انس با قرآن زمینه بسط خدمت‌رسانی به مردم

«میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: هر قدر خدمتگزاران مردم بیشتر با قرآن و تعالیم انسان‌ساز آن مأنوس باشند، به همان اندازه بسط ید و گشایش و برکات برای خدمت‌رسانی به مردم برای ما اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، موسوی در نخستین روز از دهه مبارک فجر و در اختتامیه بیست‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن این سازمان، ضمن تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی بیان کرد: هر قدر به قرآن نزدیک‌تر شویم و خودمان را به قرآن عرضه کنیم، تأثیرات و برکات آن را در زندگی خودمان هم خواهیم دید. باید تامل و تدبر در قرآن داشته باشیم و ان‌شاءالله این تدبیر و تامل، به همه عرصه‌های زندگی ما، حتی در حکمرانی تأمین‌اجتماعی رنگ قرآنی بدهد. هر قدر به قران نزدیکتر بشویم تأثیرات و برکات آن را در زندگی خودمان هم خواهیم دید.

ایجاد بستر توسعه فکری با برنامه‌های فرهنگی

مراسم اختتامیه این مسابقات با حضور جمعی از مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی و مدیران و مسئولان محلی استان خراسان رضوی و با پخش پیام تصویری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. «سید صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این پیام گفت: ایام‌الله دهه فجر را تبریک عرض می‌کنم و یاد و خاطره امام فجرآفرین؛ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را گرامی می‌دارم. اکنون که بیست‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن کریم در کنار مضجع منور حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) برگزار می‌شود، بسیار خرسندم و از اهتمام همکاران در مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی، بانک رفاه کارگران و سازمان تأمین‌اجتماعی صمیمانه تقدیر و تشکر به عمل می‌آورم.

وی افزود: امیدوارم که این مسابقات و این برنامه‌های فرهنگی، بستر توسعه فکری و ارتقای معنوی آحاد مختلف جامعه را فراهم کند.

تغییر هندسه جهان با انقلاب اسلامی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این مراسم گفت: انقلاب اسلامی هندسه قدرت را در جهان تغییر داد. نگاه بنیانگذار انقلاب، نگاهی قرانی بود و این انقلاب و این نگاه برخاسته از مکتب قرآن نشان داد می‌توان در برابر تمام ابرقدرت‌ها و مستکبران عالم، استقلال داشت و در برابر زیاده‌خواهی‌های آنان ایستاد. در طلیعه چهل‌وششمین بهار انقلاب اسلامی، همچنان ذیل این نگاه قرآنی و این مکتب، جمهوری‌اسلامی عرصه‌های مختلف اقتدار و امنیت و آرامش و امیدواری را در منطقه و جهان، به رخ جهانیان کشیده است و دستاوردهای مختلف آن را شاهد هستیم. برای همین ما باید برای نگهداشت و توسعه انقلاب در عرصه‌های مختلف، هم در بعد فردی و بعد هم اجتماعی و هم در همه عرصه‌های حکمرانی، خودمان را بیش از پیش به قرآن نزدیک کنیم و از این منظر، اهمیت توجه به آموزه‌های قرانی چند برابر می‌شود.

وی افزود: بعد از حفظ و تلاوت قرآن، باید تامل و تدبر در قرآن داشته باشیم و ان‌شاءالله این تدبیر و تامل، به همه عرصه‌های زندگی ما، حتی در حکمرانی تأمین‌اجتماعی رنگ قرآنی بدهد و با عمل به قرآن بتوانیم آثاری را که در آموزه‌ها و گزاره‌های قرانی وعده داده شده، در عرصه‌های مختلف شاهد باشیم. امروز ما آثار و برکات بسط فرهنگ قرآنی را در سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عینه شاهد هستیم.

موسوی ادامه داد: اگر امروز شاهد شکوفایی در عرصه‌های مختلف تأمین‌اجتماعی هستیم، این دستاوردها قطعاً مدیون فرهنگ قرآنی است و اعتقاد داریم به واسطه فرهنگ قرآنی برکات کارهای ما هم بیشتر می‌شود.

وی خطاب به حضار این مراسم و قاریان و خانوده‌های آنان گفت: بدانید که فعالیت‌های قرآنی شما در کار ما برکت ایجاد می‌کند. این که گفته می‌شود اگر شما در این مکتب تربیت شوید، مسیر برای شما هموار می‌شود و برکات آسمان و زمین برای شما نازل می‌شود، مثل شرایطی است که در تأمین‌اجتماعی اتفاق افتاده است. تقوا یعنی زمینه ایجاد گناه را برای خود هموار نکنی، بساط گناه را نچینی و آمادگی برای انجام گناه نداشته باشی. همین که ما بستر را برای انجام رویدادها و شرایط بد فراهم نکنیم، به همین اندازه تقواست و همین، برکات را بر ما نازل می‌کند. این گزاره‌ای قرانی است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: زمانی که سازمان تأمین‌اجتماعی را در اواسط سال ۱۴۰۰ تحویل گرفتیم، ماهانه ۲۵ تا ۲۶ هزار میلیارد تومان حقوق و مستمری پرداخت می‌کردیم و هرماه چهار تا پنج هزار میلیارد تومان با کسری نقدینگی مواجه بودیم. از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ به علت این کسری ماهانه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها ایجاد شده بود و به خاطر همین بزرگترین و به عبارتی ابربدهکارترین نهاد به نظام بانکی کشور بودیم. برکت، یعنی این‌که امروز که من در خدمت شما هستم نه تنها ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی از قِبَل تأدیه دیون دولت تسویه شده، بلکه ۱۰ ماه از سال را هم سپری کرده‌ایم و ماهیانه حدود ۴۴ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان پرداخت تعهدات مختلف انجام داده‌ایم و یک ریال هم برای آن، از نظام بانکی استقراض صورت نگرفته است. این دستاوردی از برکات توجه به مکتب توحیدی اسلام و قرآن و جاری و ساری شدن فرهنگ و تعالیم قرآن در سازمان است.

وی بیان کرد: به سادگی از کنار این اتفاقات نگذریم و فکر نکیم که این اقدامات، اثر ندارد. هر قدر ما خودمان را به قرآن عرضه کنیم، به همان اندازه بسط ید و گشایش و برکات برای خدمت‌رسانی به مردم برای ما اتفاق خواهد افتاد. هر قدر به قران نزدیکتر بشویم تأثیرات و برکات آن را در زندگی خودمان هم خواهیم دید.

آغاز به کار دارالقرآن تأمین‌اجتماعی تا عید مبعث

موسوی همچنین از تأسیس و راه‌اندازی دارالقرآن در سازمان تأمین‌اجتماعی تا عید مبعث خبر داد و افزود: ما در تأمین‌اجتماعی که نهادی مردم‌محور و خدمت‌محور است، راهی جز توجه و توسل به قرآن نداریم. اگر می‌خواهیم کرامت انسانی را رعایت و خدمت را با انگیزه الهی در سازمان تقویت کنیم و اگر می‌خواهیم فرهنگ نیکوکاری و گذشت و توسعه خدمت را گسترش بدهیم، باید از قرآن درس بگیریم. امروز بیش از ۴۶ میلیون نفر مخاطب سازمان تأمین‌اجتماعی هستند و ۵۳ تا ۵۴ درصد جامعه از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی بهره‌مندند.

او اضافه کرد: در جایی که مردم به دنبال تسکین دردها و آرامش و آسایش هستند، تأمین‌اجتماعی در خط مقدم است و ما اگر خودمان را در چشمه‌سار آرامش قرآنی قرار ندهیم، نمی‌توانیم به جامعه آرامش بدهیم. تأمین‌اجتماعی که باید دستگیری و ارائه خدمت کند و امنیت و آرامش را برای دیگران فراهم کند، اگر خود ما در تأمین‌اجتماعی نتوانیم به آن امنیت و آرامش برسیم، نمی‌توانیم آن را به دیگران ارائه کنیم. این آغاز راهی است که هر قدر ادامه بدهیم پایانی ندارد چون قرآن برای همه زمان‌ها و همه لحظات حرف جدید دارد.

شرکت ۱۰ هزار نفر در مسابقات قرآنی تأمین‌اجتماعی

«احمد اسفندیاری» معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این مراسم با تبریک آغاز دهه مبارک فجر گفت: انقلاب ما انقلابی قرآنی بود و امام در سال ۴۲ هم از قرآن سخن گفت، بعد از پیروزی انقلاب هم همینطور. ایشان در اواخر عمر شریفشان هم فرمودند که "من به جرات می‌گویم که انقلاب اسلامی سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد" که این سخن هم ترجمه مفاهیم و آموزه‌های قرأن است.

وی افزود: در سال گذشته حدود چهار هزار نفر در مسابقات قرآن سازمان تأمین‌اجتماعی شرکت کردند، اما امسال این عدد به ۱۰ هزار نفر رسید؛ یعنی با تلاش جهادی مدیران استانها و خود دوستان قرانی، امسال شاهد ۱۵۰ درصدی افزایش مشارکت هستیم. توسعه فرهنگ قرانی وظیفه ما و سایر دستگاه‌ها و نهادهاست. بحمدالله مدیرعامل سازمان قرآنی است و بستر هم برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآن فراهم است.

اسفندیاری در ارتباط با برنامه‌های آتی سازمان تأمین‌اجتماعی برای گسترش فرهنگ قرأنی گفت: جشنواره قرآنی «ضحی» برنامه سال آینده است که همزمان با دهه مبارک فجر امسال شروع می‌شود. این برنامه در فاز اول برای همکاران سراسر کشور در هفت رشته برای آموزش قران به شکل برخط است و در انتهای دوره، گواهی پایان دوره برای مشارکت‌کنندگان صادر می‌شود.

وی افزود: قرآن به ما گفته «نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر» چهار شرط نصرت الهی است و رعایت آنها را از ما در مدیریت و حکمرانی خواسته است. قرآنی‌ها باید از بقیه در این موارد جلوتر باشند. قرآن از ما برپا داشتن نماز را می‌خواهد. بحمدالله سازمان تأمین‌اجتماعی در سال ۱۴۰۱ در برپایی نماز دستگاه برتر شناخته شد. ان‌شاءالله چهار توصیه قرآنی را سرلوحه اعمال و کردارمان در سازمان و محل کارمان و خانواده‌هایمان قرار دهیم و همواره مشمول الطاف الهی باشیم.

نگاه راهبردی تأمین اجتماعی به امور قرآنی

«بابایی» مدیر امور اجرایی نهادهای قرآنی دفتر مقام معظم رهبری نیز در این مراسم گفت: ما سر سفره انقلاب نشسته‌ایم و این فعالیت‌های قرانی باشکوه که مثل گلستان است و این جوانان و نوجوانانی که در فضای قرآنی می‌درخشند و بسیار ارزشمند هستند، محصول امام و انقلاب هستند.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرموده‌اند: «امروز کار قرانی‌یان در کشور ما کاری راهبردی است». این‌که سازمان تأمین‌اجتماعی به حوزه فعالیت‌های قرأنی وارد شده و این همه تلاش می‌کند، معلوم است مدیران آن نگاهی راهبردی به امور قرآنی دارند و من به سهم خودم از مدیرعامل و معاونان و مدیران و کارکنان این سازمان تشکر می‌کنم.

جشنواره قرآنی تأمین‌اجتماعی، کاری بسیار ارزشمند است

«حجت‌الاسلام والمسلمین گنابادی‌نژاد» معاون فرهنگی، اجتماعی و امور زیارت استانداری خراسان رضوی نیز در جمع قاریان سازمان تأمین‌اجتماعی و خانواده‌های آنان گفت: دنیا و آخرت ما مرهون قرآن است و اگر در محضر قرآن باشیم، موفقیت دنیا و آخرت ما تضمین شده است. تمام ممتازان جهان اسلام و ایران با قرآن درخشیده‌اند و اگر والدین می‌خواهند بچه‌هایشان رشد کنند و در دنیا و آخرت موفق شوند، باید آنان را با قرآن مأنوس کنند. این جشنواره قرآنی که در سازمان تأمین‌اجتماعی با این گستردگی و با حضور خانواده‌ها و نوجوان‌ها به مدت ۲۵ سال است برگزار می‌شود، کار بسیار ارزشمندی است. این که در محضر قرآن باشید و انس بگیرید و با قرآن عیار خدمتگزاری را در سازمان تأمین‌اجتماعی ارتقاء دهید، بسیار مهم و ارزشمند است.

«علی رضازاده» مدیر درمان و «مهدی شفیعی» مدیرکل تأمین‌اجتماعی خراسان رضوی نیز در مراسم اختتامیه بیست‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن سازمان تأمین‌اجتماعی، از میزبانی مشهدالرضا (ع) برای این جشنواره قرانی ابراز خرسندی کردند.

در این مراسم همچنین بیانیه هیأت داوران مسابقات توسط «محسن تقیانی» مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی قرائت شد. هیأت داوران این مسابقه در این بیانیه با ابراز خرسندی از مشارکت بالغ بر ۱۰ هزار نفر از کارکنان شاغل و بازنشسته و اعضای خانواده سازمان تأمین‌اجتماعی، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی و بانک رفاه کارگران در مراحل مقدماتی، درون دستگاهی و نهایی بیست‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن سازمان تأمین‌اجتماعی، توجه به آموزش‌های پیش از برگزاری مسابقات و راه‌اندازی دارالقرآن سازمان تأمین‌اجتماعی برای این منظور و به‌عنوان موتور محرک مسابقات قرآنی را توصیه کرد.

استفاده از روش‌های نوین و فناورانه در بخش‌های مختلف مسابقات؛ افزایش کمی و کیفی عناوین و موضوعات مسابقات در کلیه مراحل برگزاری مسابقات، تشکر از حمایت مدیرعامل و معاونان سازمان تأمین‌اجتماعی از برنامه‌های قرآنی و درخواست پیش‌بینی و اختصاص اعتبارات لازم برای ارتقای سطح برنامه‌های آموزشی و ترویجی قرآن در سازمان از دیگر محورهای مورد توجه در این بیانیه بود.

در پایان این برنامه، با معرفی نفرات برتر گروه‌های سنی مختلف شرکت‌کننده در این مراسم، با حضور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی و سایر مدیران حاضر در این برنامه، از برگزیدگان مسابقات تجلیل شد. همچنین در این مراسم از خانواده‌های موفق سازمان تأمین‌اجتماعی نیز تقدیر شد و لوح تقدیر کسب رتبه اول ارزیابی‌های میدانی مدیریت‌های درمان تأمین‌اجتماعی استان‌ها نیز به دکتر علی رضازاده مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان خراسان رضوی اهدا شد.

کد خبر: 67920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =