شفاف‌تر شدن صورت‌های مالی هلدینگ‌ها

تصمیم اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و هلدینگ‌های بازار سهام از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا کشورمان در چند سال گذشته در شرایطی قرار داشته که شاهد افزایش قیمت در بسیاری از بخش‌های مختلف اقتصاد کشور بوده‌ایم. بر این اساس، طی برخی دوره‌ها مانند سال‌های ۹۸ و ۹۹ در بازار سهام، تحت‌تأثیر تورم موجود در اقتصاد، قیمت سهام نیز بالا رفت، اما بعد از آن دوباره به علت نوسانات رخ داده در بازار، قیمت سهام شرکت‌های بورسی با کاهش روبه‌رو بود. در چنین وضعیتی، شرکت‌های بورسی باید به‌صورت سالانه تجدید ارزیابی دارایی ‌انجام دهند تا قیمت واقعی دارایی‌های آن‌ها مشخص و صورت‌های مالی آن‌ها شفاف‌تر شود.

برای این تصمیم در چند روز گذشته جلسه‌ای در سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور مدیران عامل هلدینگ‌های بزرگ بورسی از شستا، تاپیکو، تیپیکو، سیتا، تاصیکو و کشتیرانی جمهوری اسلامی برگزار شد و درباره این تصمیم مهم با آن‌ها گفت‌وگو انجام شد. به زودی قرار است این هلدینگ‌ها در زیرمجموعه‌های خود افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را انجام دهند.

****

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث واقعی‌تر شدن صورت مالی شرکت‌ها خواهد شد. در واقع کمک می‌کند تا صورت‌های مالی بهتر بتوانند نشان‌دهنده واقعیات مالی شرکت‌ها باشند. انجام چنین اقدامی باعث می‌شود تا علاوه بر افزایش شفافیت در بازار سهام، شاهد بهبود روند معاملات بازار باشیم. این درحالی‌ است که وقتی سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌رود، این موضوع در صورت‌های مالی و سود و زیان شرکت‌ها، تأثیر مستقیم می‌گذارد؛ چراکه مبلغ فروش آن‌ها به واسطه افزایش قیمت محصولات رشد پیدا خواهد کرد. در این شرایط روش شرکت‌داری مناسب این‌گونه است که شرکت بتواند این افزایش قیمت‌ها را به نوعی در ترازنامه‌ها لحاظ کند و با توجه به این موضوع، رشد نرخ‌ها باید به نحوی لحاظ شود که نسبت مالکانه شرکت در ترازنامه به‌روز باشد. این اتفاق باعث می‌شود نسبت‌های مهم ترازنامه مانند نسبت مالکانه، نسبت بدهی و تقویت حقوق صاحبان شرکت به‌روز شود.

افزایش سرمایه از زمین و ساختمان

بخش عمده‌ افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها از طریق زمین و ساختمان شرکت‌ها خواهد بود. این امر باعث تقویت ترازنامه شرکت‌ها از محل حقوق صاحبان سهام و نسبت مالکانه خواهد شد. همچنین بخشی از قیمت سهام شرکت‌ها متأثر از ترازنامه است و درصورت الزام شرکت‌ها برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها به‌طور حتم شاهد افزایش قیمت سهام شرکت‌ها و نیز ارزش بازار سهام خواهیم بود. شرکت‌ها نیز اگر اقدام به اجرای تصمیم سازمان بورس در زمینه تجدید ارزیابی دارایی‌ها کنند، بخشی از عقب‌ماندگی بازار سهام نیز جبران خواهد شد. در این شرایط چنین مکانیسمی مورد توجه شرکت‌های بورسی و فرابورسی است. در حال حاضر ارزش بازار شرکت‌ها در بازار سرمایه خیلی کمتر از ارزش روز دارایی‌های شرکت‌هاست و سرمایه‌گذاران و سهامداران حق دارند از ارزش روز دارایی‌ها مطلع شوند. این اتفاق هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای تصمیم‌گیران و سیاستگذاران مزایایی در پی خواهد داشت؛ چراکه بعضاً صورت‌های مالی که با بهای تاریخی در سامانه کدال منتشر می‌شود، مبنای سیاستگذاری قرار می‌گیرد و وقتی تجدید ارزیابی صورت نگیرد، ارزش‌گذاری بر اساس اطلاعات تاریخی صورت گرفته ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد. علاوه براین، هم جهت ارائه اطلاعات مناسب برای سرمایه‌گذاران و هم به منظور ارائه اطلاعات کامل و مرتبط به سایر ذی‌نفعان اعم از دولت و سیاستگذاران اقتصادی، به‌روزرسانی ارزش‌گذاری دارایی‌ هلدینگ‌های بزرگ باید انجام شود.

لزوم معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی

امکان دارد ارزش دفتری یک واحد تولیدی پایین باشد اما دارایی‌هایی ارزشمند داشته باشد. بنابراین وقتی تجدید ارزیابی صورت می‌گیرد دارایی‌های آن واحد که از قبل ثبت شده، افزایش پیدا کرده و در نهایت به وضع بهتری از لحاظ بانکی و مباحث سرمایه‌ای می‌رسد. البته تأثیر این اتفاق زمانی بیشتر می‌شود که تجدید ارزیابی دارایی‌ها منجر به پرداخت مالیات بیشتر نشود.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه تصمیم اخیر سازمان بورس در مورد هلدینگ‌های بزرگ بورسی در قبال تجدید ارزیابی دارایی‌ها را می‌توان مثبت ارزیابی کرد، گفت: «اینکه شرکت‌ها ارزش دارایی‌های خود را به‌روز کرده و ارزش واقعی خود را به اطلاع سهامداران برسانند، امری بسیار مهم است، اما با توجه به اینکه در تصمیم اخیر بحث معافیت مالیاتی شرکت‌های بورس دیده نشده، این موضوع می‌تواند برای آن‌ها تبعاتی داشته باشد و سود شرکت‌ها را کاهش دهد.»

او افزود: «بنابراین باید سازمان بورس تلاش خود را برای برقراری معافیت مالیاتی در این باره انجام دهد و جا دارد سازمان امور مالیاتی نیز انجام این کار را تسهیل کند تا مزایایی که در قبال تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای شرکت‌ها وجود دارد، به‌طور کامل به سرانجام برسد.»

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: «اگر این موضوع محقق شود، برای افراد غیرحرفه‌ای بازار سهام، بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها جذاب خواهد بود. این موضوع می‌تواند بر روی روند بورس اثرگذار باشد. اگر قرار باشد شرکت‌ها بابت هزینه استهلاک دارایی‌های خود نیز مالیات پرداخت کنند، به تبع این موضوع بر روی جریان اصلی بورس و قیمت سهام تأثیرگذار خواهد بود. حال باید دید آیا دولت و مجلس چنین معافیت مالیاتی را برای شرکت‌های بازار سهام قائل می‌شوند یا خیر.»

آقابزرگی گفت: «در کنار این موضوع، باید قوانین و مقرراتی که در حیطه بازار سرمایه وضع می‌شود، در جهت حمایت از این بازار باشد چون بخش عمده‌ای از شرکت‌های تولیدی و خدماتی کشور در بورس حضور دارند و هرگونه قوانین و مقرراتی که در این حوزه وضع می‌شود، باید در راستای تقویت بخش مولد اقتصاد کشور باشد.»

بهبود نقدینگی شرکت‌ها با تجدید ارزیابی

باید تجدید ارزیابی دارایی‌های استهلاک‌پذیر و استهلاک‌ناپذیر به‌صورت هم‌زمان انجام شود تا در سال‌های بعد به دنبال تقسیم سود صورت گرفته، هزینه استهلاک در حساب‌ها منعکس شود و وضعیت نقدینگی شرکت بهبود پیدا کند. زمانی که شرکت اقدام به تجدید ارزیابی دارایی می‌کند، در واقع ارزش واقعی را در دارایی‌های خود لحاظ می‌کند، اما موقعی که این مسئله اجرایی نمی‌شود، سود هر ساله بیش از مقداری خواهد بود که باید پرداخت شود و این موضوع نقدینگی قابل‌توجهی را تحت عنوان سود نقدی از شرکت‌ها خارج می‌کند، اما با این اقدام، رویه فوق اصلاح خواهد شد.

کد خبر: 66561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =