جزییات خدمات جدید برنامه «تأمین من»

برنامه کاربردی «تأمین من» در راستای توسعه اقدامات غیرحضوری در بستر فضای الکترونیک که از تیرماه سال ۱۴۰۱ برای ارائه خدمات غیرحضوری در قالب تلفن همراه از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی برنامه‌ریزی شد، اکنون به ارائه ۵۳ خدمت با بهره‌مندی ۲.۵ میلیون کاربر رسیده است.

سازمان تأمین‌اجتماعی توسعه و گسترش خدمات غیرحضوری را یکی از اولویت‌های خود قرار داد تا از این طریق مخاطبان، ذی‌نفعان، کاربران و شرکای اجتماعی بتوانند در سریع‌ترین زمان به همه خدمات غیرحضوری دسترسی داشته باشند. در این راستا، اکنون برنامه «تأمین من» مسیر دریافت این خدمات را برای جامعه ۴۶ میلیونی تأمین‌اجتماعی فراهم کرده است.

آغاز فعالیت برنامه کاربردی «تأمین من» با ۳۰ خدمت هدفگذاری شد، اما اکنون با گذشت زمان میزان خدمات غیرحضوری در این برنامه به ۵۳ خدمت رسیده و در راستای توسعه خدمات آن در آینده ۶۳ خدمت و در برنامه‌های پیش‌بینی شده تأمین‌اجتماعی، ایجاد سازمان اجتماعی همراه برنامه‌ریزی شده است. تسهیل دسترسی مخاطبان به انواع خدمات غیرحضوری در قالب «تأمین من»، توسعه و گسترش خدمات در قالب برنامه‌های آینده این «اپلیکیشن» در گفتگو با دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی تشریح شده است.

خدابنده در ارتباط با ارتقای خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی در قالب برنامه کاربردی «تأمین من» گفت: «نگارش جدید برنامه کاربردی تلفن همراه «تأمین من» در حالی در آبان‌ماه در دسترس مخاطبان سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفت که با انتشار نسخه جدید آن در مجموع ۵۳ خدمت غیرحضوری سازمان از طریق این برنامه در دسترس کاربران است.»

به گفته او، ویژگی‌های جدید این نگارش از این برنامه شامل اضافه شدن سرویس اعتراض به سوابق دارای کسری کارکرد یا اشکال، اضافه شدن سرویس پرونده «الکترونیک من»، اضافه ‌شدن قابلیت حالت تیره، اضافه شدن قابلیت رنگ پویا در اندروید (+۱۳) و اعمال فرایند جدید درگاه پرداخت حق بیمه است. مهمترین بهبودهای انجام شده در این نگارش نیز اصلاح نمایش قیمت دارو در بخش مشاهده نسخ الکترونیک و اصلاح دسترسی برنامه به حافظه در اندروید (+۱۳) را شامل می‌شود.

او افزود: «جدیدترین نسخه برنامه کاربردی خدمات غیرحضوری سازمان «تأمین من» در دو نسخه (Android) و (PWA) برای کاربران استفاده کننده از سیستم (ios) همزمان با هفته تأمین‌اجتماعی در ۲۰ تیرماه سال ۱۴۰۱ منتشر شد.»

اهداف راه‌اندازی

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: «تسهیل ارائه خدمات، افزایش دسترسی مخاطبان به خدمات تأمین‌اجتماعی به عنوان مهمترین اهداف راهبردی برای افزایش درگاه‌های ارائه خدمات غیرحضوری است و در راستای استفاده مطلوب‌تر از فناوری‌های روز و جلوگیری از گسترش برخی برنامه‌های غیرمجاز با سوءاستفاده از نام تأمین‌اجتماعی، جلوگیری از تضییع حقوق مخاطبان و ایجاد امنیت خاطر برای ذی‌نفعان سازمان این برنامه طراحی شد.»

او تأکید کرد: «به همین منظور همه بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان می‌توانند به صورت رایگان با مراجعه به نشانی (hamrah.tamin.ir) و دریافت این برنامه کاربردی از ۵۳ خدمت ارائه شده در این سامانه بهره‌مند شوند.» او برخی از این خدمات برنامه کاربردی تأمین من را مشاهده و اعتراض به سوابق بیمه‌پردازی، سوابق تلفیقی، درخواست انواع کمک هزینه‌های کوتاه‌مدت، هدیه ازدواج، انعقاد قرارداد بیمه دانشجویان، مشاهده خدمات درمانی، نمایش احکام و فیش حقوقی مستمری‌بگیران و خدمات کارفرمایی عنوان کرد.

افزایش خدمات

خدابنده گفت: «با وجود اینکه حدود ۱۶ ماه از زمان انتشار نخستین نسخه این برنامه کاربردی می‌گذرد، اما آمار خدمات در دسترس مخاطبان از ۳۰ به ۵۳ خدمت افزایش یافته است.» او ادامه داد: «برنامه کاربردی «تأمین من» اکنون ۵۳ خدمت و سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی نیز ۵۷ خدمت را در دسترس همه مخاطبان تحت پوشش این سازمان قرار داده است. در جدیدترین نگارش این برنامه در آبان‌ماه سال جاری دو خدمت جدید شامل «پرونده الکترونیک من» و اعتراض به سوابق دارای کسری کارکرد و اشکال افزوده شد.»

۲.۵ میلیون مخاطب

به گفته خدابنده، در حال حاضر بیش از ۲.۵ میلیون نفر این برنامه کاربردی را روی تلفن همراه خود با سیستم عامل (Android) نصب کرده‌اند که به طور متوسط در هر روز بیش از ۶ هزار نصب انجام شده است. در این مدت، کاربران بیش از ۱۲ میلیون‌بار به سامانه مراجعه کرده و از امکانات آن برخوردار شده‌اند. بر اساس برخوردهای دریافتی بیش از ۸۶ درصد کاربران از این برنامه رضایت دارند.

او تأکید کرد: «کاربران برای ورود به موبایل اپلیکیشن «تأمین من» به دو روش این امکان را دارند که ورود با حساب کاربری سامانه خدمات غیرحضوری یکی از این روش‌هاست که باید در سامانه (es.tamin.ir) ثبت‌نام کرده و در صورتی که پیشتر کاربر این سازمان باشند، تنها با ورود کدملی و کلمه عبور امکان ورود وجود دارد. روش دیگر با استفاده از ورود از طریق پنجره خدمات دولت هوشمند است که در این روش باید مخاطبان روی گزینه ورود از طریق «ایران من» کلیک کنند.»

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه با اشاره به وجود بیش از صد خدمت با قابلیت ارائه به صورت غیرحضوری در سازمان تأمین‌اجتماعی، گفت: «پایه اصلی کار این سازمان سامانه خدمات غیرحضوری است و هر برنامه‌ای که در این سامانه امکان غیرحضوری شدن داشته باشد، در برنامه کاربردی تأمین نیز طراحی و پیاده خواهد شد.»

برنامه‌های آینده

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی بیان کرد: «همچنین لیست خدماتی که در نگارش‌های آینده از طریق این برنامه کاربردی به مخاطبان ارائه می‌شود، شامل انعقاد و پرداخت قرارداد تکمیل سوابق بیمه کسری از ماه، درخواست بخشودگی جرائم کارفرمایان، مشاهده فرم‌های مبانی محاسباتی، صدور مفاصاحساب واگذارندگان، ثبت درخواست تقسیط بدهی و پرداخت بدهی به صورت آنلاین، مکاتبات غیرحضوری کارفرمایان با شعبه، دریافت گواهی پرداخت حق بیمه ساختمانی، درخواست برقراری مستمری ازکارافتادگی، محاسبه خرید خدمت سربازی، ثبت درخواست کمیسیون پزشکی، درخواست برقراری و ابطال کفالت، ثبت درخواست تسهیلات ویژه مستمری‌بگیران و ارسال لیست حق بیمه است.»

خدابنده گفت: «افزودن نوع خدمت به نگارش‌های جدید بر اساس تقاضا و درخواست مخاطبان بستگی دارد و برنامه‌ریزی ما نیز به درخواست‌های بیشتر برای طراحی این برنامه کاربردی از سوی ذی‌نفعان و شرکای اجتماعی پیاده‌سازی می‌شود.» او افزود: «قرار است تا پایان سال تعداد سرویس‌های خدمات غیرحضوری در این برنامه کاربردی به بالای ۶۴ سرویس برسد. ‌البته میزان خدمات سالانه چندبار اضافه می‌شود. امیدواریم در آینده همه سرویس‌های سازمان را به این اپلیکیشن اضافه کنیم.» رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: «با تمرکز بر روی خدمات بیمه، اسناد پزشکی و هوش مصنوعی، همه خدمات سازمان در آینده در این اپلیکیشن متمرکز خواهند شد.»

او معتقد است: «این برنامه کاربردی به نوعی آینده سازمان تأمین‌اجتماعی است. در همین راستا با توسعه این برنامه، تبدیل به «سازمان اجتماعی همراه» خواهد شد. می‌توان گفت به نوعی ایده ما، ایجاد سازمان اجتماعی همراه از طریق برنامه کاربردی «تأمین من» است.»

کد خبر: 65441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =