مزیت‌های بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی برای هنرمندان

تحقق بیمه‌های توافقی برای بهره‌مندی گروه‌های مختلف اجتماعی از مزایای بیمه‌ای، یکی از سازوکارهای سازمان تأمین‌اجتماعی جهت گسترش بیمه‌های اجتماعی است؛ در این راستا و با توجه به رویکرد اشاره شده، امکان استفاده از پوشش بیمه‌ای این سازمان  برای جامعه هنرمندان فعال در تمامی‌بخش‌های فرهنگی و هنری فراهم شده است.

تأمین‌اجتماعی با وجود پوشش حدود ۴۷ میلیون نفر در قالب بیش از ۵۳ درصد جامعه، به‌واسطه عمل به رسالت تخصصی بیمه‌ای، تعمیم بیمه‌های اجتماعی و پوشش حدود ۳۰ درصد گروه‌های بدون بیمه، بستر بیمه‌های توافقی را در بین اقشار مختلف نظیر جامعه هنر ایجاد و گسترش داده است. در واقع بیمه‌های توافقی ابزار رشد بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی شناخته می‌شود.

آمادگی تأمین‌اجتماعی برای تحقق بیمه‌ هنرمندان

با اعلام «میرهاشم موسوی»، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی این نهاد بیمه‌گر برای همکاری در بهره‌مندی هنرمندان از پوشش این سازمان و بهبود و تکمیل شرایط بیمه‌ای هنرمندان، آمادگی دارد.

در واقع در این شرایط، تأمین‌اجتماعی برای تحت‌پوشش قرار دادن هنرمندان و فعالان تمامی‌ حوزه‌های فرهنگی و هنری از جمله سینماگران اعلام آمادگی کرده و پیش از این نیز توافق‌ها و اقدامات قابل‌توجهی در این زمینه صورت گرفته است.

تأمین منابع بیمه‌ای موردنیاز برای ارائه خدمات به جامعه هنرمندان، موضوع مورد تأکید سازمان تأمین‌اجتماعی است؛ با این وجود انتظار می‌رود جامعه هنری برای ترویج فرهنگ بیمه و آینده‌نگری، پیشگام و الگوی سایر اقشار باشد. پیش‌تر نیز ضرورت انجام اقدامات اصولی و کارآمد در ارتباط با بیمه هنرمندان، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌مورد تأکید قرار گرفت.

در این شرایط، ایجاد زمینه بهره‌مندی جامعه فرهنگی و هنری کشور برای ثبت بیمه‌های توافقی و استفاده از خدمات جامع تأمین‌اجتماعی را باید یکی از الزامات امروز فعالان این حوزه به‌شمار آورد. در این ارتباط مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی بر بررسی قراردادهای هنری با رویکرد ایجاد کننده رضایت‌خاطر برای هنرمندان و تهیه‌کنندگان برنامه‌های هنری تأکید دارد.

دغدغه بیمه‌ای فعالان فرهنگ و هنر

چالش‌های زندگی شاغلان حوزه فرهنگ و هنر نظیر مشکلات درمانی و بازنشستگی، مسائل مرتبط با این بخش از جامعه را در قالب دغدغه دولت، مسئولان حوزه هنر، سازمان تأمین‌اجتماعی و فعالان این بخش در همه زمینه‌های مرتبط با آن مطرح کرده است.

به این واسطه، ضرورت تدوین برنامه جامع برای حمایت از جامعه هنری و برطرف کردن دغدغه‌های معیشتی، درمانی و دوران بازنشستگی آنان با استفاده از ظرفیت‌های دولت، نهادهای مرتبط با فضای فرهنگ و هنر و سازمان‌هایی مانند تأمین‌اجتماعی مورد انتظار است. تأمین‌اجتماعی با اعلام آمادگی در پوشش بیمه‌ای اقشار هنرمند، بستر قابل ملاحظه‌ای در راستای حمایت از این گروه افراد و تعمیم بیمه‌های اجتماعی فراهم آورده است.

شکل‌گیری کارگروه مشترک و توسعه تعامل نهادهای فرهنگی و هنری و سازمان تأمین‌اجتماعی را می‌توان سازوکار اثربخش در توسعه بیمه‌ای هنرمندان در قالب ظرفیت‌هایی نظیر بیمه‌های توافقی و زمینه‌ساز حلِ بخشی از چالش‌های زندگی هنری فعالان این حوزه دانست. در این ارتباط مسئولان خانه سینما بر تعامل مؤثر با تأمین‌اجتماعی و حمایت این سازمان از جامعه هنرمندان تأکید دارند.

۵۴ هزار هنرمند بهره‌مند از بیمه تأمین‌اجتماعی

براساس آخرین اعلام سازمان تأمین‌اجتماعی، در حال حاضر ۵۴ هزار نفر از جمعیت هنرمندان تحت‌پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار دارند.

اولین تفاهم‌نامه مربوط به بیمه هنرمندان در سال ۱۳۸۰ در سازمان تأمین‌اجتماعی به امضا رسید که پرداخت بخشی از سهم حق‌بیمه این افراد توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌تقبل شد. در این حوزه نکته اینجاست که چرا با وجود حقوق‌های نسبتاً مناسب و بالاتر زمان اشتغال هنرمندان، حداقل حقوق بازنشستگی برای این افراد لحاظ می‌شود. البته دلیل آن پرداخت حداقلی حق‌بیمه در زمان اشتغال این افراد است.

‌با اعلام «محمد محمدی»، معاون بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی، برخی آیین‌نامه‌ها و روندهای اجرایی فعلی در زمینه بیمه هنرمندان نیاز به اصلاح و بازنگری دارد و این سازمان در چارچوب مقررات، آمادگی همکاری کامل با خانه سینما و سازمان سینمایی را جهت پوشش بیمه‌ای هنرمندان و قراردادهای پیمان این حوزه به نحو مطلوب‌تر داراست.

در راستای افزایش بیمه‌شدگان هنرمند، صندوق اعتباری هنر در ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ از معرفی پنج هزار عضو این صندوق به تأمین‌اجتماعی برای برقراری بیمه در اسفند سال‌جاری خبر داد؛ حدود ۹ هزار نفر از این تعداد در سال ۱۴۰۲ برای پوشش بیمه‌ای معرفی شده‌ و از ابتدای امسال تاکنون این تعداد هنرمند عضو صندوق از تسهیلات مختلف معیشتی و حمایتی بهره‌مند شده‌اند.

همچنین طبق آخرین داده‌های بیمه‌ای جامعه هنرمندان کشور، ۴۲ هزار نفر تحت‌پوشش بیمه تکمیلی هستند و دولت، امسال برای پرداخت سهم حق‌بیمه‌های تأمین‌اجتماعی و تکمیلی فعالان فرهنگی و هنری مبلغ چهار هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه کرده است.

هنرمندان، بخشی از ۳۲ گروه بیمه‌های خاص

بر اساس اطلاع سازمان تأمین‌اجتماعی از ابتدای آبان‌ سال ۱۳۸۳ تا پایان مهرماه سال‌جاری، ۳۲ گروه از گروه‌های اجتماعی غیرمشمول نظام حمایتی خاص فاقد رابطه مزدبگیری نظیر جامعه هنرمندان با اخذ مصوبه از هیأت‌مدیره سازمان و انعقاد توافقنامه، تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی قرار گرفته‌اند.

اکنون بیش از ۱۵۲ هزار نفر شامل جامعه پزشکی، هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی، راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، اعضای سازمان‌های نظام دامپزشکی، نظام مهندسی ساختمان و دیگر سازمان‌ها، انجمن‌های صنفی، کانون‌ها و نهادها از خدمات بیمه‌های خاص بهره‌مند هستند.

قرارداد بیمه‌های توافقی در اجرای مواد (۱) و (۷) قانون تأمین‌اجتماعی و به منظور تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی و استقرار نظام هماهنگ و متناسب با برنامه‌های سازمان و با بهره‌گیری از مقررات بیمه صاحبان حِرف و مشاغل آزاد منعقد می‌شود. داشتن حداکثر ۵۰ سال سن برای متقاضیان این بیمه، پرداخت حق‌بیمه طبق توافق با مرجع معرفی‌کننده با انتخاب یکی از روش‌های انفرادی یا گروهی و شروع بیمه‌پردازی مشمولان از تاریخ ثبت معرفی‌نامه در واحد اجرایی ذی‌ربط از دیگر ضوابط این نوع بیمه به‌شمار می‌رود.

کد خبر: 66551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =