بهره‌مندی مقرری‌بگیران بیمه بیکاری از خدمات غیرحضوری 

پرداخت مقرری بیمه بیکاری به عنوان یکی از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به افراد بیکار در جامعه است. آمارها نشان می‌دهد که حدود ۱۷۵ هزار نفر بیکار در کشور از این نهاد بیمه‌گر،‌ براساس برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده و به صورت غیرحضوری مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، با توجه به تعریفی که از فرد بیکار شده و آن فرد با وجود داشتن توان و آمادگی بای کار اما ناخواسته از کار بیکار می‌شود، به واسطه همین موضوع سازمان تأمین اجتماعی پس از ثبت درخواست و انجام مراحل قانونی، برای افراد مجرد ۳۶ ماه و متاهلان ۵۵ ماه حقوق بیمه بیکاری پرداخت می‌کند.
میزان بیمه بیکاری براساس ۵۵ تا ۸۰ درصد متوسط درآمد فرد بیکار در ۹۰ روز قبل از شروع بیکاری محاسبه می‌شود. البته مدت زمان بیکاری فرد به عنوان سابقه بیمه‌ای در نظر گرفته می‌شود. در چنین شرایطی افراد بیکار باید حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.
طبق قانون همه بیمه‌شدگان می‌توانند از مزایای مقرری بیمه بیکاری از سازمان تأمین اجتماعی استفاده کنند. اما بازنشستگان، ازکارافتادگان کلی، بیمه‌شدگان آزاد، اختیاری و اتباع خارجی امکان دریافت مقرری بیمه بیکاری از این سازمان را ندارند. البته چنانچه به دلیلی وقوع سیل، زلزله و جنگ فردی بیکار شده باشد دیگر نیاز به سابقه پرداخت حق بیمه ندارد.
با توجه به اینکه متقاضی بیمه بیکاری از زمان بیکار شدن باید ۳۰ روز پس از آن درخواست خود را جهت دریافت مقرری از سایت prkar.mcls.gov.ir ثبت کند. طبق برنامه‌ها عملیاتی سازمان تأمین اجتماعی همه موارد و اقدامات برای برقراری و دریافت این نوع بیمه به صورت غیرحضوری است.

وجود ۱۷۵ هزار مقرری بگیر از تأمین اجتماعی
آخرین داده‌های آماری تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری تا پایان سال گذشته را حدود ۱۷۵ هزار و ۳۹۱ نفر اعلام کرد. ۱۱۱ هزار و ۴۵۸ نفر از آنان مرد و ۶۳ هزار و ۹۳۳ نفر زن به شمار می‌روند. البته این آمارها نشان از کاهش تعداد افراد مقرری‌بگیر بیمه بیکاری است. طبق اطلاعت موجود در سال ۱۴۰۰ تعداد این افراد ۱۸۶ هزار و ۴۲۲ نفر بوده است.
مهمترین دلایل اصلی کاهش تعداد افراد مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در کشور به سه دلیل رشد اشتغالزایی مولد، ماندگاری اشتغال و کاهش نرخ بیکاری است. اگرچه طبق اطلاعات و داده‌های جدید از تارنمای تأمین‌نما به عنوان سامانه برخط داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری بیش از هشت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در راستای حمایت از جامعه بیمه‌شدگان مشمول بیمه بیکاری پرداخت شده است.
همچنین در سال گذشته با پرداخت مقرری بیمه بیکاری به جامعه آماری حدود ۱۷۵ هزار و ۳۹۱ نفر مبلغ ۱۴ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان بیمه‌شدگان مشمول از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شدند.

تعلق بیمه بیکاری به مشمولان قانون تأمین اجتماعی
مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین ‌اجتماعی پیشتر گفته است: بیمه بیکاری فقط به مشمولان قانون تأمین ‌اجتماعی که تابع قانون کار هستند، تعلق می‌گیرد و بر این اساس برقراری بیمه بیکاری برای کسانی که تابع این قانون نیستند، موضوعیت ندارد.
شکوری افزود: مطابق تبصره ۳ ماده ۷ قانون بیمه بیکاری، دریافت مقرری بیمه بیکاری مانع از دریافت مستمری جزیی نمی‌شود. همچنین پرداخت بیمه بیکاری برای شاغلانی که به‌صورت دسته‌جمعی اخراج شده‌اند، به‌ منظور پیشگیری از بیکاری و بررسی راهکارهای بازگشت به کار، در مواردی که تعداد کارگران اخراجی یک کارگاه بیش از ۱۰ نفر باشد، موضوع در کمیته استانی مطرح می‌شود تا بررسی و درباره آن اظهارنظر شود و در صورت احراز سایر شرایط قانونی، برقراری بیمه این افراد بلامانع است.

پرداخت بیمه بیکاری یکی از تعهدات تأمین اجتماعی
سازمان تأمین اجتماعی که تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدتی در قبال همه افراد بیمه‌شده تحت پوشش دارد. در صورتی که افراد بیمه شده به دلایلی از کار اخراج شوند موظف به پرداخت بیمه بیکاری به این افراد است. تأمین اجتماعی براساس تکلیف و وظیفه ذاتی خود همه اقدامات قانونی را اجرایی می‌کند.
یکی از مهمترین موضوعاتی که در هنگام پرداخت بیمه بیکاری برای افراد بیکار شده دارای اهمیت است، برقراری بیمه‌پردازی افراد در زمان دریافت مقرر یبیمه بیکاری است. سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه نیز تعهدات خود را برای جلوگیری از قطع شدن روند بیمه‌پردازی این افراد محقق می‌کند.
سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر ۴۷ میلیون بیمه شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش دارد که ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از آنان به عنوان بیمه شده اصلی به شمار می‌روند.

سازمان تأمین اجتماعی این امکان را برای برخورداری مقرری‌بگیران بیمه بیکاری جهت دریافت خدمات غیرحضوری فراهم کرده است تا از این طریق ور سریع‌ترین زمان ممکن بتوانند از امکانات مناسب بهره‌مند شوند.

نویسنده: مهری بهاروند

کد خبر: 68006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =