حراج جمعه سیاه در ایران چه زمانی است؟

چند سالی است مانند کشورهای مختلف دنیا جمعه سیاه یا black Friday در ایران نیز برگزار می‌شود هرچند که با توجه به شرایط اقتصادی و تورم موجود ممکن است برگزاری این رویداد مانند سال‌های قبل پرشور نباشد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، معمولا افرادی که قصد خرید کالایی را دارند به دنبال آن هستند که از بیشترین تخفیف ممکن بهره‌مند شوند و بر همین اساس و برای موفقیت بیشتر در فضای اقتصادی نیز گاه تلاش می‌شود با برگزاری رویدادهایی مانند جشنواره‌های مختلف در حد ممکن برای خریداران تخفیف در نظر گرفته شود تا آنها برای خرید ترغیب شوند.

شاید بتوان فروشگاه‌های زنجیره‌ای را یکی از مصادیق بارز این نوع جشنواره‌ها و تخفیف‌ها دانست اما دراین فروشگاه‌ها نیز معمولا تنها برای برخی کالاهای خاص تخفیف گذاشته می‌شود و این طور نیست که در یک بازه زمانی یا یک جشنواره تمامی اجناس موجود در فروشگاه که ممکن است از لوازم خانگی تا مواد غذایی متنوع هستند همزمان با یکدیگر تخفیف خورده باشند.

اما شاید جمعه سیاه را بتوان مناسبتی دانست که در آن در بسیاری از کشورهای سرتاسر جهان در تاریخی مشخص کالاهای خود را در تمامی حوزه‌ها با تخفیف‌های قابل توجه به فروش می‌رسانند تا جایی که طی سال‌های گذشته همواره فیلم‌های مربوط به این روز در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای پیدا می‌کند.

جمعه سیاه چیست؟

جمعه سیاه که در کشورهای مختلف معمولا از آن به عنوان black Friday یاد می‌شود در واقع آخرین جمعه ماه نوامبر است که در آمریکا روز بعد از روز شکرگذاری بوده و به نوعی آغاز خریدها برای کریسمس محسوب می‌شود. این روز اگرچه در ایران تعطیل است اما در کشورهای مختلف روز تعطیل محسوب نمی‌شود اما با این حال بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌ها به کارمندان و پرسنل خود این اجازه را می‌دهند که در این تاریخ برای انجام خریدهای خود از مرخصی استفاده کنند و به همین دلیل سالهاست این مناسبت روزی شلوغ برای فروشندگان محسوب شده و آنها تمام تلاش خود را بکار می‌گیرند تا در این روز با درنظر گرفتن تخفیف‌های مناسب بتوانند مشتریان بیشتری را جذب کنند. اهمیت این روز و تخفیف های آن به قدری است که در برخی کشورها فروشگاه ها ساعت کاری خود را حتی از چهار صبح آغاز می‌کنند.

در ایران نیز چند سالی قبل از کرونا تخفیف‌های این روز آغاز شد که البته طی سال‌های شیوع همه‌گیری کرونا اجرای آن به نوعی متوقف شد و سال گذشته که اولین سال بازگشت به وضعیت عادی پس از کرونا بود نیز به دلایل متعددی از جمله شرایط اقتصادی این رویداد به شکل مختصرتری برگزار شد.

جمعه سیاه در ایران چه روزی است؟

از نظر زمانی نیز می‌توان گفت طبق تقویم آخرین جمعه ماه نوامبر مصادف است با آخرین جمعه ماه نوامبر که در سال ۲۰۲۳ میلادی آخرین جمعه این ماه مصادف با ۲۴ نوامبر است که در تاریخ شمسی مصادف است با جمعه سوم آذر ماه.

بطور معمول حراج‌های در نظر گرفته شده برای این روز از پنجشنبه شب آغاز شده و تا جمعه شب ادامه دارد.

همچنین طی سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از حراجی‌های این روز به سایت‌های فروش آنلاین اختصاص یافته است که بر این اساس از هم‌اکنون برخی از این سایت‌ها برای فروش ویژه خود در جمعه سیاه امسال اطلاع‌رسانی کرده‌ و حتی برخی سایت‌های مطرح برای آن روزشمار نیز در نظر گرفته‌اند.

البته در برخی موارد سایت‌های فروش تاریخ متفاوتی را برای این روز تعریف کرده‌اند و با کمی فاصله زمانی از ۲۴ نوامبر حراج خود را برگزار می‌کنند.

جمعه سیاه 1402

جمعه سیاه در تهران کجاست؟

با توجه به اینکه در سال‌های گذشته برخی واحدهای سطح شهر تخفیف‌های قابل توجهی برای اجناس خود در نظر گرفته بودند همواره میان شهروندان این سئوال وجود دارد که در هر شهر جمعه سیاه در کدام فروشگاه‌ها برگزار می‌شود اما واقعیت این است که نمی‌توان لیستی دقیق و قطعی از این فروشگاه‌ها ارائه کرد چراکه گاه ممکن است یک فروشگاه بزرگ به این مناسبت برنامه‌ای نداشته یا مثلا یک واحد کوچک صنفی برای این روز اجناس خود را به حراج بگذارد.

اما در نهایت سایت‌های فروش اینترنتی را می‌توان پیش ازاین مناسبت مورد بررسی قرار داد تا مشخص شود آیا از سوی فروشگاه‌های آنلاین تخفیفی برای این روز لحاظ شده یا خیر؟

اجناس جمعه سیاه

با توجه به اینکه معمولا افراد و خانواده‌ها برای خرید در این روز بودجه محدودی دارند بسیاری توصیه می‌کنند برای خرید در این تاریخ به سراغ کالاهایی مانند لپ‌تاب یا لوازم برقی بروند که احتمالا از طریق تخفیف‌های اعمال شده روی آنها سود بیشتری حاصل می‌شود به همین دلیل در سال‌های گذشته اجناسی مانند لپ تاب از محبوب‌ترین کالاهای ارائه شده جمعه سیاه در کشورهای مختلف بوده‌اند. با این وجود خریدهای این روز تنها به این موارد محدود نشده و می‌توان در این مناسبت از تخفیف سایر اجناس که ممکن است دایره آنها از کتاب و لوازم التحریر گرفته تا پوشاک و وسایل ورزشی، کالای خواب، کیف و کفش و غیره گسترده باشد، استفاده کرد.

یکی از فر وشگاه های اینترنتی امسال برای کالاهای خود تاریخ‌های متفاوتی را برای این حراج در نظر گرفته و لیست کالاهایی که اعلام کرده به این مناسبت دارای تخفیف خواهند بود به شرح ذیل است:

  1. -تلویزیون ال ای دی هوشمند ۵۰ اینچ
  2. -کوله پشتی
  3. -برخی گوشی های تلفن همراه
  4. -پلی استیشن
  5. -هارد اکسترنال
  6. -ایرپاد

جمعه سیاه تهران کجاست؟

جمعه سیاه ترکیه و وان

نکته دیگری که در مورد جمعه سیاه می‌توان به آن اشاره کرد آنکه باتوجه به برگزاری این مراسم در کشورهای مختلف دنیا، بسیاری افراد تلاش می‌کنند حتی دراین تاریخ از کشوری دیگر و به شکل مجازی محصولات مد نظر خود را تهیه کنند. اما با توجه به اینکه در شرایط تحریمی برای ایرانیان خرید اینترنتی از کشورهای دیگر به راحتی امکان‌پذیر نیست برخی که قصد سفر به کشورهای نزدیکی مانند ترکیه را دارند سعی می‌کنند تاریخ سفر خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که در این تاریخ بتوانند سری به فروشگاه‌های این کشور بزنند.

البته تورم ترکیه نیز در سال‌های اخیر رشدی شتابان داشته و با توجه به افزایش نرخ ارز که منجر به کاهش ارزش ریال می‌شود خرید به این شیوه نیز شاید خیلی برای ایرانیان ارزان نباشد. نکته دیگر اینکه در این کشور گاه حراج‌های بلک فرایدی تا یک هفته نیز ادامه دارد و در شهرهای بزرگ این کشور مانند استانبول، ازمیرو آنکارا برقرار است.

سال گذشته به این مناسبت حجم بسیاری مسافر به شهر وان سفر کرده بودند به‌گونه‌ای که رییس انجمن هتلداران و جهانگردی وان با اشاره به سفر جمع زیادی از ایرانیان به این شهر از اشغال هتل‌های این منطقه تا ۱۰۰ درصد خبر داده بود.

کد خبر: 65481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =