شاغلان بدون بیمه، فرصت طلایی تأمین اجتماعی

فعالیت بیش از پنج میلیون کارگر در کارگاه‌های زیرزمینی و غیررسمی برای تأمین معاش بدون برخورداری از بیمه اجتماعی که اخیرا از سوی رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی مطرح شده را می‌توان فرصت طلایی افزایش بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی، زمینه امنیت شغلی و تضمین آینده جامعه کارگری محسوب می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی با تکیه بر ظرفیت پوشش بیمه‌ای افراد و گروه‌های مختلف بدون بیمه اجتماعی منطبق بر براساس اصل ۲۹ قانون اساسی، اکنون با بهره‌مندی از راکارهای قانونی این امکان را دارد که جامعه چند میلیون نفری شاغلان بدون بیمه‌ را از مزایای این مهم برخودار کند.

همچنین وجود پنج میلیون کارگر بدون بیمه عمدتاً فعال در حوزه مشاغل غیررسمی زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا ضمن امکان بهره‌مندی این گروه جامعه کارگری از خدمات بیمه، گسترش چتر بیمه‌ای و اهداف کلان پوشش بیمه‌های اجتماعی برای آحاد مردم توسط ساطمان تأمین اجتماعی نیز مهیا شود.

بارها توسط متولیان حوزه اشتغال و رفاه کشور، بیمه‌های اجتماعی نظیر سازمان تأمین اجتماعی و کارشناسان حوزه کار و تولید درباره افراد بدون بیمه با جامعه حدود هشت میلیون نفری شامل بیش از پنج میلیون شاغل غیررسمی و فرصت برخورداری این گروه‌ها از مزایای بیمه‌های اجتماعی سخن به میان آمده است؛ اکنون به واسطه وجود ظرفیت‌های لازم در این حوزه می‌توان زمینه این مهم را فراهم کرد.

حدود ۸ تا ۹ میلیون نفر بیمه‌نشده در کشور وجود دارد

«میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی پیش از این درباره ضرورت توسعه چتر بیمه‌ای با پوشش افراد و گروه‌های بدون اجتماعی گفت: براساس برخی برآوردها بین ۸ تا ۹ میلیون نفر جمعیت بیمه‌نشده در کشور وجود دارد که توسعه پوشش بیمه به این افراد تکلیف قانونی و پنجره فرصتی سازمان تأمین‌اجتماعی برای بهبود شرایط منابع ورودی به صندوق است. با هر مدل و هر محاسبه‌ای که صرفه و صلاح سازمان و اقتضای شرایط باشد، همگرایی حاکمیتی باید به وجود بیاید و باید کار را انجام بدهیم.

او افزود: افق ما باید این باشد که به روزی برسیم که ۱۰۰ درصد جامعه ایران تحت پوشش بیمه فراگیر ایرانی باشند. مطابق استاندارد جهانی بیمه‌ای؛ نظام بیمه‌ای نمی‌تواند و نباید ورودی خود را ببندد و حتی یک نفر آخر هم نباید از دسترسی به بیمه محروم باشد. جامعیت و فراگیری در نظام بیمه‌ای رمز توانمندی نظام است.

۷۳ درصد جامعه از بیمه بهره‌مند هستند

با وجود اینکه اکنون ۷۳ درصد جامعه شامل افراد بیمه شده اصلی و مستمری‌بگیران از خدمات بیمه‌ای ۱۸ صندوق بیمه‌ای برخوردار هستند اما ۵۳ درصد با حدود ۴۷ میلیون نفر خدمات گسترده بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی خود را از سازمان تأمین اجتماعی دریافت می‌کنند که این موضوع نشان‌دهنده نگاه آینده‌نگری این سازمان به جامعه شاغلان و کارگران برای بهره‌مندی از بیمه است.

بخش عمده پوشش بیمه‌ای کشور به سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق نیروهای مسلح و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اختصاص دارد که پس از تأمین اجتماعی، هفت درصد سهم صندوق بازنشستگی کشوری و حدود ۱۲ درصد سهم بقیه صندوق‌ها شامل نیروهای مسلح، کشاورزان، روستاییان و عشایر، بانک‌ها، نفت، آینده‌ساز و دیگر صندوق‌ها است و با این وجود همچنان آمارهای بالا از جامعه کارگری و شاغلان در بخش‌های غیررسمی از داشتن بیمه محروم هستند.

نمی‌توان حق بیمه همگانی را از مردم سلب کرد

«مهدی شکوری» مدیرکل امور بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی نیز ۱۲ آذر در نشست بررسی نقش کارگزاری‌های رسمی در توسعه و تعمیم پوشش بیمه‌ای در ارتباط با ضرورت توسعه بیمه اجتماعی به عنوان حق همگانی گفت: ۲۰ تا ۳۰ درصد جامعه ما هنوز از بیمه اجتماعی برخودار نیستند؛ بنابراین اصل ۲۹ قانون اساسی که تامین‌اجتماعی را حقی است می‌داند، هنوز به‌طور کامل محقق نشده است.

شکوری ادامه داد: برای توسعه و گسترش ضریب نفوذ و ضریب پوشش نیاز است تا روی طرح‌های مختلف برای مخاطبان متنوع کار شود. در سازمان تأمین‌اجتماعی در مقاطع مختلف، طرح‌های بیمه‌ای مختلفی برای توسعه پوشش بیمه اجتماعی داشته‌ایم. در مقطعی بیمه اختیاری و سپس بیمه حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌های توافقی مورد توجه قرار گرفت که امروز برای ۳۲ گروه خاص، بیمه توافقی داریم.

بهره‌مندی ۳۹ میلیون افراد تبعی خانواده از تأمین اجتماعی

از آنجا که در قالب حدود ۴۷ میلیون نفر افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی، ۳۹ میلیون نفر به عنوان خانواده بیمه‌شدگان یا افراد تبعی از خدمات همه‌جانبه این سازمان بهره‌مند هستند، این نهاد بیمه‌گر همچنان به دنبال جذب بیمه‌شدگان جدید است همانگونه که تاکنون در دولت سیزدهم بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر به جامعه آماری آن افزوده شد.

نکته اینجا است که با افزایش پنج میلیون کارگر بدون بیمه به جمع بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، علاوه بر دریافت خدمات گسترده از این سازمان، افزایش منابع این نهاد بیمه‌ای برای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان محقق خواهد شد.

شناسایی افراد بدون

«اکرم زاهدی» رئیس شعبه ۲۶ تأمین اجتماعی تهران نیز پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره لزوم شناسایی افراد و گروه‌های بدون پوشش بیمه‌ای گفت: آگاهی و اطلاع‌رسانی و شناسایی گروه‌های مختلف بدون بیمه را می‌توان بخشی از موفقیت‌های سازمان تأمین اجتماعی در راستای افزایش بیمه‌شدگان جدید ظرف ۲ سال اخیر محسوب کرد. همچنین ظرفیت جذب گروه‌های توافقی به‌ویژه در حوزه هنرمندان نیز امکان رشد و توسعه بیمه‌ اجتماعی از طریق سازمان تأمین اجتماعی را فراهم می‌کند.

زاهدی همچنین، تشکیل کمیته اجرایی جذب بیمه شده، ایجاد ارتباط و تعامل با شرکای اجتماعی با هدف اطلاع‌رسانی در قالب تعامل دو سویه، استفاده از ظرفیت بازرسان کارگاه‌ها به‌منظور جذب افراد تحت تکفل کارفرمایان و خانواده بیمه‌شدگان شاغل، اطلاع‌رسانی جهت انعقاد قرارداد بیمه‌های اختیاری و مشاغل آزاد به مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و اطلاع‌رسانی به مستمری‌بگیران دارای افراد تحت تکفل جهت بیمه زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویی از جمله برنامه‌های اجرایی در راستای جذب بیمه‌شدگان جدید و توسعه پوشش بیمه‌ای به شمار می‌رود.

کد خبر: 66149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =