درمانگاه شماره ۲ کرمان؛ نیازمند گسترش خدمات تخصصی پزشکی

رئیس درمانگاه شماره ۲ کرمان با توجه به واقع شدن این مرکز درمانی در منطقه محروم شهر کرمان، میزان استقبال از خدمات درمانگاه را بسیار چشمگیر بیان کرد و به دلیل افزایش بار مراجعه به درمانگاه در سال‌های اخیر، گسترش خدمات تخصصی را ضروری دانست.

دکتر فرزاد شعبان‌زاده در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به فضای فیزیکی درمانگاه به مساحت ۱۸۵۱ متر مربع و زیربنای حدود ۱۴۰۰ متر مربع افزود: درمانگاه در دو طبقه احداث شده و در دو شیفت صبح و عصر فعال است.

وی گفت: خدمات این مرکز در بخش کلینیک شامل ویزیت پزشکان عمومی و متخصص در رشته‌های زنان، اطفال و داخلی است. همچنین واحد دندانپزشکی نیز فعال بوده و مراجعه کننده‌ها می‌توانند از اقدامات دندانپزشکی از جمله کشیدن، پرکردن دندان و جرم‌گیری بهره‌مند شوند.

رئیس درمانگاه شماره ۲ کرمان، ادامه داد: در بخش پاراکلینیک نیز واحدهای تزریقات، آزمایشگاه و داروخانه فعال است و در این مرکز خدمات غربالگری دیابت و نیز غربالگری سرطان کولورکتال ارائه می‌شود.

شعبان‌زاده بیان کرد: همچنین واحدهای پشتیبانی، اداری، مالی و فناوری اطلاعات در راستای تکمیل خدمات این مرکز ارائه خدمت می‌کنند. اتاق سرور، اتاق یوپی‌اس، نمازخانه، انبارهای دارویی و تجهیزات، موتورخانه و اتاق کنفرانس مجهز به سیستم ویدیوکنفرانس از دیگر واحدهای درمانگاه را تشکیل می‌دهد.

او افزود: واقع شدن درمانگاه در منطقه محروم شهر کرمان سبب مراجعه چشمگیر افراد به این مرکز می‌شود؛ به نحوی که در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳۰ هزار نفر از خدمات این مرکز بهره‌مند شدند.

رئیس درمانگاه شماره ۲ کرمان، گفت: علاوه بر مردم منطقه بسیاری از ساکنان مناطق حاشیه و روستاهای اطراف خدمات خود را از این مرکز دریافت می‌کنند و از طرفی این درمانگاه اولین مرکز دارنده استاندارد ایزو ۹۰۰۱ (مدیریت کیفیت) در بین درمانگاه‌های تأمین‌اجتماعی به‌طور مستقل به‌شمار می‌رود.

شعبان‌زاده با اشاره به تمهیدات مرکز برای دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز، ادامه داد: با توجه به کمبود برخی اقلام دارویی در یکی دو سال اخیر برای جلوگیری از عدم دسترسی بیماران به داروهای تجویزی، سهمیه دارو با حداکثر میزان از شرکت‌ها خریداری می‌شود.

وی تاکید کرد: درحال حاضر تلاش بر این است تا امکان دپوی مناسب دارویی فراهم شود؛ زیرا با توجه به عدم توزیع برخی اقلام مانند شربت‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها و خروج بیشتر این اقلام در یکی دو سال اخیر، ذخیره دارویی با نقصان مواجه شده است.

رئیس درمانگاه شماره ۲ کرمان با اعلام اینکه در این مرکز ۲۸ نیروی انسانی مشغول به فعالیت هستند، افزود: ۱۷ نفر را کادر درمان تشکیل می‌دهد. همچنین ۴ پزشک عمومی، ۲ متخصص اطفال، ۲ دندانپزشک، یک متخصص داخلی و ۴ پزشک زنان در این درمانگاه فعالیت دارند.

شعبان‌زاده گفت: برای تکمیل کادر درمان نیازمند جذب بهیار در واحد تزریقات و پزشک داروساز برای پوشش شیفت عصر داروخانه هستیم که این کمبود حاصل بازنشستگی همکاران قبلی است.

او ادامه داد: در نتیجه می‌توان گفت یکی از مهمترین مسائل این مرکز را عدم جانشینی به‌موقع نیروهای بازنشسته تشکیل می‌دهد. همچنین افزایش بار مراجعه به مرکز، کمبود برخی اقلام دارویی را شدت بخشیده است.

رئیس درمانگاه شماره ۲ کرمان، بیان کرد: با توجه به استقبال از خدمات دندانپزشکی این مرکز، بسیاری از بیمه‌شدگان انتظار گسترش پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی را دارند و به ویژه خواهان آن هستند که خدمات عصب‌کشی دندان نیز در مراکز تأمین‌اجتماعی ارائه شود.

شعبان‌زاده اعلام کرد: از سوی دیگر با توجه به محدود بودن تعداد پزشکان براساس چارچوب تشکیلاتی درمانگاه، امکان ارائه خدمات به تمامی متقاضیان وجود ندارد. این درحالی است که جذب پزشکان برای همکاری با درمانگاه به دلیل دریافتی‌های پایین، بسیار دشوار است.

او یکی دیگر از مسائل این مرکز را مربوط بافت قدیمی بنای درمانگاه بیان کرد که براساس آن امکان تعبیه آسانسور برای طبقات وجود ندارد. همچنین به دلیل محدود بودن تعداد اتاق‌های درمانگاه، امکان جذب پزشکان بیشتری وجود ندارد. از طرفی مراجعه کننده‌ها برای دریافت نوبت غیرحضوری از طریق شماره‌گیری کد USSD بعضا با مشکلات مربوط به ایجاد اختلال در این حوزه مواجه می‌شوند.

رئیس درمانگاه شماره ۲ کرمان، برنامه‌های آینده این درمانگاه را شامل افزایش تنوع رشته‌های پزشکی و به تبع آن افزایش تعداد پزشکان و ایجاد تنوع دارویی برشمرد که در نهایت مجموعه این خدمات منجر به افزایش رضایت‌مندی بیماران می‌شود.

کد خبر: 66702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =