واریز کمک به مشمولان طرح امنیت غذایی کودکان فردا انجام می‌شود 

"علیرضا عسگریان" معاون رفاه و امور  اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به واریزی مرحله پنجم امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال  گفت: فردا، پنج‌شنبه واریزی مشمولان طرح امنیت غذایی کودکان برای سرپرستان خانوار انجام می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، معاون وزیر کار امروز، چهارشنبه ۴ بهمن در نشست خبری تشریح ابعاد و جزییات آغاز مرحله جدید ارتقای امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال بیان کرد: یکی از مهم‌ترین تکالیف دولت در قالب امنیت غذایی دنبال شده است.

وی ادامه داد: حدود ۶۱ میلیون نفر در قالب ۷ دهک از مردم تحت پوشش کالابرگ هستند. با حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ این طرح آغاز شد. پوشش تورم در سفره مردم از اهداف این طرح عنوان شده است. برنامه‌های مختلفی از جمله کالابرگ در شبکه ملی اعتبار اجرایی می‌شوند. سه‌گانه کالابرگ، کودکان و مادران در راستای امنیت غذایی مورد توجه دولت قرار دارند.

جزییات مشمولان و واریزی طرح امنیت غذایی کودکان

عسگریان افزود: طرحی نیز در حوزه کودکان در راستای تقویت امنیت غذایی کودکان توسط وزارت رفاه اجرایی شده است. در مرحله اول این طرح ۱۴۵ هزار کودک، شناسایی شدند که از این تعداد ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ مورد در قالب دهک‌های یک تا هفت مشمول شدند. در قالب این طرح به ازای هر کودک در دهک‌های یک تا ۵ مبلغ یک میلیون تومان و در دهک‌های ۶ و ۷ به ازای هر کودک ۶۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

او در ادامه اضافه کرد: کودکان ۶ ماهه تا ۵۹ ماهه مشمول این طرح قرار دارند. تعداد ۱۱ قلم برای کالابرگ مشخص شده است. اما در ارتباط با کودکان این موارد به ۱۶ قلم افزایش یافت. واریزی‌های این طرح به صورت ماهانه تمدید می‌شوند. اعتبارهای واریزی برای طرح کودکان به صورت دوماهه قابل مصرف است. طرح مذکور از ۵ آبان سال‌جاری آغاز شده است. فردا، پنج‌شنبه حساب سرپرستان خانوار در قالب طرح امنیت غذایی کودکان در مرحله پنجم واریز می‌شود.

معاون وزیر کار توضیح داد: وزارت بهداشت با رصد ۶ ماهه بررسی رشد کودکان را در دستور کار قرار می‌دهند و نتایج آن به وزارت رفته اعلام می‌شود. امکان افزایش مشمولان این طرح وجود دارد و برای مرحله جدید بیش از ۱۳۱ هزار مورد شارژ یارانه‌ای برای سرپرستان خانوار صورت می‌گیرد. در سه ماهه گذشته حدود ۵۰ درصد خانوارهای مشمول از این طرح استقبال داشته‌اند.

او همچنین تاکید کرد: از روزهای آینده اطلاع‌رسانی کلان در ارتباط با جزییات طرح‌ صورت می‌گیرد. مبالغ اشاره شده صرفا به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

بیشترین مصرف در کدام کالاها و چه استان‌هایی است
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت رفاه اضافه کرد: بیشترین مصرف اقلام نیز در قالب این طرح از کالای برنج صورت گرفته است. در مراحل بعد روغن، گوشت سفید و گوشت قرمز مصرف قرار دارند. در ماه اخیر کالای پنیر با رشد استفاده در رتبه دوم قرار گرفته است.

عسگریان گفت: استان‌های کرمان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در رتبه‌های بیشترین میزان مصرف اقلام طرح امنیت غذایی کودکان قرار دارند.

وی در ادامه افزود: در مرحله جدید بیش از ۱۳۱ هزار نفر مشمول واریزی جدید امنیت غذایی کودکان قرار دارند که از سوی وزارت بهداشت معرفی شده‌اند. این در حالی است که در ماه گذشته ۱۲۳ هزار واریزی صورت گرفت.

معاون وزیر کار در بخش دیگری از نشست خبری امروز گفت: استفاده متوازن همه استان‌ها از مزایای طرح مذکور توسط وزارت رفاه دنبال می‌شود. استانهای ایلام، قلم و البرز نیز کمترین میزان استقبال را از طرح امنیت غذایی کودکان داشتند. میزان مشارکت استان‌ها به نسبت تعداد کودکان ساکن در هر استان اعلام شده است.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار افزود: منابع مالی این طرح، ترغیب فروشگاه‌ها برای حضور در این طرح را به دنبال داشته است. هم اکنون ۱۵ هزار فروشگاه متقاضی ورود به بازار فروش مرتبط با طرح امنیت غذایی کودکان است. در قالب این طرح روزانه حدود ۴۰۰ هزار تراکنش مالی و فروشگاهی را شامل می‌شود.

۲۲ هزار مادر مشمول طرح یارانه‌ای یسنا
معاون وزیر رفاه در ادامه این نشست خبری ادامه داد: طرح امنیت غذایی مادران دارای کودکان شیرخوار(یسنا) نیز با همکاری وزارت رفاه و آستان قدس اجرایی شد.

عسگریان بیان کرد:در قالب این طرح مادران دارای فرزند شیرخوار زیر دو سال و در دهک یک در هشت استان به دلیل محرومیت این مناطق اجرایی شده است. تعداد ۲۲ هزار مادر در طرح یسنا مشمول واریز یارانه حمایتی هستند. در قالب این طرح مبلغ ۴۰۰ هزار تومان ماهانه برای این مادران واریز می‌شود.

معاون وزیر رفاه گفت: مادران مشمول از سوی وزارت بهداشت شناسایی و معرفی می‌شوند. امیدواریم با ایجاد منابع جدید برای این طرح، تمامی مادران دارای کودکان زیر ۲ سال شیرخوار مشمول این طرح قرار گیرند.

عسگریان تاکید کرد: در مجموع ۳۰ درصد مشارکت از این طرح انجام شده است که امیدواریم تا پایان سال به بیش از ۸۰ درصد برسد. کمترین مشارکت به استان ایلام و بیشترین میزان مربوط به استان گلستان است.

وی تاکید کرد: واریزی یارانه‌ای طرح یسنا نیز به صورت دوماهه برای حساب سرپرستان خانوار شارژ می‌شود.در این حوزه تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی حضور دارند. طرح‌های یارانه‌ای امنیت غذایی مادران و کودکان از نظر اعتباری هیچ ارتباطی به طرح کالابرگ ندارد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت رفاه بیان کرد: طرح‌های سه‌گانه اشاره شده در حوزه امنیت غذایی، کدملی‌محور است و به اتباع غیرایرانی تعلق نمی‌گیرد.

کد خبر: 67691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =