آشنایی با بیمه قالیبافان، بافندگان و شاغلان صنایع دستی

بیمه قالیبافی، یکی از بیمه‌های اختیاری تامین اجتماعی است که بافندگان فرش، گلیم، زیلو و سایر صنایع دستی مشابه را در دوران بازنشستگی یا ازکارافتادگی تحت پوشش قرار می‌دهد. این نوع بیمه، یکی از بیمه‌های خودفرما است و به همین دلیل شرایط آن از سایر بیمه‌های مشاغل متفاوت است.

مدتی بیمه‌شده قالیبافان بودم‌. هفت ماه است بر اساس گزارش بازرس تأمین اجتماعی مبنی بر عدم اشتغال در این حرفه قرارداد من لغو شده و در حال حاضر از نظر شرایط سن و سابقه نمی‌توانم بیمه مشاغل آزاد شوم. من از چه طریقی می‌توانم بیمه‌پردازی خود را ادامه دهم؟

اگر قرارداد بیمه‌شده قالیبافی به علت عدم اشتغال در حرفه قالیبافی لغو شود، لکن فاقد شرایط سن و سابقه برای ادامه‌پردازی در قالب مشاغل آزاد باشد، در این مورد خاص سازمان تأمین اجتماعی در راستای تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای به آحاد جامعه اجازه داده است‌ درصورتی‌که متقاضی بیمه مشاغل آزاد آخرین سابقه بیمه او از نوع بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع‌دستی شناسه‌دار است اگر انقطاع بیمه‌پردازی تا تاریخ تقاضای بیمه مشاغل آزاد کمتراز یک سال باشد (مثل شما که هفت ماه است) شعبه تأمین اجتماعی می‌تواند بدون رعایت شرط سن و سابقه و با مجوز اداره کل استان مربوطه نسبت به انعقاد قرارداد بیمه مشاغل آزاد اقدام کند.

مدتی قبل بیمه قالیبافان شدم‌، اما بعداً طبق گزارش بازرسی مبنی بر عدم اشتغال در این حرفه، بیمه قالیبافی من قطع شد و تقاضای بیمه مشاغل آزاد کردم ‌که اعلام شد شرایط لازم از نظر سن و سابقه را دارا نیستم. با توجه به وضعیت بازار کار، به علت عدم اشتغال نمی‌توانم بیمه اجباری شوم‌، چگونه می‌توانم بیمه خودم را ادامه دهم‌؟

سازمان تأمین اجتماعی طی بخشنامه‌ای اعلام کرده به منظور فراهم کردن تداوم بیمه‌پردازی بیمه‌شدگان قالیبافی (مثل شرایط شما)‌، افرادی که بعد از قطع شدن بیمه قالیبافی‌، اگر متقاضی بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد هستند اما فاقد شرایط سن و سابقه باشند، چنانچه آخرین سابقه پرداخت حق بیمه آنان از نوع بیمه قالیبافی بوده و انقطاع بیمه‌پردازی آنان تا تاریخ تقاضای جدید مشاغل آزاد بیش از یک سال نباشد، شعبه تأمین اجتماعی ضمن اخذ مجوز از اداره کل تأمین اجتماعی استان مربوطه می‌تواند بدون در نظر گرفتن شرایط سن و سابقه و با رعایت سایر شرایط نسبت به انعقاد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد اقدام کند.

کد خبر: 66410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =