گرانی بسته‌های اینترنت موبایل داد مردم را درآورد

افزایش تعرفه اینترنت از مدت‌ها پیش مطالبه اپراتورهای تلفن همراه بوده اما به دلیل عدم موافقت با این موضوع در سال‌های گذشته، بسته‌های اینترنتی پرطرفدار مدام حذف شده و هزینه فعالسازی بسته‌های اینترنتی برای مردم چندین برابر شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شاید در حدود دو سال پیش شما می‌توانستید برای استفاده از اینترنت همراه با هزینه‌ای در حد ۳۰ هزار تومان دسترسی منطقی خود برای مدت یک ماه را تضمین کرده و بسته‌ای برای این مدت فعال کنید.

اما در این مدت بطور تدریجی و در چندین نوبت بسته‌های پرطرفدار اینترنت حذف شده و بسته‌هایی با هزینه‌های به مراتب بالاتر جایگزین آنها شده است، به‌طوریکه شما اکنون برای استفاده از حجمی در حد همان بسته‌های ثابت ملزم به پرداخت هزینه‌ای معادل ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در ماه هستید. در این میان این سئوال ایجاد می‌شود که اصلا چرا باید هزینه پهنای باند اینترنت موبایل چنان بالا باشد که کاربران مجبور باشند برای استفاده از آن بسته خریداری کنند و بعد اپراتورها هربار بتوانند با فراغ بال بسته‌های پر استفاده را حذف کرده و بسته‌های جدیدی جایگزین کنند؟

زمانی این طور عنوان می‌شد که اگر کاربران مایل به استفاده از بسته‌های اینترنتی مقرون به صرفه‌تر هستند بهتر است از بسته‌های بلندمدت استفاده کنند اما اکنون برای استفاده از این بسته‌ها نیز شرایط مساعدی فراهم نیست.

به عبارت دیگر برخی اپراتورهای تلفن همراه بسته‌های اینترنتی خود را اینگونه تعریف کرده‌اند که یا شما باید حجم بالایی از اینترنت را برای مدتی محدود خریداری کنید که در حالت معمول میزان استفاده شما به مراتب کمتر از آن است یا باید بسته‌ای با حجم بسیار کمتر که ممکن است حتی نیاز یک روز شما را هم پوشش ندهد خریداری کنید تا رقم کمتری پرداخت کنید. در این میان جای بسته‌هایی که حجمی معقول و منطقی برای مصرف یک ماهه دارند خالی است و شما اگر کاربری با مصرف معمول باشید هیچ کدام از این بسته‌ها پاسخگوی نیاز شما نبوده و شما را مجبور می‌کند یا بسته‌هایی کوتاه مدت فعال کنید یا هزینه‌ای چندین برابری پرداخت کرده و بسته‌ای فعال کنید که برای استفاده از حجم آن باید به دنبال دانلود انواع فیلم و سریال بروید.

قیمت بسته‌های اینترنت موبایل

به‌طور معمول بسته‌های اینترنت ماهانه یکی از محبوب‌ترین بسته‌ها برای کاربران اینترنت همراه هستند. در ادامه لیست پیشنهادهایی که یکی از اپراتورهای تلفن همراه به مشترکان خود برای بسته‌های اینترنت ماهانه در نظر گرفته مشاهده می‌شود:

۵۲ گیگ اینترنت ۳۰ روزه / ۱۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان

۶۰ گیگ اینترنت ۳۰ روزه / ۱۸۰ هزار تومان

۷۵ گیگ اینترنت ۳۰ روزه/ ۲۲۵ هزار تومان

۹۰ گیگ اینترنت ۳۰ روزه/ ۲۷۰ هزار تومان

یک گیگ/ ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان

دو گیگ/ ۱۴ هزار تومان

۳ گیگ/ ۱۹ هزار تومان

۴ گیگ/ ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان

۵گیگ/ ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان

۷ گیگ/ ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان

۳۰ گیگ(۲ تا ۷ صبح)/ ۹ هزار تومان

۷گیگ(۶ صبح تا ۱۲ ظهر)/ ۷۵۰۰ تومان

۱۰ گیگ(۶ صبح تا ۱۲ ظهر)/ ۹ هزار تومان

این موضوع طی این مدت اعتراضات بسیاری از سوی کاربران به همراه داشته و حتی برخی رسانه‌ها نیز مصاحبه‌هایی به نقل از مسئولان شرکت مخابرات منتشر کرده و چنین عنوان کرده‌اند که باید هزینه دسترسی به اینترنت همراه بیشتر شود تا مردم به سراغ اینترنت ثابت بروند.

در این میان برخی نیز ممکن است این پیشنهاد را مطرح کنند که کاربران مثلا به جای خرید یک بسته اینترنت ۳۰ گیگ که اکنون در میان بسته‌های ماهانه وجود ندارد چند بار در ماه بسته‌های هفت گیگ را فعال کنند، اما در پاسخ به این افراد باید یادآور شد که در بسیاری مواقع کاربران برخی اپراتورهای همراه معترضند که اپراتور مربوطه پایان بسته اینترنت را به آنها اعلام نمی‌کند و این امر باعث می‌شود ناخواسته هزینه قابل توجهی بابت مصرف آزاد اینترنت به آنها تحمیل شود.

بسته‌های ارزان اینترنت موبایل در راه است؟

حال مسئولان وزارت ارتباطات وعده داده‌اند که اپراتورهای ارتباطی ملزم شده‌اند بسته‌های متنوعی ارائه کنند و باید دید آیا این الزام به تنهایی می‌تواند اپراتورها را به ارائه بسته‌های مقرون به صرفه و مورد نیاز مردم هدایت کند یا در نهایت باعث می‌شود مانند شرایط فعلی بر تعداد بسته‌های دارای کاربر خاص و محدود اضافه شود.

البته در آن سوی ماجرا باید به این نکته نیز توجه داشت که طی سال‌های گذشته فعالان صنعت ارتباطات بارها تاکید کرده‌اند که به واسطه عدم افزایش تعرفه‌ها در سال‌های گذشته و در عین حال افزایش هزینه‌های آنها این شرکت‌هادر ارائه خدمات مطلوب با چالش‌های بسیار مواجه شده‌اند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بر این نکته صحه گذاشته و اعلام کرده است: «ثابت ماندن تعرفه‌ها در حوزه ارتباطات، امکان توسعه در این حوزه را سلب کرده است.»

این اظهارنظرها از سوی بالاترین مقام تصمیم‌گیر در حوزه ارتباطات کشور در شرایطی مطرح شده که تعرفه‌های ارتباطات همراه آخرین بار در سال ۱۳۹۵ و ارتباطات ثابت آخرین بار در سال ۱۳۹۶ دستخوش تغییر شده است.

حال در آخرین اقدامات صورت گرفته پای شورای رقابت نیز به این موضوع باز شده و سخنگوی این شورا چنین اعلام کرده که نظر به اعتراضات مردمی این شورا اپراتورهای تلفن همراه را مکلف به ارائه بسته‌های متنوع با حجم بالا در زمان عادی کرده است.

با این اوصاف باید منتظر ماند تا مشخص شود در شرایطی که اپراتورهای ارتباطی با هزینه‌های هفت سال پیش مجبور به تحمل تورمی بالا هستند، مجبور به پذیرش الزامات در نظر گرفته خواهند شد یا داستان بسته‌های اینترنتی و نارضایتی مردم همچنان ادامه خواهد داشت.

نویسنده: محبوبه نقره‌خامه

کد خبر: 66151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =