بیشترین مرکز ملکی کشور پس از تهران را در اختیار داریم

خوزستان با بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت پنجمین استان پرجمعیت کشور به شمار می‌رود. وجود مزارع کشاورزی و دامپروری و نیز کارخانه‌هایی مانند سیمان و فولاد و شرکت‌های نفتی و گازی این استان را در مقام یکی از قطب‌های بزرگ اقتصادی و کارگری تبدیل کرده؛ به نحوی که اکنون حدود بیش از ۳ میلیون و ۲۷ هزار نفر از ساکنان این استان از پوشش بیمه‌ای برخوردارند که بیش از ۶۷ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، وضعیت ارائه خدمات، تجهیزات و امکانات درمانی، آمار عملکردی و ارزش و اهمیت خدمات تأمین‌اجتماعی موضوع گفت‌وگویی است که با دکتر هدایت‌الهی عبدی‌زاده، مدیر درمان تأمین‌اجتماعی خوزستان به‌عمل آورده‌ایم که پیش رو دارید.

مدیریت درمان استان خوزستان در بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم از طریق چه تعداد مرکز درمانی ارائه خدمت می‌کند؟

ابتدا باید اشاره کنم؛ مدیریت درمان با هدف کسب رضایتمندی بیمه‌شدگان، استفاده بهینه از منابع و امکانات و حفظ و ارتقای سلامتی بیمه‌شدگان، تلاش می‌کند تا خدمات درخور و شایسته‌ای را به مخاطبان ارائه دهد. این خدمات در بخش درمان مستقیم از طریق ۳۳ مرکز درمانی شامل هفت بیمارستان، یک دی‌کلینیک، شش پلی‌کلینیک شبانه‌روزی، ۱۹ درمانگاه عمومی و تخصصی و اداره کمیسیون‌های پزشکی عرضه می‌شود. در بخش درمان غیرمستقیم نیز از طریق عقد قرارداد و خرید خدمت از ۲ هزار و ۵۵۰ بیمارستان، مؤسسه پزشکان، درمانگاه و مراکز پاراکلینیک، دسترسی بیمه‌شدگان را به خدمات درمانی مهیا کرده است. جا دارد اضافه کنم با تصمیم سازمان تأمین‌اجتماعی، بیمارستان میلاد اهواز که به‌صورت هیأت‌مدیره‌ای اداره می‌شود، به‌زودی به عنوان یک مرکز ملکی ادامه فعالیت خواهد کرد.

وضعیت برخورداری مراکز ملکی از تجهیزات و امکانات درمانی چگونه است و درحال حاضر چه کمبودهایی در این زمینه وجود دارد؟

تجهیزات درمانی بر اساس نوع فعالیت مراکز و جمعیت آماری تحت پوشش، منطبق با موازین استاندارد برای هر مرکز تهیه شده، به نحوی که بیمارستان‌های بزرگ مجهز به دستگاه‌های «های‌تک» مانند ام‌آرآی و سی‌تی‌اسکن است و سایر تجهیزات پاراکلینیک مانند رادیولوژی، سونوگرافی، آزمایشگاهی و... به‌طور معمول در مراکز درمانی وجود دارد. درحال حاضر سه دستگاه سی‌تی‌اسکن ۳۲ اسلایس برای بیمارستان‌های امیرالمؤمنین اهواز، بهبهان و ماهشهر خریداری شده که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

چه تعداد پزشک و متخصص با آن مدیریت همکاری دارند و آمار ارائه خدمات درمانی در مراکز بستری و سرپایی چقدر است؟

در مجموع مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی استان خوزستان، ۲۵۱ پزشک عمومی، ۲۱۳ متخصص و ۳۱ دندانپزشک فعالیت دارند. درباره آمار ارئه خدمات باید بگویم در ۹ ماه اول امسال تعداد ۴ میلیون و ۳۲۲ هزار نفر توسط پزشکان متخصص، عمومی و دندانپزشک به‌صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند. در بخش درمان بستری نیز در همین بازه زمانی با توجه به برخورداری از ۵۴۶ تخت فعال، ۳۲ هزار و ۹۰۲ نفر در بخش‌های مختلف بستری شدند. آمار جراحی نیز قابل توجه است؛ به نحوی که در این مدت ۱۳ هزار و ۵۱۹ عمل جراحی انجام شده و در حوزه خدمات زایمان نیز ۳ هزار و ۱۱۰ زایمان طبیعی و ۲ هزار و ۷۳۲ سزارین به ‌ثبت رسیده است. همچنین در ۹ ماه اول امسال بیش از ۲۴۰ هزار نفر به آزمایشگاه مراجعه کرده‌اند و تعداد صدور نسخ دارویی نیز رقم ۳ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۲۹۳ نسخه را نشان می‌دهد. در مجموع می‌توان گفت؛ ضریب اشغال تخت‌های استان ۵۸.۷۱ درصد است.

ارزش و جایگاه خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی را در استان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

استان خوزستان به لحاظ موقعیت اقتصادی و تعداد جمعیت بیمه‌شده، پس از استان تهران دارای بیشترین مراکز درمانی در سطح کشور است. ما در تمامی شهرهای استان مراکز درمانی ملکی داریم و درمان جمعیت قابل توجهی از بیماران را پوشش می‌دهیم، به نحوی که برخی از شهرهای استان مراکز درمانی متعددی دارند. برای مثال اهواز دارای دو بیمارستان، یک پلی‌کلینیک و پنج درمانگاه است و در آبادان یک بیمارستان، یک دی‌کلینیک و یک پلی‌کلینیک وجود دارد. در دزفول یک بیمارستان، یک پلی‌کلینیک و یک درمانگاه، در ماهشهر یک بیمارستان و یک درمانگاه و در امیدیه، یک پلی‌کلینیک و یک درمانگاه ملکی فعال داریم. در سایر شهرها نیز به تناسب جمعیت، بیمارستان، پلی‌کلینیک یا درمانگاه وجود دارد. نکته حائز اهمیت این است که در شهرهای فاقد مرکز ملکی، تمامی هزینه‌های درمانی بیماران بستری در مراکز دانشگاهی به ‌صورت صددرصد رایگان ارائه می‌شود.

طرح‌های توسعه مراکز درمانی این مدیریت شامل چه مواردی است و چه پیشرفت‌هایی حاصل شده است؟

با توجه به بالا بودن تعداد بیمه‌شدگان استان همواره نیازمند توسعه خدمات درمانی هستیم و از این‌رو این مدیریت پروژه‌های متعددی را در دست اقدام دارد که در دهه مبارک فجر افتتاح می‌شود. از جمله آن می‌توان به طرح ساخت بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی آبادان با پیشرفت ۹۸ درصدی اشاره کرد که در مرحله خرید تجهیزات قرار دارد. درمانگاه تأمین‌اجتماعی رامشیر نیز آماده بهره‌برداری است. همچنین بخش‌های (ICU) بیمارستان شهدای شوشتر و بیمارستان شهید مصطفی خمینی بهبهان و نیز واحد لندری این بیمارستان در آستانه افتتاح قرار دارد. اقدامات دیگری نیز در بیمارستان بهبهان در دست اقدام است که خریداری و نصب دیزل ژنراتور ۷۰۰ کاوا و طرح احداث درمانگاه در محوطه بیمارستان با زیربنای ۳ هزار متر مربع از جمله آن به‌شمار می‌رود. یکی دیگر از برنامه‌های توسعه، مربوط به احداث درمانگاه در محوطه بیمارستان امام موسی‌ کاظم (ع) ماهشهر با زیربنای ۴ هزار و ۲۰۰ مترمربع است. در بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) اهواز نیز چند پروژه در حال انجام است که می‌توان به راه‌اندازی دپارتمام جراحی قلب به عنوان یک طرح دوساله آتی، احداث و راه‌اندازی بخش (NICU) با هشت تخت بستری آماده بهره‌برداری و احداث و تجهیز دندانپزشکی آماده بهره‌برداری اشاره کرد.

مهمترین برنامه‌های آینده آن مدیریت شامل چه مواردی است؟

یکی از مهمترین اهداف مدیریت درمان، رفع کمبود نیروی انسانی است که در نظر است تا با جذب پزشکان متخصص و تأمین نیروهای خدماتی و سایر نیروهای کادر درمان، این کمبودها جبران شود، اما یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های سال آینده ما را راه‌اندازی دپارتمان جراحی قلب‌وعرق در بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) اهواز تشکیل می‌دهد که در صورت تحقق می‌تواند بخش عظیمی از نیازهای بیمه‌شدگان استان و حتی استان‌های همجوار را برطرف کند. همچنین احداث ساختمان پلی‌کلینیک هفت‌تپه و درمانگاه باوی نیز پیگیری می‌شود و در صورت تأمین زمین رایگان در گتوند و هندیجان قرار است تا در این دو شهر نیز درمانگاه راه‌اندازی شود.

در بخش درمان غیرمستقیم چه اهدافی را پیگیری می‌کنید؟

در بخش درمان غیرمستقیم نیز ما روند رو به رشدی را طی می‌کنیم. همان‌طور که اشاره کردم؛ اکنون با ۲ هزار و ۵۵۰ مرکز طرف قرارداد هستیم و در سال‌های اخیر در عقد قراردادها رشد ۴۰ درصدی را تجربه کرده‌ایم. روند لغو قراردادها نیز با کاهش ۳۵ درصدی مواجه بوده که این روند همچنان ادامه دارد. در این حوزه برنامه‌های دیگری هم پیگیری می‌شود که از جمله آن باید به پایش فرایندها و مدیریت عملکرد در تمامی شاخص‌های ارزیابی اشاره کنم که شامل مدت زمان رسیدگی به اسناد سرپایی و کسب حداکثر امتیاز عملکرد است. همچنین ارتقای کمّی‌وکیفی بازرسی‌های محسوس و نامحسوس از مؤسسات طرف قرارداد، ارتقای تعامل با این مؤسسات و اجرای ضوابط و صیانت از اموال سازمان در فضای تعاملات از دیگر راهبردهای مدیریتی است که اجرا می‌شود. جالب است بدانید میزان خسارت در همه بخش‌های بستری و سرپایی از محل کشف تخلفات و اعمال جرائم نظارتی به گونه‌ای بود که این مبلغ در سال ۱۴۰۰ از ۲۲ میلیارد ریال به بیش از ۲۲۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ رسید که رشد ۸۹۰ درصدی را نشان می‌دهد. مبلغ مذکور در ۹ ماهه اول امسال به بیش از ۳۲۰ میلیارد ریال رسید. پذیرش و پرداخت اسناد بیماران صعب‌العلاج نیز از دیگر اقدامات مهم درمان غیرمستقیم به‌ شمار می‌رود. لازم به ذکر است در این حوزه بررسی اسناد هزار و ۲۰۰ بیمار خاص و صعب‌العلاج به مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال به‌رغم مشکلات زیرساختی و کمبود نیروی انسانی به سرانجام رسید.

کد خبر: 67872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =