جزییات آخرین تحولات آماری اشتغال، بیکاری و مشارکت اقتصادی 

"محمود کریمی بیرانوند" معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  گزارشی از آخرین داده‌های حوزه‌های مربوط به شاخص‌های اشتغال، بیکاری، مشارکت اقتصادی و جزییات نرخ بیکاری و اشتغال کل کشور، استان‌ها، زنان و فارغ‌التحصیلان ارائه داد. 

به گزارش آتیه آنلاین، کریمی بیرانوند امروز دوشنبه ۲۶ دی‌ماه در نشست خبری تشریح جزییات آمار حوزه شاخص‌های نرخ بیکاری اضافه کرد: براساس آخرین گزارش مرکز آمار در یکساله منتهی به پاییز سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری به ۷،۶ درصد رسیده است. این نرخ در واقع کمترین میزان این شاخص در بیش از چهار دهه اخیر را ثبت کرده است. این روند در بیش از دوسال گذشته روند کاهشی داشته است.

وی افزود: نرخ اشتغال ناقص نیز با روند کاهشی از ۱۰.۶ در پاییز ۱۴۰۰ به ۸،۲ درصد در پاییز ۱۴۰۲ رسیده است. همچنین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان از ۱۳،۸ در پاییز ۱۵۰۰ به ۱۱،۴ درصد در فصل پاییز سال‌جاری رسیده است. تفاوت نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دنبال نرخ بیکاری کل به ۳،۵ درصد رسیده است. به عبارتی این فاصله نیز روند کاهشی داشته است.

او همچنین اضافه کرد: نرخ مشارکت اقتصادی نیز به عنوان یکی از شاخص‌های مهم بازار کار از ۴۰،۹ در پاییز ۱۴۰۰ به ۴۱،۵ درصد در پاییز سال جاری رسیده است.

افزایش اشتغال و مشارکت اقتصادی زنان
کریمی بیرانوند ادامه داد: جمعیت فعال زنان به نسبت پاییز ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ هزار نفر و جمعیت شاغل آنان نیز ۶۰۰ هزار نفر افزایش داشته است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی زنان نیز در این بازه زمانی روند افزایشی داشته است. نرخ بیکاری زنان نیز در دو سال گذشته روند کاهشی ثبت کرده است و در حوزه نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان زن نیز با روند کاهشی روبرو بوده‌ایم.

معاون وزیر کار گفت: نرخ بیکاری نیز در ۲۴ استان به صورت تک‌رقمی ثبت شده است. امیدواریم به عنوان یک هدفگذاری در پایان دولت سیزدهم نرخ بیکاری تک رقمی را در همه استان‌ها داشته باشیم.

او بیان کرد: روند مثبت در حوزه شاخص‌های حوزه اشتغال و به هیچ عنوان نقطه مطلوب دولت و وزارت کار نیست و اقدامات بهبود حوزه‌های مختلف ادامه دارد. نرخ رشد اقتصادی ۷،۹ درصد در کشور در تابستان سال‌جاری ثبت شده و این به مفهوم رونق تولید و اشتغال‌زایی است.

کریمی بیرانوند تأکید کرد: هم‌افزایی مجموعه حاکمیت و بخش‌های مردمی اقتصاد برای ایجاد اشتغال شکل گرفته است. همچنین هدایت و نظارت حاکمیت در حوزه فعالیت‌های حوزه اشتغال از دیگر موارد کلان این بخش محسوب می‌شود.

معاون وزیر کار تأکید کرد:مبنای اشتغال ایجادی اکنون در قالب کد ملی افراد به صورت شفاف قابل ارائه است. در واقع دولت پای کار ارائه گزارش صحیح حوزه اشتغال به مردم است.

وی گفت:در حال حاضر بیش از ۲۳ هزار کاربر دستگاه‌های اجرایی با سامانه‌های حوزه اشتغال فعالیت دارند. نظارت‌های مردم بر دولت در حوزه اشتغال سه مرحله وجود دارد. در مرحله اول پیامک و لینک تایید برای فرد شاغل شده ارسال می‌شود. در مرحله دوم تماس تلفنی با افراد گرفته می‌شود. در مرحله سوم نیز نظارت توسط ناظران بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

او توضیح داد: زیست بوم ملی اشتغال در آبان ۱۴۰۰ ارائه و تصویب شد و بر مبنای آن راهبردهای بازار کار دنبال شده است. تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به عنوان یکی از موراد حوزه زیست بوم ملی اشتغال تحقق ساخته است.

بازگشت بیش از ۶ هزار کارگاه به چرخه تولید

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار افزود: احیای واحدهای کارگاهی نیمه فعال و راکد نیز با همکاری استانداران کشور در دستور کار قرار گرفته و تا کنون بیش از ۶ هزار واحد به حوزه تولید و اشتغال بازگشته است.

وی تأکید کرد: دادن اختیار قابل توجه به استانداران در حوزه تسهیلات حوزه اشتغال نیز یکی از اقدامات این حوزه محسوب می‌شود. رشد بسیار قابل توجه مهارت‌آموزی حوزه فنی و حرفه‌ای و افزایش پوشش بیمه‌ای نیز در این دوره از فعالیت‌های دولت صورت گرفته است.

او همچنین اضافه کرد: میزان تعهد اشتغال ایجادی هر استان در یکم فروردین هر استان در اختیار مسئولان استانی قرار می‌گیرد.

کریمی بیرانوند افزود: یک میلیون و ۸۸ هزارو ۶۰۹ شغل تعهد اشتغال ایجادی است که از این میزان یک‌میلیون و ۵۳ هزار مورد شغل به میزان ۹۶،۷۶ درصد ثبت شده است. در حال حاضر درصد کل صحت‌سنجی اشتغال کشور در حدود ۷۴۷ هزار مورد در قالب حدود ۷۲ درصد است.

معاون وزیر کار گفت: بر اساس اخرین آمارها نیز میانگین خالص اشتغال ایجادی سه فصل امسال بر اساس اطلاع مرکز آمار بیش از ۷۸۰ هزار شغل را شامل می‌شود. این در حالیست که بیش از ۵۰ درصد بازار کار کشور به صورت غیررسمی است و آمار اشتغال ایجادی نیز با استناد به آمار بیمه‌ شدگان نیز قابل تایید است.

او ادامه داد: نرخ بیکاری کشور در ۷ استان دورقمی است. همچنین در ۱۰ استان نرخ مشارکت اقتصادی کمتر از ۴۰ درصد را تجربه می‌کنیم.

کریمی بیرانوند تأکید کرد: در حال حاضر اطلاعات اشتغالی بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار اتباع خارجی را در اختیار داریم. ما در وزارت کار به شرط حضور قانونی اتباع در کشور، مجوز کار صادر می‌کنیم.

معاون وزیر کار بیان کرد: نرخ بیکاری جوانان با وجود کاهشی بودن، همچنان نسیت به میانگین کل بالا است. در حالی که در برخی استان‌ها به گفته کارفرمایان با کمبود نیروی کار مواجه‌ایم.

تشکیل کمیته اشتغال فارغ‌التحصیلان
وی گفت: کمیته ملی ویژه برای اشتغال فارغ‌التحصیلان ظرف ۶ ماه گذشته در وزارت کار شکل گرفته و در حال فعالیت است. آمار و اطلاعات مربوط به نقش دستگاه‌ها در حوزه کاهش بیکاری فارغ‌التحصیلان در قالب فعالیت‌های این بخش قابل ارائه است.
کریمی بیرانوند افزود: سامانه رصد اشتغال به صورت برخط آمارهای حوزه اشتغال را در اختیار قرار می‌دهد. تمام اطلاعات استان‌ها در حوزه اشتغال‌زایی از طریق سامانه رصد اشتغال در اختیار مسئولان استان‌ها قرار دارد. مسئولان استان‌ها، نمایندگان مجلس، دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی به شرط درخواست به سامانه و اطلاعات لازم حوزه اشتغال دسترسی دارند.

معاون وزیر کار همچنین اضافه کرد: پیش‌بینی ما برای تسهیلات اشتغال سال آینده حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است.

وی توضیح داد: رشد مشاغل خانگی در این دولت با دولت‌های قبل قابل مقایسه نیست. امسال ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات حوزه مشاغل خانگی داشته‌ایم. در سطح جهان، بار اصلی اقتصاد بر دوش مشاغل خرد است و این به معنی عدم بیمه‌ افراد شاغل در این حوزه نیست. همچنین صحبت از پایدار نبودن اشتغال خرد، درست نیست اما برای پایداری این نوع اشتغال و توسعه بیمه در این حوزه باید اقدامات گسترده‌تری صورت گیرد.

وی گفت: اشتغال کلان از این جهت مهم هستند که زنجیره اشتغال خرد را به دنبال داشته باشند. اشتغال خرد نیز نیازمند بازاریابی برای ایجاد پایداری هستند. اکنون تعداد فرصت‌های شغلی اعلامی کارفرمایان در پلتفرم‌های مختلف از تعداد رسمی بیکاران کشور کمتر نیست.

سامانه جستجوی شغل وزارت کار در قالب کارجو، کارفرما و کاریابی‌ها به عنوان سه ضلع این سامانه فعالیت دارند. ۲۲۴ هزار و ۱۹۹ نیروی کار به این سامانه مراجعه کرده‌اند. طی مدت بیش از ۵ ماهه اخیر ۲۳ هزار و ۸۱۷ کارفرما در این سامانه درخواست نیروی کار داشته‌اند که ۲۲۴ هزار و ۳۲۷ فرصت شغلی را شامل می‌شود.

او بیان کرد: تاکسی‌های اینترنتی در کشور ما یه عنوان شغل اصلی مطرح نیست و به صورت شغل مکمل شناخته می شود. البته برخی از شاغلان این بخش نیز به عنوان شغلی اصلی در این حوزه فعالیت دارند.

کد خبر: 67367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =