هزینه‌های میلیونی خرید قلیان

شیوع مصرف قلیان در سال‌های گذشته باعث شده کسب‌و کارهای مرتبط با آن نیز شرایط نسبتا مناسب و پرسودی داشته باشند، دراین میان علاوه بر هزینه‌هایی که صرف خرید تنباکوی قلیان می‌شود شاید جالب باشد بدانید خود قلیان‌ها هم حتی در حالت دست دوم و استفاده شده در موارد متعدد قیمتی چند میلیون تومانی دارند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، استعمال قلیان در ایران طی دو دهه اخیر به عنوان یک تفریح و سرگرمی تفننی و رفتار دسته جمعی افزایش یافته و گزارش‌های رسمی گویای آن است که سن مصرف قلیان در ایران به ۱۳ سال رسیده است.

این موضوع موجب شده مشاغلی که در ارتباط با این ماده دخانی فعالیت دارند برخلاف بسیاری دیگر از مشاغل، حتی در شرایط سخت اقتصادی نیز حاشیه سود مناسب خود را داشته و با مشکلاتی مانند رکود و کسادی مواجه نشوند.

در این میان فروش خود قلیان هم رونق یافته و بسیاری در خانه و حتی مهمانی‌ها و دورهمی‌ها در کنار سایر پذیرایی‌های مرسوم قلیان هم سرو می‌کنند. جدا از هزینه‌ای که صرف خرید تنباکو یا زغال می‌شود خرید خود قلیان هم برای طرفداران این ماده دخانی هزینه‌های متعددی دارد.

هزینه‌های مربوط به یک قلیان نیز بر اساس نوع آن متفاوت است و جستجویی ساده در فضای مجازی گویای آن است که حتی برخی قلیان‌های کارکرده و دست دوم را می‌توان با قیمت‌هایی از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان تهیه کرد.

البته شاید تعداد قلیان‌هایی که بتوان با این قیمت تهیه کرد چندان زیاد نباشد اما با قیمت‌هایی حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان شما گزینه‌های متعددی برای انتخاب خواهید داشت و حتی برخی فروشگاه‌های آنلاین نیز در کنار موارد متعددی که عرضه می‌کنند به فروش اینترنتی قلیان نیز می‌پردازند.

در این میان برخی سایت‌ها نیز قلیان‌های دست دومی که معمولا متعلق به سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها هستند را به فروش می‌گذارند که معمولا این قلیان‌ها قیمت پائین‌تری دارند اما گاه قیمت برخی انواع لاکچری قلیان‌ها تا ۸۰ میلیون تومان و حتی بیشتر هم می‌رسد.

انواع قلیان کدامند؟

همان طور که اشاره شد یکی از فاکتورهای اصلی در تعیین قیمت قلیان‌ها جنس و نوع آنهاست. جدا از طعمی که برای تنباکو انتخاب می‌شود و موجب تفاوت قلیان‌های مختلف با یکدیگر است جنس بدنه نیز در این زمینه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در یک دسته‌بندی کلی و از نظر جنس می‌توان قلیان‌ها را به چند گروه تقسیم کرد که عبارتند از:

  1. چوبی
  2. کریستال
  3. برنجی
  4. عربی
  5. قلیان‌های کوچک

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که مانند سیگارهای الکترونیکی مدتی است قلیان‌های الکترونیکی هم با نام ویپ یا قلیان شارژی عرضه می‌شوند اما در میان مدل‌های سنتی قلیان بر اساس جنسی که در بدنه آن به‌کار رفته چهار مدل موجود است که این مدل‌ها به شرحی است که گفته شد.قلیان عربی هم شکل ظاهری به نسبت متفاوتی درقیاس با قلیان‌های ایرانی دارد. در این مدل قلیان دو قپه دارد و همچنین در لوازم جانبی آن یخدان نیز در نظر گرفته شده است.

در تعیین قیمت قلیان یکی از مهم‌ترین فاکتورها جنس و نوع آن است. در این میان قلیان‌های چوبی ممکن است از نظر جنس چوب متفاوت بوده یا روی بدنه آنها خاتم‌کاری شده باشد، برخی از این قلیان‌ها نیز حالت دکوری و تزئینی داشته و بر این اساس معمولا قیمتی به مراتب بالاتر دارند.

قلیان‌های کریستال یا شیشه‌ای نیز دارای تنوع بسیار بوده و بر اساس جنس بدنه قیمت آنها تعیین می‌شود.

اما معمولا قلیان‌های برنجی یا مسی نوع گران‌تر قلیان محسوب می‌شوند که نیاز به پرداخت هزینه بیشتر دارند.

قلیان‌های عربی نیز با توجه به ظاهر و مواد مورد استفاده قیمت خاص خود را داشته و قلیان‌های کوچک نیز معمولا قیمتی به مراتب ارزان‌تر از سایر انواع دارند که به دلیل ارتفاع کم و اندازه کوچکی که دارند برای حمل و نقل و مسافرت گزینه مناسب‌تری هستند.

قیمت قلیان چقدر است؟

مروری بر برخی آگهی‌های فروش قلیان در سایت‌های اینترنتی نشان می‌دهد گاه قیمت خرید این وسیله به بیش از پنج میلیون تومان هم می‌رسد.

در ادامه با توجه به اینکه با توجه به جنس و مشخصات قیمت این کالا متفاوت می‌شود برخی از آگهی‌های فروش قلیان را بازنشر کرده‌ایم:

قلیون برنجی ۵قپه عربی، در حد نو، سالم سالم بدون ترک، همراه با شیشه، دو سری طلایی و مینا کاری شده به همراه انبر و شلنگ: دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

تنه تمام فلز و پیچی با سری و شلنگ قد ۸۰، بدون نیاز به آب‌بندی: سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

قلیان برنجی، ارتفاع ۶۰ سانتی متر: ۵۳۰ هزار تومان

قلیان تنه چوبی، طعم دوسیب: چهار میلیون تومان

قلیان برنجی تو پر بدون کوچکترین ایراد، فوق لاکچری، قسمتی از بدنه و سینی قلم زنی، ارتفاع حدود ۱۷۰ سانتی‌متر: ۹ میلیون تومان

قلیان برنجی، سماور سرخود، تمام وسایل بهترین جنس، شیلنگ چرم: ۸۰ میلیون تومان

قلیان چوبی، چوب گردو: ۷۰۰ هزار تومان

کد خبر: 65570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =