شرایط خرید بیمه تأمین اجتماعی دوره سربازی

امکان خرید بیمه دوره خدمت وظیفه عمومی(سربازی) و افزایش سوابق بیمه‌ای تأمین اجتماعی از این طریق فرصتی برای جوانان محسوب می‌شود. سازمان تأمین اجتماعی با اهداف جبران خسارت در صورت بروز حادثه و اضافه کردن سابقه بیمه‌ای به مدت دوران خدمت وظیفه، این بستر را برای جوانانی که دوره خدمت را طی کرده‌اند، فراهم آورده است.

به گزارش آتیه آنلاین، پرداخت حق بیمه دوران خدمت سربازی پس از احراز شرایط بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی برای اضافه کردن این دوره به سوابق بیمه‌پردازی امکانپذیر است و اکنون سازمان این امکان را برای افراد بیمه‌شده تحت پوشش مهیا کرده است.

روش‌ها و شرایط درخواست خرید بیمه خدمت سربازی

براساس مقررات سازمان تأمین اجتماعی، تمامی مشمولان قانون تأمین اجتماعی با حداقل ۲ سال سابقه بیمه‌پردازی امکان ارائه درخواست محاسبه سوابق ایام خدمت سربازی به عنوان سوابق بیمه‌ای خود را به‌صورت غیرحضوری در سامانه اینترنتی سازمان به نشانی es.tamin.ir و برنامه کاربردی «تأمین من» دارند.

داشتن حداقل ۲ سال سابقه پرداخت حق بیمه، کارت هوشمند پایان خدمت، ثبت درخواست در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی و پرداخت حق بیمه سهم بیمه‌شدگان به صورت یکجا یا اقساط البته با توافق با سازمان تأمین اجتماعی، شرایط موردنیاز درخواست احتساب ایام خدمت سربازی به عنوان سوابق بیمه‌ای محسوب می‌شوند. همچنین داشتن کارت پایان خدمت و شرط کارت الکترونیک این دوره برای افراد زیر ۵۰ سال نیز از موارد الزامی برای ارائه درخواست است

بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی همچنین این امکان را دارند که حق بیمه دوره خدمت سربازی را به صورت یک‌جا یا در قالب اقساط ماهانه در ۱۲ قسط پرداخت کنند.

با تصویب قانون اصلاح تبصره ماده (۱۴) قانون کار مصوب ۳۰ فروردین ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی و حسب آیین‌نامه اجرایی مربوطه مصوب ۸ تیر ۱۳۸۴ هیأت وزیران، زمینه احتساب سوابق مدت خدمت نظام وظیفه عمومی برای تمامی بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی از سال ۱۳۸۴ فراهم شده است

مبلغ بیمه سربازی در سال ۱۴۰۲

سابقه مدت دوره بیمه سربازی هم مانند سایر سوابق بیمه‌ای با پرداخت سهم حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی ممکن می‌شود.

محاسبه قیمت خرید بیمه دوران وظیفه عمومی با توجه قوانین و مقررات سازمان تأمین اجتماعی و براساس فرمول‌های بیمه‌ای صورت می‌گیرد. با استناد به این مهم، امکان محاسبه واحد برای افراد در سالهای مختلف وجود ندارد.

بر این اساس، «میزان حق بیمه = (نرخ) ۳۰% * مدت زمان خدمت * میانگین حقوق دو سال آخر کاری داوطلب» را می‌توان فرمول میزان حق بیمه دوره سربازی محسوب کرد.

مطابق مقررات بیمه‌ای تأمین اجتماعی، تنها هفت درصد از مبلغ بیمه توسط بیمه‌گزار پرداخت و مابقی سهم حق بیمه بر عهده دولت خواهد بود.

همچنین براساس قوانین بخش محاسبه بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی، میزان حق بیمه دوره خدمت وظیفه عمومی براساس میانگین حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه آخرین دو سال فرد بیمه شده قبل از ارائه تقاضا (مشروط بر اینکه از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در سال محاسبه کمتر نباشد) با نرخ ۳۰درصد محاسبه می‌شود؛ در واقع این میزان سهم بیمه شده و سهم دولت است.

پرداخت اقساطی حق بیمه دوران سربازی

پذیرش سوابق ایام خدمت سربازی متقاضیان مشمول به‌ عنوان سوابق بیمه‌پردازی، منوط به پرداخت حق بیمه مربوطه براساس مقررات جاری، به نسبت هفت/ سی‌ام سهم بیمه‌شده و بیست‌وسه/ سی‌ام سهم دولت امکانپذیر است. پس از ارائه درخواست و احراز شرایط، امکان پرداخت حق بیمه سهم بیمه‌شده به‌صورت یک‌جا و یا اقساطی (حداکثر در دوازده قسط) وجود دارد.

در مدل پرداخت اقساط سهم حق بیمه، با سپری شدن سررسید پرداخت یک قسط، تاریخ اقدام به پرداخت قسط معوق به‌عنوان تاریخ درخواست جدید متقاضی تلقی و پس از به‌روزرسانی مبلغ قسط معوق، امکان پرداخت فراهم می‌شود. در این صورت مابقی اقساط دارای مهلت، با همان مبلغ قبلی قابلیت پرداخت دارند.

پس از پرداخت حق‌بیمه در مهلت تعیین شده (اعم از پرداخت به‌صورت یکجا یا به‌صورت قسطی) سوابق دوره خدمت سربازی در شعبه متمرکز تأمین ‌اجتماعی ایجاد و در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی و در بخش سوابق بیمه‌پردازی نمایش داده می‌شود.

شرایط خرید بیمه تأمین اجتماعی دوره سربازی

نکات ضروری در خرید خدمت دوره وظیفه عمومی

امکان پرداخت اقساطی سهم حق بیمه افراد برای خرید سابقه بیمه‌ای دوران سربازی حداکثر تا مدت ۱۲ ماه فراهم است.

پرداخت‌کنندگان نقدی سهم حق بیمه دوران خدمت، پس از محاسبه میزان بیمه صرفاً تا انتهای ماه مذکور فرصت پرداخت مبلغ و خرید سوابق را دارند.

با اعلام سازمان تأمین اجتماعی، به موجب ماده ۹۵ قانون تأمین اجتماعی، بیمه‌شدگان و دریافت‌کنندگان مستمریهای بازنشستگی و ازکارافتادگی که قبل و بعد از خدمت سربازی خود به اعتبار اشتغال در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی و به‌واسطه رابطه مزدبگیری دارای سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان هستند، چنانچه وقوع مراحل مذکور، شامل انجام دوره خدمت سربازی و مدت سوابق بیمه‌ای قبل و بعد از خدمت نظام وظیفه، برای آنان تماماً قبل از تاریخ هفتم مرداد ۱۳۸۵ تحقق یافته باشد، از پرداخت حق بیمه دوره خدمت سربازی معاف می‌شوند.

احتساب سوابق خدمت نظام وظیفه به عنوان سابقه بیمه‌ای نزد سازمان تأمین اجتماعی درباره افرادی مصداق دارد که طبق مقررات، خدمت سربازی خود را سپری کرده و دارای کارت پایان خدمت معتبر باشند که در صورت احراز شرایط مقرر با پرداخت حق بیمه محاسبه شده می‌توانند از مزایای قانونی آن بهره‌مند شوند؛ در واقع موضوع خرید خدمت سربازی (معافیت از انجام خدمت سربازی) ارتباطی با وظایف این سازمان ندارد.

پذیرش و ایجاد سوابق سربازی و تاثیر آن در برخورداری متقاضیان از حمایت‌های مقرر در قانون تأمین اجتماعی پس از پرداخت کامل حق بیمه سهم بیمه شده در مهلت‌های تعیین شده امکانپذیرخواهد بود.

چگونگی مشاهده سوابق و خرید بیمه سربازی

افراد برای مشاهده همه پرداخت‌های سوابق بیمه‌ای می‌توانند از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به آدرس «eservices.tamin.ir» یا نرم افزار کاربردی(اپلیکیشین) «تأمین من» به این امکان دسترسی داشته و نیاز به مراجعه حضوری به شعب این سازمان ندارند.

در این ارتباط اگر ثبت‌نام از قبل صورت گرفته، نیاز به ثبت‌نام مجدد نیست و افراد با استفاده از کدملی و نام کاربری امکان ورود به سامانه یا نرم افزار و درخواست خرید بیمه دوره سربازی و مشاهده سوابق بیمه‌ای خود را خواهند داشت.

برای مشاهده سوابق بیمه در گام اول باید اطلاعات موردنیاز نظیر کدملی، اپراتور و شماره تلفن همراه وارد و کد شناسه ارسالی به تلفن همراه را در کادر موجود در سامانه و اپلیکیشن مربوطه وارد شود.

همچنین ثبت درخواست احتساب سوابق ایام خدمت سربازی به عنوان سابقه بیمه‌پردازی افراد بیمه‌شده دارای شرایط خاصی است و به همین منظور بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان و ورود به منوی بیمه‌شدگان، امور بیمه‌شدگان، محاسبه خرید خدمت سربازی، می‌توانند برای محاسبه و پرداخت حق بیمه مدت خدمت نظام وظیفه برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

شرایط خرید بیمه تأمین اجتماعی دوره سربازی

تأمین منابع تأمین اجتماعی با افزایش سابقه بیمه‌ای سربازان

ضرورت تأمین منابع سازمان تأمین اجتماعی از طریق دریافت سهم حق بیمه افراد بیمه‌شده و بسترسازی امکان افزایش منابع ورودی با استفاده از روش‌های قانونی مختلف، زمینه رشد منابع از طریق امکان خرید بیمه دوران وظیفه عمومی برای افراد را موجب شده است.

همچنین افراد با سابقه گذراندن دوره مدت سربازی با حداکثر ۲ سال یا ۲۴ ماه خدمت، با استفاده از امکان پرداخت نقدی یا اقساطی سهم حق بیمه دوره خدمت سربازی فرصت افزایش این مدت به دوران سوابق بیمه‌ای و بهره‌مندی از مزایای آن را دارند.

در واقع امکان پرداخت نقدی یا قسطی سهم حق بیمه دوران سربازی افراد به صورت همزمان افزایش منابع سازمان تأمین اجتماعی و امکان افزایش سوابق بیمه ای افراد را فراهم کرده است؛ در واقع این بستر برای تأمین اجتماعی به عنوان نهاد بیمه و افراد در قالب بیمه پرداز منافع دوسویه به دنبال دارد.

کد خبر: 66059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =