رشد ۳۸ درصدی وصولی حق بیمه در شعبه ۶ تأمین اجتماعی تهران

حضور همزمان کمیسیون‌های پزشکی، آزمایشگاه، درمانگاه بعثت و شعبه ۶ تأمین اجتماعی در یک ساختمان، شکل‌گیری فضای کاملاً سازمانی را در راستای ارائه خدمات متنوع به جامعه تحت پوشش این شعبه و ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی در قالب گروه‌های مختلف بیمه‌شدگان اصلی و تبعی و بازنشستگان و مستمری‌بگیران موجب شده است.   

به گزارش آتیه آنلاین، عمده فضای پوشش کارگاهی صنفی نظیر بازار بزرگ آهن، کارگاه‌های خُرد آهن‌فروشی و پوشش بیمه‌ای شرکت پگاه به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید محصولات لبنی و همچنین پوشش بیش از ۹ هزار کارگاه فعال و نیمه‌فعال از ویژگی‌های حوزه فعالیت شعبه ۶ تأمین اجتماعی تهران محسوب می‌شوند.

همچنین رشد ۱۰۰ درصدی کارگاه‌های کشفی در بازه پنج‌ماهه سال‌جاری با کشف ۲۶۷ کارگاه جدید، پرداخت حدود چهار میلیارد تومانی ماهانه مقرری بیمه بیکاری و پوشش بیش از ۱۲۳ هزار نفری بیمه‌شدگان اصلی و تبعی بخشی از عملکرد اشن شعبه تأمین اجتماعی است.

گستره فعالیت شعبه ۶ تأمین اجتماعی تهران، جزییات عملکرد این شعبه در ۲ سال اخیر، راهکارهای افزایش بیمه‌شدگان جدید، ضرورت توسعه هوشمندسازی خدمات سازمان تأمین اجتماعی، ارتباط فعالیت‌های تأمین اجتماعی با حمایت از رشد تولید، سیاست‌های جذب بیمه‌شدگان و تشریح خدمات ارائه شده به جامعه تحت پوشش را در گفت‌وگو با «ابولفضل صمدنژاد» رئیس شعبه ۶ تأمین اجتماعی تهران جویا شدیم.

شعبه ۶ تأمین اجتماعی تهران در مقیاسه با دیگر شعب چه ویژگی و ظرفیت‌های خاصی دارا است و چه تعداد نیرو در این شعبه با چه سطحی از تحصیلات مشغول به فعالیت هستند؟

حضور همزمان کمیسیون‌های پزشکی، آزمایشگاه، درمانگاه بعثت و شعبه ۱۱ تأمین اجتماعی در یک ساختمان، شرایط ویژه‌ای برای شعبه ۶ تأمین اجتماعی تهران ایجاد کرده و در واقع نقطه تمایز این شعبه به واسطه فضای کاملاً سازمانی در بخش‌های مختلف شکل گرفته است. در حوزه تحت پوشش این شعبه با فضای کسب و کار کاملاً صنفی در بخش فعالیت‌های آهن‌فروشان و دیگر اصناف مواجه هستیم و این کارگاه‌ها اغلب دارای نیروی کار زیاد نیستند و به ناچار ما در این شعبه باید در حوزه جذب کارفرمایان صنفی فعالیت داشته باشیم. از مجموع ۶۳ نفر شاغل در شعبه ۶ تأمین اجتماعی تهران، ۳۰ نفر با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، ۲۷ نفر کارشناسی و ۶ نفر فوق دیپلم مشغول به‌کار هستند.

به تفکیک چه تعداد بیمه‌شده در این شعبه تحت پوشش هستند؟ چه آمار مقایسه‌ای در حوزه بیمه‌شدگان در ۲ سال گذشته ثبت شده است؟

تعداد ۵۰ هزار و ۷۰۳ نفر بیمه شده اصلی و رشد ۲.۳ درصدی این بخش در مقایسه با اسفندماه سال گذشته در این شعبه ثبت شده است. همچنین ۲۷ هزار و ۶۲۸ نفر بیمه شده اجباری، ۱۰ هزار و ۱۳۶ نفر حرَف و مشاغل با بیشترین نرخ رشد بیمه‌شدگان در این بخش با نرخ ۱۱ درصدی، هشت هزار و ۷۷۳ مورد بیمه شده اختیاری، ۷۵۲ راننده، ۹۵۱ کارگر ساختمانی، چهار مورد خادمین مساجد، ۸۹ مورد بافندگان، ۱۸۷۷ کارفرمای صنفی و ۲۴ بیمه شده توافقی تحت پوشش شعبه قرار دارند. جمعاً نیز تعداد ۱۲۳ هزار و ۲۰۳ نفر بیمه شده اصلی و تبعی تحت پوشش شعبه هستند.

چه برنامه‌ای برای جذب بیشتر بیمه‌شدگان در شعبه دنبال می‌شود؟

با توجه به ویژگی فضای پوششی شعب امکان جذب بیمه شده جدید و رشد آمار جامعه تحت پوشش، راهکارهای مختلفی برای این مهم در شعب وجود دارد. در این شعبه تلاش در توسعه قراردادهای بیمه فراگیر خانواده ایرانی داشته‌ایم. همچنین استفاده از کلیپ‌های تبلیغاتی و معرفی کننده طرح‌های مختلف بیمه‌ای و مزایای پوششی و خدماتی سازمان تأمین اجتماعی در داخل شعبه و ارسال برای شرکت‌های بزرگ محدوده از دیگر راهکارهای شعبه در جذب بیمه‌شدگان است. طراحی و چاپ بنر و بروشورهای مرتبط با مزیت‌ها و طرح‌های بیمه‌ای در راستای ترغیب افراد و گروه‌های مختلف جهت بهره‌مندی از مزایای پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیز در دستور کار قرار گرفته است. توسعه تعامل با نمایندگان شرکت‌ها و برگزاری نشست‌های مرتبط با ایجاد بستر جذب بیمه‌شدگان جدید از طریق حضور در مجمتع‌های تجاری نظیر بازار بزرگ آهن را به عنوان راهکار دیگر گسترش چتر بیمه‌ای در این شعبه دنبال کرده‌ایم. شرکت پگاه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات لبنی، شرکت تولیددارو، کارتن ایران و بسیاری شرکت‌های دیگر با استفاده از پوشش بیمه‌ای این شعبه از مزایای سازمان تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند. همچنین برگزاری جلسات تعاملی و آموزش بیمه در محل شرکت‌های بیمه‌پرداز و دعوت از مدیران، حسابداران و مدیران مالی این شرکت‌ها و نمایندگان حوزه کارگری را به عنوان راهکارهای جذب بیمه‌شدگان جدید در این شعبه دنبال می‌کنیم.

چه تعداد بازنشسته، مستمری‌بگیر و ازکارافتادگان (اصلی و تبعی) تحت پوشش شعبه قرار دارند و مبلغ پرداختی ماهانه و سالانه این حوزه و آمار مقایسه‌ای با سال‌های گذشته را بفرمایید؟

تعداد ۱۷ هزار و ۶۳۲ پرونده مستمری و ۱۹ هزار و ۶۳۹ مستمری‌بگیر تحت پوشش شعبه هستند. همچنین ۳۵ هزار و ۳۴۴ مستمری‌بگیر اصلی و تبعی از خدمات شعبه بهره‌مند هستند. ماهانه رقمی بیش از ۱۶۹ میلیارد تومان مستمری به جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش شعبه ۶ پرداخت می‌شود که این میزان سالانه به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این شعبه در حوزه مستمری‌ها یکی از شعب متوسط در سطح اداره‌کل تأمین اجتماعی غرب تهران به‌شمار می‌رود و این در حالی است تعداد کل مستمری‌بگیران شعبه در مقایسه ۶ ماهه سال‌جاری و سال قبل رشد ۱.۷ درصدی داشته است.

چه تعداد کارگاه تحت پوشش شعبه ۶ است و توضیحی در ارتباط با آمار مقایسه‌ای این بخش در سال‌های اخیر ارائه بفرمایید؟

مجموعاً تعداد سه هزار و ۶۹۱ کارگاه فعال تحت پوشش شعبه قرار دارند که رشد ۱.۸ درصدی را نسبت به سال گذشته به ثبت رسانده است. همچنین تعداد پنج هزار و ۷۲۷ کارگاه نیمه‌فعال در حوزه این شعبه وجود دارد که نسبت به سال قبل افزایش ۳.۳ درصدی را تجربه کرده است. در مجمع تعداد ۹ هزار ۴۱۸ کارگاه با رشد ۲.۷ درصدی در مقایسه سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ در حوزه این شعبه وجود دارند و این مهم به واسطه فعالیت کارکنان در حوزه بازرسی و کشف کارگاه‌های جدید محقق شده است.

مصوب وصول حق بیمه در سال گذشته چه میزان بوده است و آیا هدف‌گذاری وصول حق بیمه شعبه در سال گذشته محقق شده است. در این زمینه برای سال‌جاری چه اهدافی دنبال می‌شود؟ در حوزه مطالبات معوق شعبه چه اقداماتی انجام شده است؟

مصوب وصولی سال قبل شعبه ۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعلام شد که ما در این شعبه ۹ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال وصول داشتیم، همچنین مصوب وصولی ۶ ماهه اول سال‌جاری به میزان ۶ هزار و ۶۱۹ میلیارد ریال از طرف سازمان اعلام شده که در این مدت چهار هزار و ۷۷۸ میلیارد از آن را وصول کرده‌ایم. در این حوزه مقایسه ۶ ماهه اول سال‌جاری و سال گذشته حاکی از رشد ۳۸ درصدی وصولی حق بیمه در این شعبه است. در حوزه اجراییات نیز رقم چهار هزار و ۴۶۴ میلیارد ریال برای سال گذشته اعلام شد که رقم چهار هزار و ۴۶۲ میلیارد وصولی ثبت شد و امسال برای بازه ۶ ماهه ۱۹۹ میلیارد ریال مصوب اعلامی است ۳۳۶ میلیارد ریال در این بخش وصول شده است؛ در این حوزه در مقایسه ۶ ماهه اول سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ مازاد ۶۰ درصدی وصول ثبت شده است.

با توجه به تاکید سازمان بر افزایش کارگاه‌های کشفی، این شعبه چه اقداماتی در این حوزه انجام داده است؟

با توجه به اقدامات و برنامه‌های مدون حوزه بازرسی شعبه در پنج ماهه اول سال ۲۶۷ کارگاه کشفی به جمع کارگاه‌های تحت پوشش شعبه ۶ اضافه شدند. میزان کشفی اشاره شده ۱۰۰ درصد بالاتر از مصوب اعلامی اداره‌کل غرب تأمین اجتماعی تهران در راستای حوزه کاراه‌های کشفی است.

چه تعداد مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در شعبه برقرار است و میزان پرداختی مقرری این حوزه چه میزان است؟

اکنون تعداد ۵۵۸ مورد بیمه مقرری بیکاری توسط این شعبه تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود. آخرین لیست پرداختی مقرری‌بگیران حوزه بیمه بیکاری در این شعبه سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. آمار مقرری‌بگیران شعبه ۶ تأمین اجتماعی تهران در مقایسه با سال گذشته کاهش یک درصدی داشته است.

با توجه به سهم ۵۲ درصدی بازنشستگی سخت و زیان‌آور از مجموع بازنشستگی‌های سازمان تأمین اجتماعی و میزان روبه رشد این نوع بازنشستگی آیا در این شعبه این روند ادامه دارد و اکنون چه میزان از بازنشستگان مشمول این قانون هستند؟

اکنون در این شعبه تعداد ۲ هزار و ۵۷۵ مورد بازنشستگی پیش از موعد در قالب بازنشستگی سخت و زیان‌آور ثبت شده است. داده‌های آماری حوزه بازنشستگی سخت و زیان‌آور در شعبه ۶ تأمین اجتماعی تقریباً در مقایسه سال ۱۴۰۲ با سال قبل روند یکسانی را تجربه کرده است.

حجم بالای بازنشستگی پیش از موعد و سخت و زیان‌آور موجود در سازمان تأمین اجتماعی چه آسیب‌هایی متوجه این سازمان خواهد کرد؟

در حوزه بازنشستگی‌های پیش از موعد بخشی از افراد با پرداخت حق بیمه کمتر به سازمان، خدمات و مستمری بازنشستگی بیشتری از تأمین اجتماعی دریافت می‌کنند. در واقع با توجه به شرایط، نوع و مکان اشتغال، حق بیمه کمتری از برخی بیمه‌پردازان دریافت می‌شود و زودتر و تعداد سالهای بیشتری مستمری به آنان پرداخت می‌شود. این نوع بازنشستگی‌ها چالش‌ها و مشکلات فراوانی برای سازمان ایجاد کرده و در این بین بازنشستگی سخت‌وزیان‌آور بیش از دیگر انواع پیش از موعدها زمینه آسیب به سازمان را ایجاد کرده است. در حوزه بازنشستگی سخت و زیان‌آور به طور میانگین ۱۰ سال از فرد حق بیمه دریافت نمی‌شود و همچنین در قیاس با سایر برقراری مستمری‌ها ۱۰ سال نیز زودتر مستمری فرد را برقرار می‌کنیم؛ به همین جهت فکر اساسی و عاجل برای این مهم ضروری است.

با توجه به اینکه هزینه‌های این نوع بازنشستگی مستقیماً برعهده سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته، به این دلیل کارفرمایان نیز اقدامی برای رفع آلاینده‌های محیطی کارگاه‌ها ندارند و این در حالی است که بندهای ۴ و ۶ قسمت «ب» قانون اصلاح تبصره ۲ الحاقی ماده ۷۶ قانون، صراحتاً این حق را به سازمان تأمین اجتماعی داده است که هزینه‌های بازنشستگی سخت و زیان‌آور را تا زمان احراز شرایط قانونی از کارفرمایان دریافت کند. از زمان رسیدن اولین رای حوزه سخت و زیان‌آوری کارگاه‌ها به شعبه، قانون برای کارفرمایان در راستای رفع آلایندگی زمان ۲ ساله درنظر می‌گیرد، اما به واسطه عدم هزینه‌کرد از سوی کارفرما این اقدام صورت نمی‌گیرد. در واقع هزینه این نوع برقراری مستمری و بازنشستگی از محل تجمیع منابع سازمان صرف شده و بر عهده سایر بیمه‌شدگان است.

اکنون در این شعبه چه میزان بیمه‌شده جدید با استفاده از طرح‌های مختلف جذب شده در مجموع این طرح‌ها در روند جذب بیمه‌شدگان جدید و پوشش بیمه‌ای بیش از ۶ میلیون فرد بدون بیمه تا چه حدی موثر خواهد بود؟

رشد و توسعه بیمه‌شدگان و گسترش چتر بیمه‌ای مسیر درستی است که ظرف ۲ سال اخیر توسط سازمان تأمین اجتماعی برنامه‌ریزی، هدفگذاری و محقق شده است. سازمان باید در راستای توسعه سطح پوشش بیمه‌ای تمرکز بر امورات تبلیغاتی در قالب معرفی انواع بیمه‌ها و خدمات قابل ارائه داشته باشد. اطلاع رسانی صحیح و دقیق در این ارتباط، افزایش جذب و بیمه‌پردازی به سازمان تأمین اجتماعی را به دنبال خواهد داشت؛ در این حوزه جای خالی تبلیغات بیمه‌ای سازمان در برنامه‌های صداوسیما و دیگر پنجره‌های ارتباط با دنیای مخاطبان خالی است.

گسترش ارتباط و تعامل شعبه با شرکای اجتماعی از جمله کارفرمایان و بیمه‌شدگان، یکی از الزامات توسعه سازمانی است. تعامل با شرکای اجتماعی در شعبه چه جایگاهی دارد و بر چه اساسی و با استفاده از چه ابزارهایی این مهم دنبال می‌شود؟

تعامل با شرکای اجتماعی بستر و ابزاری برای دریافت حق بیمه و صرف منابع درآمدی برای مصارف بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی جامعه تحت پوشش سازمان محسوب می‌شود. در حوزه تعامل با دولت، دریافت مطالبات انباشته شدن در طول سال‌ها از این طریق ممکن می‌شود. در حوزه جامعه بازنشستگان نیز حفظ سرمایه‌های سازمانی و صرف آن در حوزه پرداخت حقوق مستمری و ارائه خدمات درمانی به این بخش از جامعه تحت پوشش در تعامل جمعیت مستمری‌بگیر سازمان تأمین اجتماعی محقق می‌شود.

بخشی از شعار سال با عنوان رشد تولید است با توجه به ارتباط مستقیم تأمین اجتماعی با این مهم، ‌یکی از مهمترین طرح‌ها با عنوان بخشودگی جرائم بیمه‌ای در این حوزه توسط سازمان اجرایی شد. استقبال کارفرمایان از طرح مذکور در این شعبه به چه میزان بوده است؟ این طرح تا چه اندازه می‌تواند یاریگر تولید و در راستای تحقق مطالبات سازمان تاثیرگذار باشد؟

بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان به عنوان یک اقدام حامی تولید و اشتغال در ۶ ماهه اول سال‌جاری توسط سازمان تأمین اجتماعی اجرایی شد. سازمان تأمین اجتماعی به‌صورت عام با انجام خدمات جاری، کمک به چرخه تولید را در کنار رسالت‌های مختلف خود دنبال می‌کند. برنامه‌ریزی و تلاش سازمان تأمین اجتماعی در راستای حمایت از تولیدگران و اساس تولید علاوه بر حفظ منافع فعالان حوزه تولید، تضمین دریافت حق بیمه از کارفرمایان و تأمین منابع جهت ارائه خدمات به جامعه تحت پوشش را محقق خواهد کرد. در این شعبه همچنین در جریان آخرین مرحله اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای، کارفرمایان تحت پوشش شعبه ۶، استقبال مناسبی از طرح داشتند.

با توجه به تاثیر بالای فناوری در توسعه خدمات و اهتمام تأمین اجتماعی به گسترش ارائه کمی و کیفی خدمات در قالب هوشمندسازی، ضرورت توسعه بهره‌مندی از بسترهای فناوری را در ارتقاء جایگاه سازمان تأمین اجتماعی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

توسعه خدمات الکترونیک و رشد خدمات غیرحضوری در سازمان تأمین اجتماعی ظرف ۲ سال اخیر بسیار موثر بوده است. با گسترش هوشمندسازی در سازمان تأمین اجتماعی حجم بسیار زیادی از کارها در بخش اجرایی به سمت خدمات غیرحضوری سوق داده شد؛ به این واسطه امروز توسعه خدمات غیرحضوری کاهش ۳۰ درصدی مراجعه به شعبه را به دنبال داشته است. در برخی حوزه‌ها ارائه خدمات الکترونیک به ۱۰۰ درصد رسیده و در برخی دیگر از بخش‌ها به واسطه ماهیت خدمات، بخش عمده ارائه خدمت به شکل قابل ملاحظه‌ای در حال انجام است. توسعه خدمات هوشمند در تأمین اجتماعی انتفاع همزمان بیمه‌شده، کارفرما، کارکنان شعب و سازمان تأمین اجتماعی را به دنبال دارد. با توجه به افزایش بسیار زیاد حجم اطلاعات، هوشمندسازی زمینه ارائه بهینه خدمات را در سازمان تأمین اجتماعی موجب می‌شود.

کد خبر: 65115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =