تقویت همکاری افراد نیکوکار با تأمین‌اجتماعی نیازمند بسترسازی فرهنگی است

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان گلستان ضمن برشمردن زمینه‌های جلب مشارکت خیرین در امور مختلف تأمین‌اجتماعی از عملیات عمرانی و ساخت‌وساز و تأمین تجهیزات گرفته تا کمک به بیماران تأکید کرد رونق و تقویت همکاری افراد نیکوکار با تأمین‌اجتماعی در حوزه سلامت، نیازمند بسترسازی فرهنگی است؛ زیرا نباید این کمک‌ها محدود به مقاطع و شرایط خاص شود.

دکتر رمضان زینلی، پیرامون اهمیت مشارکت خیرین سلامت در اجرای برنامه‌های حوزه درمان تأمین‌اجتماعی تأکید کرد: «برای تبیین اهمیت مشارکت خیرین سلامت در تأمین‌اجتماعی ابتدا باید جایگاه سازمان را معرفی کنیم. تأمین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور که بیش از ۵۰ درصد از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، خدمات فعال و پویایی را در حوزه درمان به مردم ارائه می‌دهد. همچنین این نهاد به عنوان اولین تولیدکننده درمان رایگان، اولین خریدار درمان و دومین تولیدکننده درمان در کشور توانسته در مقام بازوی نظام سلامت، جایگاه برجسته‌ای را از آن خود کند.»
مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان گلستان با اشاره به اینکه در این استان از زمان ابلاغ دستورالعمل جلب مشارکت خیرین سلامت، برنامه‌های گوناگونی طراحی شده، گفت: «معتقدم رونق و تقویت همکاری افراد نیکوکار با تأمین‌اجتماعی در حوزه سلامت، نیازمند بسترسازی فرهنگی است؛ زیرا نباید این کمک‌ها محدود به مقاطع و شرایط خاص شود. باید شرایطی به‌وجود آید تا کمک‌های مردمی را به‌ صورت مستمر داشته باشیم و این امر تدوام یابد؛ هرچند تحقق این هدف به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، زمان‌بر است. برای این منظور در استان گلستان جلساتی را با کانون‌های بازنشستگی، کارگری و شوراهای سندیکایی برگزار و آمادگی خود را برای جذب کمک‌های خیرین سلامت، اعلام کرده‌ایم تا این تشکل‌ها نیز به‌ نوبه خود مشارکت خیرین سلامت را جلب کنند.»
او ادامه داد: «اخیراً نشست‌هایی با خیرین سلامت به صورت گروهی و فردی داشتیم و تأکید ما در این نشست‌ها در ابتدا، بسترسازی فرهنگی برای جلب مشارکت خیرین بود. به همین منظور جایگاه تأمین‌اجتماعی که یک نهاد کارگری و غیرانتفاعی است و در این نشست‌ها تبیین و به‌ آن‌ها یادآوری می‌شود که در صورت برخورداری از کمک‌های مردمی، امکان ارائه خدمات بیشتر و با کیفیت‌تر فراهم می‌آید.» زینلی با بیان اینکه در راستای اجرای این هدف، برنامه‌ منظمی را طراحی کرده‌ایم که اجرای آن به‌زودی آغاز می‌شود، گفت: «ما طی مکاتباتی با مسئولان استان و از طریق شبکه‌های مجازی در زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی جلب مشارکت مردمی تلاش می‌کنیم.»
او در پاسخ به این پرسش که برای تقویت و اقبال خیرین سلامت برای مشارکت در پروژه‌های تأمین‌اجتماعی، چه اقداماتی دیگری در دستور کار قرار دارد، گفت: «ما در قالب تعاملات فراسازمانی، برخی خیرین استان را شناسایی و جلسات مشترکی را با حضور فعالان این عرصه، استاندار، فرمانده سپاه استان و نماینده ولی‌فقیه برگزار کردیم و توانستیم گام اول را برداریم.»
مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان گلستان افزود: «کمک خیرین می‌تواند از امور عمرانی و ساخت‌وساز و تأمین تجهیزات گرفته تا کمک به بیماران را دربر گیرد؛ به‌ویژه برای بیمارانی که هزینه درمان‌شان بسیار بالاست. در روز برگزاری جلسه، حدود یک میلیارد تومان کمک به صندوق بیماران صعب‌العلاج جمع‌آوری شد که بیماران صعب‌العلاج و سرطانی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. البته این کمک مستقیم از طرف سازمان نیست، اما سازمان خیرین را مجاب کرده که به این صندوق کمک کنند.» زینلی حرکت بعدی را برگزاری جلسه با مجمع خیرین دانست و گفت: «قصد داریم از آن‌ها دعوت کنیم تا به حوزه تأمین‌اجتماعی نیز ورود داشته باشند. همچنین از کانون‌های بازنشستگی استان تقاضا کرده‌ایم در شهرستان‌ها طی برگزاری جلسات با خیرین در جلب مشارکت آن‌ها برای همیاری با تأمین‌اجتماعی کوشا باشند.» او تأکید کرد: «فعالیت در این فضا را ادامه می‌دهیم و در نظر داریم فرهنگ‌سازی در این حوزه را تقویت کنیم و امیدواریم تا پایان سال به ‌طور رسمی شاهد به ثمر رسیدن این تلاش‌ها و مشارکت گسترده خیرین در تأمین‌اجتماعی باشیم.»
مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان گلستان همفکری با مسئولان استانی را در این راستا ضروری دانست و گفت: «هم‌افزایی و ارتقای تعامل با مسئولان استانی برای جلب مشارکت خیرین امری لازم است و این مدیریت با برگزاری جلسات مختلف با مسئولان نسبت به معرفی جایگاه و شناساندن ظرفیت‌های تأمین‌اجتماعی تلاش می‌کند.»
او در پاسخ به اینکه چرا تاکنون کمک‌های مردمی به سازمان تأمین‌اجتماعی که خدمات آن ارتباط مستقیم با زندگی مردم دارد، کمرنگ بوده، افزود: «نکته بسیار حساسی که نادیده گرفته شده این است که تأمین‌اجتماعی با وجود گستردگی پوشش بیمه‌ای و خدمات درمانی همچنان نیازمند فرهنگ‌سازی برای معرفی خدمات خود به لایه‌های اجتماعی است. بعضاً اعلام خدمات تأمین‌اجتماعی مانند ارائه خدمات رایگان درمانی به بیمه‌شدگان حادثه‌دیده، منجر به واکنش‌های تعجب‌آمیز می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که شماری از لایه‌های اجتماعی و حتی مسئولان از تعهدات سازمان مطلع نیستند. از این‌رو، فرهنگ‌سازی و تبیین جایگاه تأمین‌اجتماعی قطعاً کمک‌کننده است.» زینلی با بیان اینکه تأمین‌اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی است و در بطن و هسته اصلی آن جامعه شریف کارگری و بازنشستگی قرار دارد، گفت: «این گروه چه در گذشته و نیز حال در فرایند تولید که تمامی جامعه از محاصل خدمات آن‌ها بهره‌مند می‌شوند، نقش دارند. از این ‌رو، هرچقدر که این اقشار جامعه از آرامش، امنیت اجتماعی و امکانات درمانی بهره‌مند شوند، قطعاً می‌توانند در بهبود تولید و بهره‌وری تأثیرگذار باشند.»
مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان گلستان درباره پیشینه کمک خیرین سلامت به تأمین‌اجتماعی استان گلستان نیز گفت: «در ایام کرونا، میزان مشارکت خیرین بالا بود و ما سپاسگزار خیرین استان گلستان هستیم که در این ایام و در فضایی که کشور در شرایط خاص قرار داشت، نزدیک به چهار میلیارد تومان به بیمارستان ما از نظر تجهیزات و امکانات کمک کردند. بر این اساس، تانکرهای اکسیژن‌ساز فراهم شد که در دو بیمارستان استان فعال است و برای ذخیره و تولید اکسیژن استفاده می‌شود. دستگاه‌هایی نیز برای بخش‌های (ICU) و (NICU) خریداری و اهدا شد. با کمک خیرین، بسیاری از لوازم مصرفی که در آن زمان نیاز بود نیز فراهم شد. اکنون این تجهیزات و امکانات در اختیار سازمان قرار دارد و از آن‌ها استفاده می‌شود.»

کد خبر: 64883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =