تشریح لایه‌های پایش و رصد اشتغال کشور

«محمود کریمی بیرانوند» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت‌های حوزه پایش و رصد اشتغال کشور را در چهار مرحله تشریح کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، معاون وزیر کار امروز ۲۹ آبان در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه فاز دوم طرح رصد اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بازدید از شرکت رایتل گفت: یکی از وظایف ذاتی وزارت کار موضوع نظارت بر اشتغال کشور است به‌نحوی که سیستم نظارت بر اشتغال را در دولت سیزدهم از نو بنا کرده‌ایم، به این شکل که در حال حاضر تمامی داده‌های اشتغال کشور در همه مناطق و دستگاه‌ها قابل استخراج و در دسترس است.

وی افزود: اکنون نظارت بر حوزه اشتغال کشور در قالب چهار لایه اجرایی شده است. لایه اول در قالب «لایه سیاستگذاری» با استفاده از ابزار شورای عالی اشتغال صورت می‌گیرد که این شورا در دولت سیزدهم در جلسه با حضور رییس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شده و مصوبات آن ابلاغ شده است. در این لایه قبل از هر جلسه شورای عالی اشتغال، کمیسیون تخصصی اشتغال برگزار و با اخذ نظارت همه دستگاه‌ها، تقسیم کار و اجرا صورت می‌گیرد.

کریمی بیرانوند ادامه داد: در لایه دیگر تحت عنوان «لایه پیامکی» فعالیت اینگونه است که پس از ارائه خدمت اشتغال توسط آنکه دستگاه، پیامک حاوی لینک نظرسنجی مربوط به صحت خدمت از طرف سامانه رصد برای متقاضی دریافت کننده خدمات ارسال می‌شود. متقاضی با مراجعه با لینک ارسالی امکان تایید، رد یا اصلاح خدمت دریافت شده را دارد.

او اضافه کرد: در این حوزه در قالب فعالیت دولت سیزدهم تا به امروز حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار پیامک برای متقاضیان ارسال شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار ادامه داد: «لایه تماس با متقاضی» مرحله دیگر پایش و رصد اشتغال در مرکز این فعالیت است. در این بخش اطلاعات و آمار ثبت شده متقاضی در سامانه رصد، در کارتابل همکاران ما در مرکز پایش و رصد اشتغال واقع در شرکت رایتل قرار گرفته و از این طریق با آنان تماس گرفته می‌شود. نتایج گفت‌وگوی تلفنی با متقاضیان به صورت تحلیل‌های داده‌ای و آماری در اختیار وزارت کار، استانها و دستگاه‌ها قرار می‌گیرد. در این راستا از ابتدای آغاز به‌کار دولت تا اکنون حدود ۶۰۰ هزار تماس با متقاضیان و دریافت‌کنندگان خدمات اشتغال گرفته شده است و اطلاعات این تماس‌ها موجود است. وی گفت: همچنین امکان تحلیل این اطلاعات و تماس‌ها در این حوزه نیز وجود دارد. تمامی دشتگاه‌ها امکان مشاهده عملکرد حوزه اشتغال خود را در تمامی مناطق کشور در اختیار دارند.

کریمی بیرانوند توضیح داد: پس از این مرحله تایید، رد یا ویرایش اطلاعات مورد توجه قرار می‌گیرد و پس از آن در مرحله نظارت میدانی قرار گرفته و درکارتابل نرم‌افزار کاربردی «پایش» قابل مشاهده و در دسترس ناظران میدانی وزارت کار است. در این شرایط ناظران با حضور در محل امکان بررسی کامل و صحت‌سنجی را دارا است.

وی افزود: تمام این خروجی‌های اشاره شده در تمامی چهار مرحله اشاره شده حوزه پایش و نظارت به صورت شفاف در اختیار مردم و دستگاه‌ها قرار می‌گیرد. همچنین گزارشات این حوزه در جلسات شورای عالی اشتغال ارائه می‌شود. یکی از دستارودهای این سیستم نظارت و پایش را می‌توان رصد فعالیت و عملکرد و نیز استخراج مسائل و مشکلات این بخش دانست.

اجرای فاز توسعه‌ای رصد اشتغال

معاون وزیر کار ادامه داد: امروز هم در جریان امضای تفاهم‌نامه وزارت کار با شرکت رایتل، فاز توسعه‌ای سیستم پایش و رصد اشتغال کشور را اجرایی کردیم. در واقع تمامی اتفاقات مثبت مربوط به حوزه فعالیت مرکز پایش و رصد اشتغال با همکاری بسیار خوب رایتل محقق شده است.

او اضافه کرد: در مجموع تعداد ۲۳ نفر در مرکز پایش و رصد اشتغال کشور در حال ارائه خدمات و پاسخگویی به متقاضیان در سراسر کشور هستند. اولویت تماس‌های این مرکز با افرادی است که تسهیلات دریافت کرده‌اند، سپس مجوز و زیرساخت و دیگر موارد مورد توجه است. در مجموع تعداد ۲۱ هزار کاربر در این سامانه مشغول ارائه خدمات به متقاضیان هستند.

کریمی بیرانوند تاکید کرد: تاثیرات نتایج تحلیلی فعالیت‌های سامانه پایش و رصد اشتغال کشور در تصمیم‌سازیهای شورای عالی اشتغال کشور مشخص می‌شود. نتایج صحت‌سنجی حوزه اشتغال را در حوزه فعالیت تمام استانها در همه دستگاه‌ها ارائه می‌شود.

اجرای طرح‌هایی در حوزه اشتغال اتباع

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار گفت: اشتغال اتباع خارجی توسط سازمان ملی مهاجرت در حال مدیریت است و ما در وزارت کار نظرات خود را در این ارتباط مطرح می‌کنیم. همچنین طرح‌های بسیار مناسبی در هماهنگی با سازمان ملی مهاجرت در این حوزه اجرایی شده است.

وی ادامه داد: ما با توجه به فعالیت‌های حوزه اشتغال، در دولت سیزدهم با پدیده تأمین نیروی کار در برخی استانها روبرو هستیم و این موضوع به روایت کارآفرینان و کارگاه‌ها است.

کریمی بیرانوند توضیح داد: در مدت فعالیت دولت سیزدهم نیز نرخ کاهشی بیکاری فارغ‌التحصیلان، افزایش نرخ مشارکت و کاهش نرخ بیکاری و قرارگیری آن در کانال هفت درصد از موفقیت‌های حوزه اشتغال کشور به‌شمار می‌روند. این آمار رونق بازار کار را نشان می‌دهد و یکی از دلایل آن فعالیت حوزه پایش اشتغال کار است.

کد خبر: 65677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =