پرستاران هم درد می‌کشند

هر سال با فرا رسیدن روز پرستار تمام رسانه‌ها از فداکاری‌ها و مسئولان از مقام والای آنان سخن می‌گویند و خروار خروار وعده و وعید می‌دهند و فردا روزی دیگر، باز پرستار می‌ماند و دردهای بی‌شمارش. پرستاری یکی از سخت‌ترین و زیان‌آورترین مشاغل دنیا است که پرستاران در ایران با دستمزد پایین، شیفت‌های کاری طولانی‌مدت، عدم امنیت شغلی، استرس بالا و فشار عصبی زیاد، تنش زیاد در ارتباط با بیماران و همراهان‌شان همراه است.

آخرین بررسی‌ها حاکی از این است که در کشور به ازای هر تخت بیمارستانی، ۵/۲ پرستار لازم است که شامل ۸/۱ نفر پرستار دانشگاهی و ۷/۰ نفر نیروی غیرحرفه‌ای می‌شود. سال گذشته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کردند که در حال حاضر تعداد پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در کشور، در استان‌های مختلف ۶/۰ نفر پرستار (کمتر از یک پرستار) و در برخی استان‌های دیگر ۵/۱ پرستار (بیشتر از یک پرستار به صورت میانگین) وجود دارد .

کمبود کادر پرستاری

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار در مورد مشکلات پرستاران در گفتگو با آتیه‌آنلاین می‌گوید: مهمترین مسئله‌ایی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم کمبود کادر پرستاری است که مشکلات زیادی را برای مراقبت از بیماران ایجاد کرده است. در حال حاضر تعداد پرستار نسبت به تخت‌های بیمارستانی کمتر است از اینرو پرستار نمی تواند مراقبت لازم را از بیماران داشته باشد. در نتیجه بیمار متضرر می‌شود و سلامتش به خطر می‌افتد.

وی با بیان این مطلب که کمبود پرستار دلایل مختلفی دارد که مهمترین دلیل آن دستمزد پایین پرستاران است می افزاید: در نظام سلامت بودجه برای عده‌ایی هست اما به پرستاران که می‌رسد بودجه ته میپ‌کشد. ما در بیمارستان‌های دانشگاهی شاهد این هستیم که پزشک بالای ۱۰۰ میلیون تومان کارانه دریافت می‌کند در حالی که پرستار یک میلیون تومان دریافت می کند و این تبعیض یکی از مشکلاتی است که باید برطرف شود. مسئله دیگر این است که پرستاران امنیت شغلی ندارند. معمولا پرستاران را به‌صورت شرکتی استخدام می‌کنند به همین علت امنیت شغلی ندارند.

دستمزد پایین

دبیرکل خانه پرستار اضافه می‌کند: حقوق پایین پرستاران چند علت دارد که عبارتند از: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از سال ۸۶ مصوب مجلس شورای اسلامی بود که از سال گذشته اجرایی شد. اما باز تعرفه‌گذاری نیست که قانونگذار مد نظرش بوده است. پرستاران چند خواسته دارند که یکی از آنها اجرای قانون تعرفه‌گذاری دوم فوق‌العاده ویژه است که این فوق‌العاده برای خیلی از دستگاه‌ها انجام شده ولی برای پرستاران انجام نشده است. خواسته دیگر هم استخدام رسمی پرستاران است، خیلی از همکاران پرستار ما در همه‌گیری کرونا در مراکز درمانی مشغول به‌کار شدند و جانشان را کف دستشان گرفتند و به یاری آمدند، مسئولان بیمارستان‌ها در آن دوره که نیاز شدید به کادر پرستاری داشتند هر سه ماه یکبار قراردادشان را تمدید کردند و بعد که همه‌گیری تمام شد براحتی عذرشان را خواستند. از اینرو یکی از خواسته‌های پرستاران از سیستم بهداشت و درمان این است که حداقل آنان را استخدام رسمی کنند. مسئله استخدام پرستاران یک مطالبه مردمی است. اگر کمبود پرستار دارید چرا استخدام نمی‌کنید؟

کم شدن ساعات کاری

او در ادامه افزود: در قانون ارتقا بهره‌وری قانونگذار به‌دنبال این بود چون کار پرستار سخت است ساعت کار آنان را کم کنند. از سال ۸۸ قرار شد بسته به سنوات پرستار شیفت کاریشان ۳۶ ساعت و شبها هم ضریب ۵/۱ برایشان محاسبه شود. یعنی پرستاری که شب یا روز جمعه شیفت دارد ۱۸ ساعت برایش محاسبه شود. هدف قانونگذار هم این بود که حضور پرستار در آن محیط خطرناک و سخت و زیان‌آور کم شود. ولی متاسفانه به علت کمبود نیروی پرستاری باید اضافه‌کاری اجباری انجام دهند به‌ویژه در بخش دولتی که بابت هر ساعت اضافه کار چیزی حدود ۲۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و همین اضافه‌کار ناچیز را هم ۶ تا ۷ ماه بعد پرداخت می‌کنند.

اجرایی نشدن قانون مشاغل سخت و زیان آور

شریفی‌مقدم با اشاره به این مطلب که به کادر پرستاری ۵ سال بخشودگی تعلق می‌گیرد در حالی که بر اساس قانون مشاغل سخت و زیان‌آور باید ۱۰ سال بخشودگی به آنان تعلق بگیرد می‌گوید: متاسفانه دولت، دانشگاه‌ها و سازمان‌ها به‌راحتی زیر بار قانون نمی‌روند. بر اساس قانون پرستاران می‌توانند در بخش دولتی ۲۵ سال کار کنند ۵ سال هم بخشودگی به آنان تعلق گیرد و ۵ سال زودتر بازنشسته شوند منتها به علت کمبود نیرو به خواسته آنان توجه نمی‌شود مگر اینکه از طریق شکایت از طریق دیوان عدالت ادرای بتوانند حقشان را بگیرند و کارشان را پیش ببرند.

مهاجرت پرستاران

وی در مورد علت مهاجرت پرستاران یادآوری می‌کند: علت مهاجرت پرستاران جذابیت‌های مقصد و مسائل و مشکلاتی است که سال‌هاست با آن روبرو هستند. در حال حاضر درآمد پرستاران چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است که چیزی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار می‌شود این در حالیست که پرستار در کشورهای اروپایی ۲ تا ۳ هزار دلار دریافتی دارد و این اختلاف فاحشی است. به‌رغم اینکه خیلی از پرستاران ما با دلخوری کشور را ترک می‌کنند ولی به علت درآمد بیشتر مهاجرت می‌کنند.

کد خبر: 65511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =