بیمه اختیاری چیست؟

بیمه خود فرما یا بیمه اختیاری یعنی چه؟ بیمه اختیاری برای افرادی است که در هر حوزه کاری خودشان راه اندازی کرده‌اند و کارفرما ندارند. همچنین افرادی که در بیمه خاصی ثبت نام نکرده‌اند، می‌توانند از بیمه اختیاری استفاده کنند. برای ثبت نام در بیمه، متقاضی می‌تواند با مراجعه حضوری به یکی از شعبه‌های تامین اجتماعی، درخواست انعقاد قرارداد بیمه اختیاری را بدهد.

۴۵ سال سن و ۶ ماه سابقه قبلی پرداخت حق بیمه دارم. چون در کارگاهی شاغل نیستم تا کارفرما من را بیمه کند با چه شرایطی می توانم خودم را بیمه اختیاری کنم؟ ضمنا سازمان تأمین ‌اجتماعی در قبال دریافت حق بیمه چه خدماتی به بیمه‌شدگان اختیاری ارائه می دهد؟

چنانچه فردی در هیچ یک از کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی شاغل نباشد، اگر سن اوکمتر از ۵۰ سال است (اعم از زن یا مرد) با داشتن حداقل ۳۰ روز سابقه قبلی پرداخت حق بیمه و یا کارت پایان خدمت سربازی برای آقایان ( صرفا خدمت کرده ) میتواند خود را بیمه اختیاری کند.

البته اگر سن متقاضی بیشتر از ۵۰ سال است لازم است معادل سن اضافی از سقف مذکور، سابقه قبلی پرداخت حق بیمه داشته باشد (افرادی که حداقل ۱۰ سال سابقه قبلی دارند از شرط سنی معاف هستند)، اگر طبق ضوابط مربوطه نیاز به انجام معاینات پزشکی داشته باشند، لازم است از نظر کارافتادگی کلی قبل از عقد قرارداد با معرفی سازمان تأمین‌اجتماعی و با هزینه شخصی مورد معاینه پزشکی قرارگیرند.

نرخ حق بیمه اختیاری ۲۷ درصد (بدون ۳ درصد بیمه کاری) است و لذا بیمه‌شدگان اختیاری مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری نیستند، دستمزد مبنای کسر حق بیمه افرادی که سابقه قبلی آنها صفر ویا حداکثر ۵ سال است (مثل شما که ۶ ماه سابقه قبلی دارید) به انتخاب متقاضی بین ۲/۱ برابر حداقل دستمزد و حداکثر دستمزد مصوب شورایعالی کار در سال مربوطه است و افرادی که بیش از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، دستمزد مشمول کسر حق بیمه آنها به انتخاب متقاضی بین ۷۰ درصد تا ۱۰۰ درصد میانگین دستمزد آخرین ۳۶۰ روز زمان اشتغال قبل از درخواست است ( به شرطی که از ۲/۱ برابر حداقل دستمزد کمتر نباشد).

تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان اختیاری عبارتند از:

  1. تعهدات بلند مدت شامل مستمری‌های بازنشستگی
  2. کارافتادگی کلی
  3. بازماندگان (فوت) و تعهدات کوتاه مدت
  4. کمک هزینه کفن و دفن کمک هزینه وسایل پزشکی (پروتز واروتز) برای بیمه‌شده وافراد تحت تکفل
  5. کمک هزینه سفر بیمه‌شده بیمارو افراد تحت تکفل قانونی بیمار و همراه او
  6. انجام خدمات درمانی

که درمراکز درمانی ملکی و استیجاری سازمان تأمین‌اجتماعی بدون اخذ فرانشیز و بصورت رایگان به بیمه‌شدگان و افراد تبعی آنان ارائه می‌شود، اگر دستمزد انتخابی شما ۲/۱ برابر حداقل دستمزد باشد، میزان حق بیمه ماهیانه در نیمه اول سال ۱۴۰۲ مبلغ هفده میلیون و ۷۷۲ هزارو ۱۳۵ ریال ودر نیمه دوم سال مبلغ هفده میلیون و ۱۹۸ هزارو۸۴۰ ریال ( بغیر از اسفند ماه که ۲۹ روزه محاسبه میشود .

بیمه‌شده اختیاری هستم حق بیمه بهمن سال ۱۴۰۱که مهلت پرداخت آن تا آخر فروردین ماه سال ۱۴۰۲بود به علت مشکلات مالی، تاکنون که خرداد ماه است پرداخت نشده، با توجه به اینکه در حال حاضر۵۳ سال سن دارم و سابقه بیمه ام جمعا ۲ سال و ۶ ماه است و طبق مقررات مربوط افرادی که سن آنها بیش از ۵۰ سال باشد جهت برقراری بیمه اختیاری باید معادل سن اضافی بیش از ۵۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند با توجه به کسری سابقه قبلی من، راهکاری برای تجدید قرارداد بیمه اختیاری وجود دارد؟

بدوا لازم است اطلاع داشته باشید، سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای حفظ تداوم بیمه پردازی بیمه‌شدگان اختیاری و مشاغل آزاد و بیمه قالیبافان و بیمه‌های توافقی و ایرانیان خارج از کشور وافزایش رضایت مندی آنان طی بخشنامه ای اعلام کرده که بیمه‌شدگان فوق الذکر در طول مدت بیمه پردازی وبراساس هرقرارداد منعقده صرفا یک بار اجازه داده شده است چنانچه حق بیمه تعلقه ماهیانه را به جای مهلت قانونی سه ماهه، تا پایان ماه چهام پرداخت کنند، امکان تداوم بیمه پردازی آنان با رعایت سایر شرایط بلامانع است اما به پرداخت‌های ماه پنجم ترتیب اثر داده نمی شود، حال که شما در مهلت ۴ ماه نیز ( اردیبهشت ۱۴۰۲ )پرداخت نکرده اید و مشمول این بخشنامه نمی‌شوید با این حال طبق دستورالعمل دیگر تامین اجتماعی، بیمه‌شدگان اختیاری و مشاغل آزاد از تاریخ ۱/۸/۸۵ تاکنون حداکثر تا ۳ مرتبه دیگر درصورت ابطال قرارداد، بدون در نظرگرفتن شرایط سن وسابقه، مجاز به انعقاد قرارداد هستند، لذا چنانچه اولین بار است که قرارداد شما بعلت عدم پرداخت حق بیمه در مهلت قانونی باطل شده ویا قبلا ۲ بار باطل گردیده است، می‌توانید مجددا قرارداد خود را تجدید کنید.

چندین سال است بیمه‌شده اختیاری هستم. نظر به اینکه اگر بین آخرین ماه پرداخت حق بیمه اختیاری تا تاریخ پرداخت حق بیمه مجدد بیش از سه ماه فاصله ایجاد شود قرارداد مربوطه باطل می‌شود، در این رابطه که باید حق بیمه اسفندماه سال ۱۴۰۱ را حداکثر تا آخر اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ پرداخت می‌کردم‌، اما به علت مشغله و فراموشی‌، تاکنون که اواسط خردادماه است حق بیمه پرداخت نشده، با توجه به اینکه یک سال دیگر قرار است بازنشسته شوم آیا راه‌حلی برای عدم ابطال قرارداد وجود دارد تا بین سوابق پرداختی فاصله ایجاد نشود؟

خوشبختانه اخیراً سازمان تأمین اجتماعی طی بخشنامه‌ای اعلام کرده‌، برای هر قرارداد بیمه اختیاری یک ماه اجازه داده می‌شود چنانچه بیمه‌شده به جای مهلت سه ماهه، حق بیمه متعلقه را تا پایان ماه چهارم پرداخت کند، قرارداد باطل نشده و امکان تداوم بیمه‌پردازی میسر خواهد بود.لذا شما میتوانید برای جلو گیری از ابطال قرارداد تا آخر خردادماه ۱۴۰۲ نسبت به پرداخت حق بیمه اسفند ماه اقدام کنید.

بیمه اختیاری چیست؟

در مهر ماه سال ۱۴۰۱ بر اساس ضریب ۲/۱ حداقل دستمزد، بیمه اختیاری شدم و ماهیانه ۱۳میلیون و ۵۴۲ هزار و ۳۹۰ ریال حق بیمه پرداخت می‌کردم؛ دوستم نیز همزمان با من با حداقل دستمزد بیمه مشاغل آزاد با نرخ ۱۸ درصد و بدون درمان بیمه شد، او هم هر ماه ۷ میلیون و ۵۲۳ هزارو ۵۵۰ ریال پرداخت می‌کرد. می‌خواستم بدانم امسال به رقم حق بیمه ما دو نفر چقدر اضافه شده است؟

با توجه به اینکه طبق مصوبه شورایعالی کار، درسال ۱۴۰۲ حداقل دستمزد شاغلان از مبلغ ۱۳۹۳۲۵۰ریال به مبلغ ۱۷۶۹۴۲۸ ریال افزایش پیدا کرده، لذا دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه، بیمه‌های اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد هم به همان نسبت اضافه شده است؛ بنابراین حق بیمه اختیاری شما بر مبنای ۲/۱ حداقل دستمزد امسال برای نیمه نخست سال، ماهیانه مبلغ ۱۷۷۷۲۱۳۴ ریال ریال و برای نیمه دوم سال ماهیانه مبلغ ۱۷۱۹۸۸۴۰ریال ( بغیر از اسفتد ماه ۲۹ روزه ) همچنین حق بیمه مشاغل آزاد دوست شما با نرخ ۱۸ درصد بر اساس حداقل دستمزد ۱۴۰۲ برای نیمه نخست سال ماهیانه مبلغ ۹۸۷۳۴۰۸ ریال، و نیمه دوم سال ماهیانه مبلع ۹۵۵۴۹۱۱ ریال ( بغیر از اسفتد ماه ۲۹روزه ) است.

آیا فردی که می‌خواهد خودش را بیمه اختیاری کند، نیاز به انجام معاینات پزشکی برای خود و افراد تحت تکفل قانونی‌اش دارد؟ در صورت انجام معاینات، هزینه‌های مربوطه به عهده متقاضی است یا سازمان تأمین اجتماعی؟

غیر از بیمه‌شدگان اصلی اجباری که معاینات آنها بر اساس ضوابط ماده (۹۰) قانون تأمین اجتماعی صورت می‌گیرد، دیگر متقاضیان بیمه تأمین اجتماعی طبق آخرین دستورالعمل صادره که بیمه مورد درخواست آنان جنبه غیراجباری و اختیاری دارد (شامل بیمه اختیاری، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌های توافقی، بیمه‌ ایرانیان خارج از کشور، بیمه کارفرمایان صنفی، بیمه کارگران ساختمانی، بیمه رانندگان، بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار و...) افراد تحت تکفل بیمه‌شده نیاز به معاینات پزشکی ندارند؛ اما اگر خود متقاضی (بیمه‌شده اصلی) ظرف ۱۰ سال قبل از تاریخ درخواست، حداقل یک سال و همچنین ظرف یک سال قبل از تاریخ درخواست حداقل ۹۰ روز سابقه قبلی پرداخت حق بیمه داشته باشد (دو شرط توأماً) از انجام معاینات پزشکی اولیه معاف خواهد بود؛ در غیر این صورت باید با معرفی سازمان تأمین اجتماعی از نظر کارافتادگی کلی با هزینه شخصی خود مورد معاینات پزشکی قرار گیرد.

لازم به یادآوری است در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد نرخ ۱۸ درصد طبق شرایط بالا لازم است معاینه شوند، اما نرخ ۱۲ درصد کلاً معاینات پزشکی نیاز ندارد و در نرخ ۱۴ درصد نیز اگر متقاضی حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد نیاز به معاینات پزشکی نخواهند داشت.

من کارگر فصلی و بیمه شده تأمین اجتماعی هستم. اصولاً بعد از تعطیلی فصلی کارگاه تا شروع به کار مجدد، بیمه نیستم. برای عدم ایجاد خلاء سابقه، چه اقدامی ‌می‌توانم انجام دهم‌؟

کارگران فصلی در صورت بیکاری به علت اتمام فصل کار، چنانچه نسبت به ادامه بیمه‌پردازی خود تمایل داشته باشند، می‌توانند طبق ضوابط مربوطه، مبادرت به عقد قرارداد بیمه اختیاری کنند و بعد از شروع به کار مجدد کارگاه، پرداخت بیمه اختیاری را قطع کرده و با پرداخت حق بیمه توسط کارفرمای خود، مجدداً بیمه اجباری را ادامه دهند.

کد خبر: 66222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =