انتقال بیماران نیازمند به جراحی به بیمارستان فاطمه‌الزهرا (س) با بالگرد

مسئول اتاق عمل بیمارستان تأمین‌اجتماعی فاطمه‌الزهرا (س) نجف‌آباد، این مرکز را تنها بیمارستان در غرب استان اصفهان برشمرد که علاوه بر مردم منطقه، بسیاری از ساکنان شهرها و مناطق اطراف نیز از خدمات آن بهره‌مند و با توجه به استقرار پد بالگرد در این مرکز، بیماران اورژانسی و نیازمند به جراحی به این مرکز منتقل می‌شوند.

به گزارش آتیه‌آنلاین فرزانه رستمی با بیان اینکه اتاق عمل به عنوان یک مکان محفوظ، ایزوله و تخصصی برای انجام عمل‌های جراحی مختلف و فوریت‌های پزشکی برای بیماران در سنین متفاوت تجهیز و شناخته می‌شود، افزود: «در این بخش پزشکان جراح، متخصصان بیهوشی، کارشناسان و کاردانان اتاق عمل، منشی و کمک‌بهیار به عنوان تیمی منسجم وظایف حرفه‌ای و حیات‌بخش خود را ارائه می‌دهند.»

مسئول اتاق عمل بیمارستان فاطمه‌الزهرا (س) با اشاره به جایگاه خدمت‌رسانی بخش جراحی بیمارستان گفت: «این مرکز به عنوان تنها بیمارستان تأمین‌اجتماعی در غرب استان اصفهان به شمار می‌رود که علاوه بر پذیرش بیماران منطقه، بسیاری از ساکنان شهرها و مناطق اطراف را نیز در حوزه جراحی پوشش می‌دهد. برخورداری از پد بالگرد مزیت دیگری است که این مرکز را به محلی برای انتقال بیماران نیازمند رسیدگی فوریت‌های پزشکی و جراحی؛ به‌ویژه در سوانحی مانند تصادفات جاده‌ای تبدیل کرده است.»

رستمی اعلام کرد: «بخش جراحی بیمارستان دارای چهار اتاق عمل فعال است و ۳۰ جراح، چهار متخصص بیهوشی و ۳۵ نیروی بیهوشی و اتاق عمل در این بخش مشغول به فعالیت هستند. در این بخش روزانه به‌ طور میانگین ۳۰ تا ۳۵ بیمار پذیرش می‌شوند که این میزان ماهانه حدود ۹۰۰ بیمار و سالانه حدود ۱۱ هزار بیمار را شامل می‌شود.»

او با اشاره به نوع عمل‌های جراحی بیمارستان، افزود: «در بخش جراحی عمومی عمل‌هایی مانند کیسه صفرا به شیوه لاپاراسکوپی، تومورهای گوارشی و «هرنیا» (باد فتق) انجام می‌شود. در بخش ارتوپدی، ترمیم انواع شکستگی‌ها، تعویض مفصل زانو و ران، آرتروسکوپی و ترمیم تاندون‌های صلیبی زانو ارائه می‌شود. اعمال‌ جراحی‌های زنان نیز شامل سزارین، میومکتومی (جراحی توده‌های رحم) و هیسترکتومی (برداشتن رحم) است. در بخش چشم بیماران می‌توانند از عمل‌های فیکو و در بخش ارولوژی، عمل‌های سنگ‌شکن‌ درون اندامی (TUL) و جراحی پروستات باز و بسته برخوردار شوند. عمل‌های نفرکتومی (جراحی برداشتن کلیه یا بخشی از کلیه) نیز از دیگر خدمات جراحی به‌شمار می‌رود. در بخش مغزواعصاب نیز عمل‌های فیوژن (اتصال مهره‌ها به یکدیگر) کمری و گردنی و تومورهای نخاعی و مغزی ارائه می‌شود.»

مسئول اتاق عمل بیمارستان فاطمه‌الزهرا (س)، انجام بسیاری از عمل‌های جراحی را به شیوه غیرتهاجمی (عمل‌های بسته) بیان کرد و گفت: «در حوزه جراحی‌های عمومی، ‌ زنان، ارتوپدی و ارولوژی تقریباً تجهیزات کامل اسکوپی‌ها مانند آرتروسکوپی، هیستروسکوپی و لاپاراسکوپی فراهم است که جراح را بی‌نیاز از عمل‌های باز می‌کند. نکته مهم اینکه کیفیت دستگاه‌ها در شرایط خوب و ایمن قرار دارد و با انجام کالیبراسیون به صورت دوره‌ای، عملکرد دستگاه‌ها پایش می‌شود.»

رستمی یکی از مهمترین مسائل بخش جراحی را کمبود نیروی انسانی برشمرد و افزود: «با توجه به عواملی مانند بازنشستگی تعدادی از همکاران، محدودیت فارغ‌التحصیلان و مهاجرت کادر پرستاری، جذب نیرو به سختی میسر می‌شود و از طرفی با استعلاجی‌های مکرر نیروها به دلیل حجم بالای کار مواجه هستیم. در حال حاضر در زمینه تکنسین بیهوشی این کمبود برای ما محسوس‌تر است. نکته مهم اینکه با توجه به سیاست‌های افزایش جمعیت، فراهم کردن امکاناتی برای زایمان طبیعی، امن و بی‌درد بسیار ضروری است که لازمه آن حضور متخصص یا تکنسین بیهوشی در کنار تیم درمان است و تحقق این امر با انجام شیفت‌های اضافه همکاران میسر می‌شود.»

او ادامه داد: «یکی دیگر از چالش‌ها، قوانین متغیر بازنشستگی است که سبب نگرانی کادر درمان؛ به‌ویژه کارکنان اتاق عمل شده است. مسأله بعد به مجهول بودن سختی کار کارکنان اتاق عمل مرتبط است. سختی کار این گروه برابر با سختی کار پرستاری دیده نشده است؛ حال اینکه خدمات اتاق عمل بسیار خطیر بوده و نیازمند دقت و مراقبت‌های ویژه است.»

مسئول اتاق عمل بیمارستان فاطمه‌الزهرا (س) با اشاره به طرح‌های توسعه بخش جراحی، بیان کرد: «یکی از جدیدترین این طرح‌ها تبدیل واحد استریلیزاسیون به بخش مستقل طی دو ماه گذشته است. همچنین اضافه شدن دو اتاق عمل جراحی در دست اجرا قرار دارد.»

کد خبر: 66841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =