آشنایی با دیابت و انواع آن

دیابت یک نوع اختلال متابولیک و سوخت و ساز در بدن است که توانایی تولید انسولین در بدن را از میان می‌برد و یا برعکس، مقاومت در برابر انسولین در بدن ایجاد می‌شود و در نتیجه انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. دیابت در صورت ابتلای فرد معمولا تا آخر عمر همراه فرد باقی مانده و فقط می‌توان با مصرف دارو و یا تزریق انسولین آن را کنترل کرد. این در حالی است که پیشگیری از این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است.

دکتر میترا سجادی، پزشک عمومی در مورد دیابت و انواع آن می‌گوید : ‏دیابت نوعی اختلال متابولیکی است که موجب افزایش قند، در خون می‌شود. در حال حاضر حدود ۱۵ درصد جمعیت دیابت دارند و سبک زندگی غلط باعث شده است که روز به روز به تعداد بیماران افزوده شود . متاسفانه بیش از ۷۰ درصد بیماران دیابتی به دلیل بی‌علامت بودن این بیماری از دیابت خود خبر ندارند.

وی با بیان این مطلب که هر روز بیماران زیادی به ما مراجعه کنند که دیابت دارند و از ابتلا خود به این بیماری بی اطلاع هستند می‌افزاید: مردم با انجام سالانه آزمایش قند قبل از صبحانه و بعد از صبحانه می‌توانند به راحتی از احتمال ابتلا خود به دیابت مطلع شوند. حتی بسیاری از افراد که میزان قند خونشان بالا است ولی برای تشخیص دیابت کافی نیست که "پیش دیابت "نامیده می‌شود و در معرض این بیماری هستند که با تغییر سبک زندگی، تغدیه مناسب ورزش و عدم مصرف دخانیات به راحتی می‌توانند از این بیماری پیشگیری کنند.

این پزشک عمومی در مورد انواع دیابت یادآوری می‌کند: به طور کلی دیابت به ۳ گروه دیابت نوع یک، دیابت نوع ۲ و دیابت حاملگی تقسیم‌ می‌شود.

دیابت نوع ۱

در دیابت نوع یک که ۱۵ تا ۱۰درصد کل موارد دیابت را تشکیل می‌دهد بدن قادر به تولید انسولین نیست. در این بیماری سلول‌های لوزالمعده که انسولین تولید می‌کنند، از بین می‌روند. بدون هورمون انسولین سلول‌های بدن قادر نیستند تا از گلوکز برای انرژی استفاده کنند. در دیابت نوع یک گلوکز خون نمی‌تواند وارد سلول‌ها شود و همین مسئله موجب می‌شود تا مقدار زیادی گلوکز در خون جریان داشته باشد. به همین دلیل افراد مبتلا به این نوع دیابت باید از بدو تشخیص، انسولین مورد نیاز بدن را به صورت تزریقات روزانه تأمین کنند و به همین دلیل به آن، «دیابت وابسته به انسولین» نیز می‌گویند. این نوع دیابت با علایم خود فرد را متوجه کرده و تشخیص و درمان شروع می‌شود. علت این نوع دیابت به درستی مشخص نیست ولی عوامل مثل ارث و یا علل دیگر غیرقابل پیشگیری در بروز آن مؤثرند بنابراین در مورد این نوع دیابت کار مهم تشخیص و درمان به موقع است و پیشگیری تقریباً جایی ندارد.

دیابت نوع ۲

در دیابت نوع ۲ بدن انسولین تولید می‌کند اما قادر به استفاده موثر از آن نیست تا بتواند گلوکز را به سلول‌ها برساند. در واقع پانکراس به اندازه کافی انسولین ترشح نمی‌کند و یا این که انسولین ترشح شده، به علت وجود مقاومت سلول‌ها به انسولین به‌ خصوص در افراد چاق، فاقد کارآیی لازم است. به این نوع دیابت، «دیابت غیر وابسته به انسولین» یا «دیابت بزرگسالان» نیز گفته می‌شود علائم این بیماری عبارتند از: گرسنگی شدید و افزایش اشتها، تکرر ادرار، تشنگی شدید و خشکی دهان، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن پا، کاهش وزن غیرعادی، خستگی و بی‌حالی، مشکلات پوستی، تاری دید و از دست دادن هوشیاری.

دیابت بارداری

هنگامی‌که در دوران بارداری قند خون بالا می‌رود، فرد به دیابت بارداری مبتلا می‌شود. دیابت بارداری اغلب بین هفته ۲۴ تا ۲۸ حاملگی در برخی افراد اتفاق می‌افتد. علت بروز دیابت بارداری به طور واضح مشخص نیست اما ممکن است به اختلالات هورمونی در دوران بارداری مرتبط باشد که روی جفت تاثیر می‌گذارند. افزایش بعضی هورمون‌ها در حاملگی ممکن است بدن را نسبت به انسولین مقاوم کند و سطح گلوکز خون به صورت غیر طبیعی افزایش یابد. دیابت بارداری ممکن است بتواند احتمال بروز دیابت نوع ۲ را در آینده برای فرد بالا ببرد. اکثر زنان مبتلا به دیابت بارداری هیچ نوع علائمی ندارند و تنها با دادن آزمایش خون متوجه شرایط خود می‌شوند. دیابت بارداری باتوجه به میزان بالا بودن قندخون، باعث افزایش وزن و فشارخون در دوران بارداری می‌شود، به طوری که جنین این زنان خیلی درشت می شود و احتمال سخت زایی و سزارین در زنان مبتلا به این نوع دیابت بیشتر است. ‏

کد خبر: 65308

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =