«بیماری خاموش» سلامت کودکان را تهدید می‌کند

دیابت در سراسر جهان در حال افزایش است و نه تنها بزرگسالان بلکه کودکان هم به شدت در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. اما دیابت در کودکان بیماری‌ای نیست که آن را نادیده گرفت زیرا که این بیماری خاموش با گذشت زمان می‌تواند به قلب، رگ‌های خونی، چشم‌ها، کلیه‌ها و اعصاب آسیب برساند و باعث مشکلات مزمن و مرگ زودرس شود. این در حالی است که والدین با شناسایی بیماری و کنترل آن به رشد و تکامل طبیعی کودک مبتلا به دیابت دیابتی کمک می‌کند.

اسدالله رجب، بنیانگذار انجمن دیابت ایران در گفتگو با آتیه‌آنلاین تاثیرات این بیماری بر کودکان را روشن کرده است.

لطفا بفرمایید کودکان و نوجوانان بیشتر به چه نوع دیابتی مبتلا می‌شوند و چرا؟

کودکان و نوجوانان بیشتر مبتلا به دیابت نوع یک می‌شوند و شایع‌ترین سن بروز دیابت نوع یک در کودکان بین 6 تا 7 سالگی است. به طور کلی کودکان در سن 4 تا 8 سالگی هم این علائم را بیشتر بروز می‌دهند. معمولا در دیابت نوع یک ژنتیک و وراثت مهم‌ترین عامل ابتلا است البته برخی ویروس‌ها و عوامل محیطی هم ممکن است در این زمینه نقش ایفا کنند اما همچنان دیابت کودکان از نوع یک آن به عنوان یک بیماری وراثتی شناخته می‌شود. اگر چه در نوع یک دیابت وراثت نقش دارد اما در بیماری نوع 2 دیابت که بروز آن در نوجوانان تازه بالغ شده بیشتر است عوامل دیگری مانند سبک زندگی نادرست، کم تحرکی، تغدیه نامناسب که شامل مصرف مداوم فست‌فودها، چربی‌های ناسالم، مواد غذایی فرآوری‌شده و در معرض قرارگرفتن برخی از سموم و ویروس‌ها هم از علت‌هایی است که نوجوانان را نیز جزو مبتلایان به این بیماری شایع قرار داده‌ است.

علت به‌وجود آمدن دیابت نوع یک چیست؟

دلیل اصلی ابتلا به این نوع دیابت این است که در این بیماری سیستم دفاعی بدن سلول‌های خودی را ناخودی تشخیص می‌دهد و در نتیجه به سلول‌های که تولید انسولین می‌کنند صدمه می‌رساند در نتیجه به طور ناگهانی آن سلول‌ها امکان تولید انسولین را از دست می‌دهند. زمانی که انسولین به اندازه کافی تولید نشود باعث می‌شود که قند خون به بالاترین حد طبیعی برسد. این در حالی است که قند ناشتا زیر 100 است و دوساعت بعد از غذا میزان قند 140 است اگر انسولین به اندازه کافی تولید نشود قند خون به تدریج بالا می‌رود و در نتیجه علایم دیابت دیده می‌شود. منتهی علایم دیابت نوع یک مانند علایم دیابت نوع 2 نیست و بسرعت خودش را نشان می‌دهد، قند خون بالا می‌رود و در صورتی که به علایم توجه نشود ممکن است کودک به بیمارستان منتقل شود.

لطفا در مورد علایم دیابت نوع توضیحاتی بفرمایید؟

علایم اولیه دیابت پر ادرای، پر نوشی، به دفعات بیدار شدن در شب و کاهش ناگهانی وزن . متاسفانه بعضی از والدین سهل‌انگاری می‌کنند و دیر به پزشک مراجعه می‌کنند از اینرو کودک ممکن است در اثر بیماری دیابت دچار علایم تهوع شود و تنفس‌اش مختل شود و در نهایت کارش به بیمارستان بکشد. والدین هر زمانی که متوجه علایم اولیه دیابت شدند باید به پزشک مراجعه کنند.

درمان دیابت نوع یک چیست ؟

در دیابت کودکان و نوجوانان، درمان‌کننده اصلی خود والدین هستند از اینرو باید آموزش‌های اولیه را از پزشک فرا بگیرند و آگاهیشان را در مورد اینکه چگونه با فرزند دیابتی‌اشان برخورد کنند افزایش دهند . درمان دیابت نوع یک از آنجایی که بدن دیگر نمی‌تواند به اندازه کافی انسولین تولید کند درمانش از همان ابتدا انسولین است و به همان اندازه که بدن انسولین نیاز دارد باید انسولین را جایگزینش کرد. خانواده‌ها که فرزندشان مبتلا به دیابت می‌شود دچار درد و رنج زیادی می‌شوند. ولی به‌هرحال باید یاد بگیرند که چگونه با دیابت فرزندشان کنار بیایند. قطعا اگر قند خون کودک کنترل شود مشکلی برایش به‌وجود نمی‌آید.

چه توصیه‌ای برای والدین دارید؟

والدین درباره این علائم که معمولا به طور همزمان همراه با بی‌حوصلگی ادامه‌دار در کودک بروز پیدا می‌کند سهل‌انگاری نکنند و در منزل اقدام به خود درمانی نکنند. علائم کودک را به پزشک گزارش دهند. من به همه والدین اطمینان می‌دهم که اگر درباره بروز این علائم در کودک هشیار باشند و به موقع به پزشک مراجعه کنند ضمن رعایت نکات و همچنین تزریق انسولین هیچ مشکل حادی برای کودکشان به وجود نخواهد آمد.

کد خبر: 66306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =