ضرورت پوشش بیمه‌ای ورزشکاران و فعالان ورزشی

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از عزم این سازمان برای توسعه پوشش بیمه به همه اقشار فاقد بیمه اجتماعی و ازجمله ورزشکاران و فعالان این حوزه خبر داد.

به‌ گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، موسوی در دیدار سجاد انوشیروانی رئیس فدراسیون وزرنه‌برداری و بهداد سلیمی از مدال‌آوران این رشته، با تقدیر از نقش ورزشکاران در ارتقای سرمایه‌ اجتماعی و تعمیق حس تعلق و افتخار به میهن در میان مردم، گفت: متأسفانه برخی از ورزشکاران که در دوران فعالیت حرفه‌ای برای کشور و مردم افتخارآفرینی می‌کنند، از پوشش بیمه اجتماعی محروم هستند و با پایان دوران فعالیت حرفه‌ای، از هیچ پوشش و حمایتی در زمینه خدمات سلامت و معیشت بهره‌مند نیستند.

وی افزود: با تدبیر اخیر سازمان تأمین‌اجتماعی و بخشنامه‌ای که در این زمینه صادر شده است در تلاش هستیم تا همه ورزشکاران، اعضای تیم‌های ورزشی، مربیان و سایر فعالان حوزه‌های ورزشی بتوانند از خدمات متنوع بیمه‌ای و درمانی تأمین‌اجتماعی برخودار شوند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: به استناد اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی و با توجه به بندهای یک و پنج سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که برخورداری از تأمین‌اجتماعی را به‌لحاظ پوشش بیمه بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و درمان، حقی همگانی می‌داند و همچنین در اجرای ماده یک قانون تأمین‌اجتماعی، توسعه پوشش بیمه اجتماعی به همه اقشار جامعه، از اولویت‌های راهبردی سازمان تأمین‌اجتماعی است.

در این دیدار همچنین سجاد انوشیروانی رئیس فرداسیون وزنه‌برداری و بهداد سلیمی ورزشکار ملی و مدال‌آور این رشته، به بیان مشکلات ورزشکاران پرداختند و از اقدام سازمان تأمین‌اجتماعی برای توسعه پوشش بیمه اجتماعی در میان ورزشکارن استقبال کرده و آن را اقدامی در مسیر تأمین امنیت خاطر ورزشکاران نسبت به آینده دانستند.

برای توسعه پوشش بیمه اجتماعی در میان ورزشکاران و فعالان این حوزه، به تازگی دستوری اداری از سوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی صادر شده است. به موجب این بخشنامه، در اجرای ماده یک قانون تأمین‌اجتماعی و به‌منظور تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای، بیمه فعالان حوزه‌های ورزشی اعم از ورزشکاران، اعضای تیم‌های ورزشی، قهرمانان ملی، مربیان و کمک مربیان، داوران، مشاوران ورزشی، سرپرستان تیم‌های ورزشی، باشگاه‌داران، امور خدمات، حمل‌ونقل و اشخاصی که به هر صورت با باشگاه‌های ورزشی ارتباط شغلی دارند و در عین حال فاقد پوشش بیمه‌ای نزد سایر صندوق‌های بازنشستگی باشند مورد توجه قرار گرفته است.

براساس این دستور اداری، چنانچه ورزشکاران دارای رابطه کاری و مزدبگیری با کارفرما باشند، از مصادیق بند الف ماده ۴ قانون تأمین‌اجتماعی تلقی می‌شوند که در این صورت با توجه به ماهیت این نوع بیمه (اجباری) کارفرمایان مربوطه مکلفند نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه افراد موردنظر مطابق مواد ۲۸، ۳۰، ۳۶ و ۳۹ قانون تأمین‌اجتماعی اقدام کنند. همچنین کارفرمایان موضوع فعالیت‌های ورزشی نیز که حقوق دریافت نمی‌کنند، می‌توانند در اجرای تبصره ۵ الحاقی به ماده ۴ قانون تأمین‌اجتماعی مصوب ۱۳۸۸ هیئت‌وزیران و با رعایت دستورالعمل‌های مربوطه نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

در این دستور اداری همچنین تصریح شده است امکان پذیرش و بیمه‌پردازی سایر فعالان حوزه ورزش نیز که فاقد رابطه کاری و مزدبگیری با کارفرمایی مشخص هستند در قالب بیمه‌های اختیاری و به‌صورت گروهی (توافقی) یا انفرادی (صاحبان حرف و مشاغل آزاد و ادامه بیمه به طور اختیاری) فراهم است و ادارات‌کل تأمین‌اجتماعی با همکاری باشگاه‌های ورزشی ملزم به پیگیری جدی توسعه پوشش بیمه به گروه‌های مختلف ورزشکاران و فعالان این حوزه شده‌اند.

کد خبر: 66245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =