پژوهش‌های بنیادین راه برون رفت کشور از مشکلات اجرایی

«صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس هیأت امنای موسسه کار و تامین اجتماعی در پیامی به مناسبت آغاز هفته پژوهش گفت: ترویج پژوهش‌های بنیادین، راه حل برون رفت کشور از مشکلات اجرایی است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پیام وزیر کار آمده است: آموزه‌های دینی و باور مسلمانان، اقیانوس بیکرانی از دانایی در حیطه علوم مختلف بر روی انسان می‌گشاید. به درستی گفته‌اند که راه وصول هر نوع دانش و آگاهی از دروازه پژوهش می‌گذرد.

برخلاف تصور ناآگاهان، علم و پژوهش با دوران رنسانس در غرب آغاز نشده است، بلکه شواهد تاریخی غیرقابل خدشه نشان می‌دهد که قرن‌ها قبل از رنسانس در اروپا، در دوران رنسانس اسلامی و شیعی، محققان مسلمان بر اهمیت علم و پژوهش تاکید داشته‌اند. پژوهش بنیادین در جامعه کنونی ایران نیز تنها راه گذر از مشکلات مدیریتی و اجرایی در کشور است.

در ادامه این پیام تاکید شده است: تمایل دارم به نکته‌ای تاسف‌انگیز در خصوص پژوهش که در سالیان اخیر گریبان تحقیقات و پژوهش کشور را گرفته است اشاره کنم؛ رواج پژوهش‌های غیر اولویت‌دار که من آن‌ها را به تحقیقات فانتزی تعبیر می‌کنم.

برادران و خواهران گرامی! محققان و همکاران محترم؛ در دنیایی که فن آوری‌های علمی همچون ناموس جوامع به مثابه اسرار مگوی دولت‌ها با نهایت وسواس نگهداری و از انتقال آنها به جوامع عقب مانده‌تر جلوگیری می شود آیا می توان پژوهش‌های فانتزی را در اولویت قرار داد؟ آیا نباید قسمت اعظمی از بودجه‌های محدود پژوهشی در کشور صرف تحقیقاتی شود که تبدیل نتایج آنها به راهکار اجرایی به سهولت امکان‌پذیر باشد؟

در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز پژوهش‌ها باید معطوف به جامعه هدف یعنی کارگران، کارفرمایان و شاغلین اجرایی مرتبط با آنها باشد. موضوعات مهمی مانند روابط کار، اقتصاد کار، حقوق کار، ایمنی و بهداشت کار و روانشناسی کار باید سرلوحه فعالیت‌های پژوهشی مرتبط باشد.

همچنین رفاه و تامین کارگران زحمتکش کشور و چگونگی ارتقای این امور می‌تواند از موضوعات مهم پژوهشی این وزارتخانه باشد.

تشکیل کارگروه‌های علمی، فنی و تمرکز بر موارد فوق و اندیشه‌ورزی در این خصوص می‌تواند راهگشا باشد.

همکاران عزیز! ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری امیدوارم پژوهش‌های کشور به سمت مشکل‌گشایی و به سامان کردن جامعه هدف وزارتخانه یعنی امور کارگران و کارفرمایان و شاغلان وزارت هدایت شود؛ ان‌شاالله.

در پایان ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری، از تلاش‌های جامعه پژوهشگران و پیشتازان عرصه علم و فناوری کشور به ویژه محققین و پژوهشگران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکر می‌کنم و موفقیت همگان را از درگاه خداوند کریم خواستارم.

کد خبر: 66371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =