برگزاری دوره آموزشی مهارت‌های تربیت فرزند برای کارکنان تأمین‌اجتماعی

دومین جلسه آموزشی "مهارت‌های تربیت فرزند" که در راستای تقویت بنیاد نهاد مقدس خانواده با حضور کارکنان سازمان تأمین‌اجتماعی از سوی معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های این سازمان برگزار می‌شود، با هدف رشد فردی و توسعه مهارت‌های ارتباطی بین زوجین برگزار شد.

به‌ گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، در این جلسه «سید علیرضا تراشیون» سخنران و مدرس مهارت‌های تربیت فرزند، به موضوع روابط بین زوجین پرداخت و گفت: زندگی خوب نتیجه سه نکته مهم است، شناخت ویژگی‌های همسر، شناخت نیازهای همسر و تنظیم کلام و رفتار. در این میان عدم برقراری ارتباط مؤثر میان زوجین اتفاقی مخرب و مضر در خانواده است.

وی افزود: عدم برقراری ارتباط مؤثر، در صورتی‌که ریشه‌یابی و برطرف نشود می‌تواند باعث تشدید مشاجره شود و این مسئله نهایتاً می‌تواند منجر به درگیری‌ها و اختلافات بیشتر، فاصله افتادن بین زوجین و دوری و جدایی شود. واضح است که خیلی از زن و شوهرها درباره مسائل مالی، مسائل مربوط به فرزندان و سایر مسائل زناشویی با هم گفتگو می‌کنند، اما نکته اینجاست که ناتوانی در برقراری رابطه مؤثر، مانع از حل هر گونه مشکل می شود.

تراشیون در ادامه گسل‌های زندگی مشترک را شامل بهانه‌گیری، خشم پنهان و انتقام‌گیری دانست و گفت: وقتی در رابطه‌ای خشم به درستی کنترل نشود، ‌ می‌تواند به روابط بین زوجین آسیب وارد کند. در بسیاری مواقع خشم پنهان ناخودآگاه خودش را نشان می‌دهد و منجر به انتقام گیری ناخواسته می شود، یعنی یکی از زوجین در جایی با همسرش همراهی و موافقت نمی‌کند، چون بر سر موضوع دیگری از او خشمگین است و دچار خشم پنهان است.

او با اشاره به نظریه «هرم نیازهای مازلو» بیان کرد: باید این نیازها و چگونگی تأثیر آنها بر انگیزه همسر را درک کرد. هر کدام از این نیازها، اعم از نیازهای زیستی، امنیت و آرامش، نیازهای اجتماعی مثل علاقه‌مندی و تعلق، نیاز به احترام و خودشکوفایی و خودانگیزشی؛ بر اساس نیاز پیشین خود ایجاد می‌شود. زوجین هم باید این سلسله مراتب را در نظر بگیرند و نباید از نیاز اول بگذرند و سراغ سایر نیازها بروند.

تراشیون در ادامه افزود: برخی از نظریه‌پردازان معتقدند که والدین فقط باید نیازهای مادی و جسمی فرزندان را برطرف کنند و بعد از آن نباید هیچ دخالتی در کارهای فرزندنشان داشته باشند. عده ای از ما هم همین کار را می‌کنیم، صرفاً نیازهای مادی آنها مانند خواب و غذا و لباس را فراهم می‌کنیم، ولی تربیت آنها را عموماً به مجری‌های تلویزیون و هنرپیشه‌ها و دیگر افرادی که در حوزه‌های مختلف برای خود شهرتی ساخته‌اند، سپرده‌ایم. در حالی که تربیت درست فرزند، یکی از اساسی ترین کارکردهای نهاد خانواده است که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

کد خبر: 65108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =