افزایش مشارکت بیمه‌ای برای تحقق تعهدات تأمین اجتماعی

«علی جهانی» کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در مباحث بیمه‌ای مطرح و موردنر بسیاری از صاحبنظران این عرصه است ضرورت افزایش مشارکت بیمه‌ای از سوی دستگاه‌های متولی و حتی خود بیمه‌پردازان برای به‌هنگام پرداخت شدن حق بیمه‌ها است زیرا این موضوع به تحقق و اجرای به موقع تعهدات همه‌جانبه تأمین اجتماعی کمک می‌کند.

جهانی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره افزایش شمار بیمه‌شدگان و تأثیر آن بر منابع پایدار سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: در مجموع نگاه تک‌بُعدی به پدیده تعداد بیمه‌شدگان و ورودی این افراد جدید به جمع افراد تحت پوشش حیات سازمان را تأمین نمی‌کند. باید مسایل به این شیوه پیگیری شود که به چه میزان بیمه‌شدگان خاص، اجباری، اختیای و صاحبان حرف و مشاغل آزاد با چه رده سنی وارد سازمان شده است و این نهاد بیمه‌ای با چه تعداد مستمری‌بگیر و میزان خروجی برای اجرای تعهدات در ارتباط است زیرا این دو یعنی ورودی‌ها و خروجی‌ها که با هم مرتبط هستند.

او ادامه داد: در واقع این موضوعات نتیجه‌ای اینگونه خواهد داشت که نباید تنها نگاه به بُعد منابع مبتنی به متغیر بیمه‌شده باشد بلکه برایندهای کاری و مدل‌ها را باید تغییر یابد و به بُعد مصارف هم نگاه ویژه کرد تا از این طریق میزان مشارکت بیمه‌ای افزایش یابد.

تشکیل نظام تعاملی قوی ارتباطی برای ایجاد منابع و مصارف

جهانی معتقد است: اکنون برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها بر منابع و مصارف این سازمان تأثیرگذار هستند به عنوان نمونه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندین ایستگاه کاری با این نهاد بیمه‌ای دارد که در بخش بازنشستگی‌های سخت و زیان‌آور کمیته‌های مستقر در ادارات کل کار در استان‌ها این موضوع ر ا تعیین تکلیف می‌کنند و در بخش‌های حوادث کار و برقراری بیمه بیکاری نیز این ارتباط برقرار است.

وی ادامه داد:‌ با توجه به اینکه اکنون سازمان تأمین اجتماعی با بسیاری از دستگاه‌ها ارتباط مستقیم و غیرمستقیم دارد باید یک نظام تعاملی قوی ارتباطی مبتنی بر قانونمندی برای ایجاد منابع و مصارف بین این دستگاه‌ها با این نهاد بیمه‌ای باید تشکیل شود تا از این طریق به منابع پایدار برسیم.

او بیان کرد: درست است که تعداد بیمه‌شدگان و ورودی‌های جدید بیمه‌شده در رشد منابع تأثیر دارد اما باید میزان ورودی‌ها و مستمری‌بگیران را با هم دید چون این دو با هم ارتباط دارند و از این طریق می‌توان برای تأمین منابع پایدار به این نتیجه قابل قبول رسید.

جهانی ادامه داد: همه موضوعات مرتبط با هزینه‌های سازمان تأمین اجتماع در بخش‌های مختلف باید با هم دیده شود زیرا این مسایل به هم مرتبط بوده و از این طریق تأمین اجتماعی به یک پایداری همه جانبه می‌رسد.

او اضافه کرد: از آنجا که اکنون میزان تعهدات سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات به مستمری‌بگیران و بازنشستگان مشخص است، داشتن منابع پایدار حاصل از آورده یا وصول حق بیمه از سوی افراد بیمه‌شده می‌تواند این مسیر را تسهیل کند.

کد خبر: 65690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =