

محسنی بندپی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت زنان ما بغرنج تر از مردان است. برای اولین بار در مجلس شورای اسلامی فراکسیون سلامت سالمندان تشکیل شد آن هم تنها به این دلیل که آگاه بودم چه خطر بزرگی کشورمان را تهدید می‌کند. گیلان و مازندان و تهران را به عنوان پیرترین استان‌ها در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که جمعیت قابل توجهی از کشور به سمت سالمندی در حرکت هستند.

وی با بیان اینکه زحمات و اقدامات سازمان های حمایتی و کمیته امداد غیرقابل انکار است، افزود: اما باید دید که سالمندان تحت پوشش این نهادها چه درصدی از سالمندان کشور را تشکیل می‌دهند. ما نیازمند یک سیاستگذاری جدی برای کل کشور هستیم.

نایب رئیس فراکسیون سلامت مجلس در خصوص هزینه‌های سالمندی از منظر سلامت گفت: سالمندی هزینه‌ای که برای نظام سلامت خواهد داشت در حال حاضر بسیار تکان‌دهنده است. در سال۲۰۵۰ شکستگی استخوان زنان آسیایی ۱۰ برابر زنان اروپایی خواهد بود. ما متأسفانه بانک اطلاعاتی جامعی در حوزه سالمندی نداریم. سازمان‌های بیمه‌گر نیز نه تنها به طور جدی پای کار نیامدند بلکه از سوی دیگر، نظام ارجاع به درستی اجرا نشد.

این نماینده مجلس گفت: در سال ۱۹۸۰ انگلستان جزو ۱۰ کشور اول بود که بالاترین رتبه پیری جمعیت را در جهان داشتند. این کشورها چنان برنامه‌ریزی دقیقی انجام دادند که در مدت ۴۰ سال از ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۰ این ۱۰ کشور از رتبه ده گانه اول خارج شدند. این نشان‌دهنده برنامه‌ریزی دقیق آنها در مدت ۲۰ سال است که توانستند کشورهای خود را از رتبه‌های بالای پیری جمعیت در دنیا خارج کنند.

نایب رئیس فراکسیون سلامت مجلس با اشاره به دعوت از ۱۰ وزیر در جلسه شورای سالمندان گفت: اگر ترکیب کنونی شورای سالمندان تغییر کند و تیمی منسجم از دستگاه‌ها و مسئولان پای‌کار، نخبگان و صاحبان فکر، ظرفیت‌های دانشگاهی و سمن‌ها گرد هم بیایند و استانداران نیز در جلسات مستمر شورا حضور پیدا کنند می‌توان موثرتر و علمیاتی‌تر امور سالمندی را در شورای ملی سالمندان کشور دنبال و برنامه‌های عملیاتی مدون آن را اجرایی کرد.

جلسه شورا ملی سالمندان کشور امروز ( ۱۸ مهرماه ۱۴۰۲) با حضور وزیر کار، رییس سازمان بهزیستی کشور و جمعی از نمایندگان عضو این شورا در محل ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

کد خبر: 64520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =