پاسخ به پرسش‌ای رایج درباره بیمه ایرانیان خارج از کشور

ایرانیانی که خارج از کشور هستند، مثل دانشجوها، کارمندان و افراد بیکار، می‌توانند به نمایندگان رسمی سازمان تامین اجتماعی در خارج از کشور مراجعه کنند تا از خدمات این سازمان بهره‌مند شوند. این گروه افراد همچنین می‌توانند با معرفی یک وکیل حقوقی، برای خود بیمه‌شدن و ادامه دادن به بیمه‌پردازی سوابق قبلی خود نیز در سازمان تامین اجتماعی اقدام کنند. البته، اگر توسط یک وکیل حقوقی پیگیری شوند، لازم است یک وکالت‌نامه معتبر ارائه دهند.

بر اساس وکالت نامه تنظیم شده دریکی از نمایندگی‌های جمهوری اسلامی‌در خارج از کشور در ارتباط با بیمه ایرانیان خارج از کشور کلیه مراحل بیمه ای یکی از هموطنان مقیم خارج کشور با نرخ 18 درصد را انجام داده ام و چون پزشک معاینه کننده درخارج از کشور، متقاضی را سالم و فاقد بیماری تشخیص داده بود مدارک پزشکی به کمیسیون پزشکی تأمین‌اجتماعی ارجاع داده نشد و با عقد قرارداد، شروع بیمه پردازی بیمه‌شده از اول مهرماه 1401 بوده و حق بیمه ماه‌های مربوطه را لغالت بهمن 1401 پرداخت کرده ام، اما به علت فراموشی و مشغله کاری حق بیمه اسفتد ماه سال قبل که مهلت سه ماهه ان تا اخر اردیبهشت سال 1402 بود تاکنون که اواسط خرداد ماه است در مهلت 3 ماهه پرداخت نگردیده آیا قرارداد ایشان ابطال شده و نیاز به درخواست و قرارداد جدید دارد؟ ضمنا چون ایشان درمحل کار خارج ازکشور دچار حادثه شده آیا مشمول حوادث ناشی از کار خواهد بود؟

سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای تداوم بیمه پردازی بیمه‌شدگان سه گروه از بیمه‌های غیراجباری، یعنی اختیاری و صاحبان حرف ومشاغل آزاد، همچنین بیمه ایرانیان خارج از کشور طبق بخشنامه ای اعلام کرده، در طول مدت بیمه‌پردازی این قبیل بیمه‌شدگان و براساس هرقرارداد صرفا یک بار اجازه داده شده است چنانچه حق بیمه ماهیانه به‌جای 3 ماه حداکثر تا پایان ماه چهارم پرداخت شود، تداوم بیمه پردازی با رعایت سایر شرایط امکان پذیر است، اما پرداخت‌های بعد از مهلت 4 ماهه (ماه پنجم به بعد) موجب ابطال قرارداد مربوطه می گردد، لذا شما تا آخرین روز خرداد ماه 1402 مهلت دارید تا حق بیمه اسفند 1401 را پرداخت کنید، ضمنا حوادث ناشی از کار در خصوص بیمه ایرانیان خارج از کشور موضوعیت نداشته وکلیه حوادث این قبیل بیمه‌شدگان، غیر ناشی از کار تلقی می‌شود.

من ساکن خارج از کشور هستم و خودم را با نرخ ۱۴ درصد بیمه ‌ایرانیان خارج از کشور کرده‌ام. اطلاع دارم که این بیمه مشمول خدمات درمانی در خارج از کشور نیست‌، اما اگر این قبیل بیمه‌شدگان (در مواقعی که مدتی در ایران اقامت دارند) نیاز به خدمات درمانی تأمین اجتماعی داشته باشند، از چه طریقی میتوانند از درمان تامین اجتماعی استفاده کنند؟

طبق ماده 29 قانون تامین اجتماعی اگر بیمه‌شده ایرانیان خارج ازکشور 3 درصد از ماخذ محاسبه حق بیمه کامل 27 درصد ( معادل 9 درصد ) را همراه با حق بیمه ماهیانه پرداخت کند می‌تواند در داخل کشور از خدمات درمانی تأمین اجتماعی بهره‌مند شود.

برادر من ساکن یکی از کشورهای اروپایی است و تصمیم دارد خود را با نرخ ۱۸ درصد، بیمه ‌ایرانیان خارج از کشور کند. چون به علت اشتغال در خارج‌، امکان آمدن او به ایران جهت عقد قرارداد مقدور نیست، آیا با انتخاب وکیل می‌تواند این کار را انجام دهد؟

بله. متقاضی بیمه ‌ایرانیان خارج از کشور می‌تواند با تنظیم وکالت‌نامه در دفاتر اسناد رسمی کشور ویا نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با تفویض اختیار به وکیل و قید این جمله در متن وکالت‌نامه (مراجعه به سازمان تأمین اجتماعی جهت انجام کلیه امور بیمه)‌، وکیل مربوطه کلیه امور بیمه‌ای موکل خود شامل درخواست و عقد قرارداد و پرداخت حق بیمه و... را انجام می‌دهد، ضمناً چنانچه متقاضی نیاز به انجام معاینات پزشکی داشته باشد قبل از انعقاد قرارداد لازم است نمایندگی سیاسی یا کنسولگری یا وابسته کار جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور پس از احراز هویت‌، او را توسط فرم خام معاینات پزشکی ترجمه‌شده به انگلیسی جهت انجام معاینات به پزشک معتمد مورد تأیید مراجع مذکور (ترجیحاً پزشک متخصص داخلی) معرفی می‌کند و متقاضی پس از انجام معاینات‌، نتیجه معاینات پزشکی را ترجمه کرده و بعد از تأیید نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران همراه با سایر مستندات پزشکی به ایران ارسال و شعبه تأمین اجتماعی بعد از دریافت مدارک پزشکی‌، آن را جهت اعلام‌نظر در خصوص کارافتادگی یا عدم کارافتادگی به کمیسیون پزشکی تأمین اجتماعی ارسال می‌کند.

لازم به یادآوری است بر اساس اعلام مسئولان سازمان تأمین اجتماعی، این سازمان در ۱۸ کشور دارای ۳۱ کارگزاری رسمی است؛ لذا متقاضیان می‌توانند در این کارگزاری‌ها نیز نسبت به عقد قرارداد بیمه ‌ایرانیان خارج از کشور اقدام کنند.

بیمه ایرانیان خارح از کشور

برادرم مقیم خارج از کشور است و تمایل دارد با بیمه کردن خود بتواند در آینده از مستمری بازنشستگی بهره‌مند شود. آیا در این خصوص سازمان تأمین اجتماعی برای ایرانیان خارج ازکشور برنامه‌ای دارد؟

بله. سازمان تأمین اجتماعی از چند سال قبل با صدور بخشنامه (بیمه ایرانیان خارج از کشور) اعلام کرده کلیه اتباع ایرانی اعم از شاغل و یا غیر شاغل خارج از کشور که فاقد نظام بیمه‌ای نزد سایر صندوق‌ها هستند و سن آنها بین ۱۸ و۵۰ سال است (برای افراد کمتر از۱۸ سال ارائه گواهی رشد توسط مراجع قضایی ضروری است و اشخاصی که بیشتر از ۵۰ سال سن داشته باشند باید معادل سن اضافی‌، سابقه پرداخت حق بیمه قبلی داشته باشند) می‌توانند در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد (صرفاً با نرخ ۱۴ درصد برای بازنشستگی و فوت و نرخ ۱۸ درصد مخصوص بازنشستگی وکارافتادگی و فوت) خود را بیمه تأمین اجتماعی کنند، در این رابطه متقاضی و یا وکیل او با ارائه وکالت‌نامه قانونی تنظیمی ‌در دفاتر اسناد رسمی‌ کشور و یا وکالت‌نامه‌ای که به تأیید نمایندگی سیاسی‌، کنسولگری و یا وابسته کار جمهوری اسلامی ‌ایران در محل اقامت متقاضی رسیده باشد، می‌تواند طبق ضوابط مربوط به بیمه مشاغل آزاد نسبت به عقد قرارداد و پرداخت حق بیمه او اقدام کند.

برادرم در خارج از کشور اقامت دارد و به پیشنهاد من، بیمه ایرانیان خارج از کشور شده و چون در آنجا اشتغال به کار دارد از من خواست از شما بپرسم اگر در خارج از کشور دچار حادثه ناشی از کار شود، آیا می‌تواند از مقررات مربوط به حوادث ناشی از کار سازمان تأمین اجتماعی استفاده کند؟

خیر، بیمه‌شدگان مربوط به قانون بیمه ایرانیان خارج از کشور، مشمول حمایت حوادث ناشی از کار سازمان تأمین اجتماعی نیستند.

یکی از کارگران کارگاه نجاری من که از سه ماه قبل در کارگاه شاغل است و حق بیمه ماهیانه او پرداخت می‌شود چون معاینات بدو استخدام (مربوط به استعداد جسمانی) انجام نداده‌، نمی‌تواند از درمان تأمین‌اجتماعی استفاده کند. من نیز تاکنون به علت مشغله کاری نتوانسته‌ام نسبت به معاینات بدو استخدام او اقدام کنم. آیا بعد از سپری شده سه ماه از به‌کارگیری او می‌توان نسبت به معاینات او اقدام کرد؟

نظر به اینکه طبق مقررات ضرورت دارد معاینات بیمه‌شده قبل از به‌کارگیری یا حداکثر ظرف یک سال اول استخدام فرد، تعیین تکلیف شود، لذا شما می‌توانید هرچه زودتر بیمه‌شده را جهت انجام معاینات به مراکز طب کار راهنمایی و بعد از انجام معاینات‌، نسخه‌ای از نتیجه معاینات را جهت اسکن در پرونده بیمه‌شده به شعبه مربوطه تأمین‌اجتماعی ارائه کنید.

کد خبر: 66218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =