درخواست کارفرمایان برای استفاده از نیروی کار خارجی

«محسن ابراهیمی» مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به چالش‌های حوزه تأمین نیروی کار در برخی استان‌ها و در چارچوب تعدادی از مشاغل با نیاز مهارتی یا بدون مهارت، گفت: به‌طور ویژه برخی شهرک‌های صنعتی و مشاغل سخت در راستای تأمین نیروی کار برای اشتغال در فرصت‌های شغلی موجود با چالش مواجه‌اند.

مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار در گفتگو با آتیه‌آنلاین افزود: عمدتاً تأمین نیروی کار در حوزه مشاغل ساده و بدون مهارت در برخی اوقات برای کارفرمایان به عنوان یک مسأله مطرح است.

ابراهیمی ادامه داد: در راستای جبران کمبود نیروی کار در موارد اشاره شده، بخشی از کارفرمایان با مراجعه به اداره‌کل اتباع خارجی وزارت کار و ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان‌ها با طرح کمبود نیروی کار، خواهان استفاده از نیروی کار خارجی می‌شوند.

وی اضافه کرد: البته سیاست و رویکرد حوزه اشتغال کشور و راهبری وزارت کار در این بخش بر صیانت از نیروی کار بومی بنا شده است و بر این اساس سامانه جستجوی شغل وزارت کار با تاکید بر استفاده از نیروی کار داخلی توسط کارفرمایان و بهره‌مندی از ظرفیت این سامانه تاکید شده است. اما کارفرمایان براساس نیاز به نیروی کار بر پایه قوانین و مقررات، امکان بهره‌مندی از نیروی کار اتباع خارجی را خواهند داشت.

شیب مهاجرتی افغانستان تاثیرگذار در بازدارندگی جرایم کارفرمایی

مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار موارد متعددی را موثر بر تحقق بازدارندگی جرایم کارفرمایان متخلف در حوزه استفاده از نیروی کار اتباع خارجی به صورت غیرقانونی برشمرد و در این ارتباط بیان کرد: موضوعات مختلفی بر مسأله بازدارندگی جرایم کارفرمایان متخلف در حوزه استفاده از نیروی کار اتباع به صورت غیرمجاز تاثیرگذار است که شیب مهاجرتی اتباع افغانستان از آن جمله محسوب می‌شود.

او در ادامه توضیح داد: وجود مشکلات متعدد کشور افغانستان، زمینه رشد آماری مهاجران و طبیعتاً افزایش نیروی کار خارجی را موجب شده است. در این ارتباط گستردگی مرزها و تمایل ایران به موضوعات انساندوستانه را می‌توان از دیگر عوامل اثرگذار در حضور بالای نیروی کار خارجی در کشور به‌شمار آورد.

بازرسان محدود وزارت کار

ابراهیمی با اشاره به کمبود نیروی بازرسی در وزارت کار و تاثیرپذیری شرایط اشتغال اتباع خارجی از آن، گفت: نکته اینجا است که تعداد بازرسان کار وزارت کار در راستای بازسی از کارگاه‌های مشمول جهت بررسی شرایط اشتغال نیروی کار خارجی محدود است.

مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار ادامه داد: در واقع تناسبی بین تعداد بازرسان حوزه کار به‌ویژه در حوزه بازرسی اتباع، جمعیت گسترده شاغل در حوزه اشتغال نیروی کار خارجی و میزان پراکندگی این افراد برقرار نیست.

وی افزود: به‌رغم این محدودیت‌ها در سال گذشته و سال‌جاری تعداد بالایی از بازرسی‌ها در دستور کار قرار گرفته و با کارفرمایان متخلف جهت به‌کارگیری نیروی کار خارجی غیرمجاز برخوردهای متناسب قانون انجام شده است.

ثبت اطلاعات اتباع شاغل با خوداظهاری

مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار در رابطه با جمع‌آوری اطلاعات مربوط به اشتغال اتباع خارجی در کشور گفت: اطلاعات مربوط به نوع اشتغال، کارگاه فعالیت، سطح و نوع مهارت و بسیاری اطلاعات دیگر در این خوداظهاری توسط نیروی کار خارجی شاغل در کشور به ثبت رسیده است. البته به واسطه حضور در مرحله ابتدایی دریافت و ثبت اطلاعات نیروی کار خارجی، صحت‌سنجی این موارد صورت نگرفته است.

او در ادامه توضیح داد: اطلاعات اشاره شده در استانهای مجاز برای اشتغال اتباع، در کارگروه‌های نیازسنجی مورد بررسی قرار می‌گیرد. نیاز به نیروی کار، استفاده از ظرفیت شرکای اجتماعی دولت و سه‌جانبه‌گرایی، میزان نیاز به کارگران خارجی در مناطق مختلف سطح کشور را تعیین می‌کند.

کد خبر: 66804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =