ارائه خدمت تأمین اجتماعی به ایرانیان خارج از کشور

سازمان تأمین اجتماعی در راستای گسترش و تعمیم خدمات بیمه‌ای خود، ایرانیان خارج از کشور را هم فراموش نکرده است. طبق سیاست‌گذاری‌های این نهاد بیمه‌گر، یکی از اولویت‌های توسعه پوشش بیمه به این گروه از افراد بدون بیمه و نیازمند تکمیل سوابق بیمه‌ای اختصاص داده شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، با توجه به اینکه براساس آمارها و داده‌های استخراجی، بیش از چهار میلیون نفر از ایرانیان در کشورهای خارجی زندگی می‌کنند، توسعه پوشش بیمه‌ای و ارائه خدمت به این افراد یکی از وظایف و تکالیف سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود.

ارائه خدمات بیمه‌ای به صورت غیرحضوری یکی از برنامه‌های سازمان تأ‌مین اجتماعی در سال‌های اخیر محسوب می‌سود. در راستای گسترش این خدمات اقداماتی از سوی این نهاد بیمه‌گر برای جذب بیمه‌شدگان جدید در میان ایرانیان خارج از کشور و تکمیل سوابق بیمه‌ای جهت بهره‌مندی از خدمات مستمری انجام شده است.

فعالیت ۳۶ کارگزار رسمی ‌برون‌مرزی تأمین‌اجتماعی
ارائه خدمات بیمه‌ای به ایرانیان خارج از کشور در حال حاضر در ۳۶ کارگزار رسمی ‌برون ‌مرزی سازمان تأمین ‌اجتماعی در ۱۸کشور با بیشترین تعداد ایرانیان شاغل و مقیم انجام می‌شود. در همین راستا این نهاد بیمه‌گر برای سهولت در دسترسی افراد متقاضی، نام و مشخصات و اطلاعات تماس این کارگزاران را در سایت رسمی سازمان منتشر کرده تا در دسترس متقاضیان قرار گیرد.
متقاضیان برای هر نوع فعالیت از جمله بیمه‌پردازی، انتقال سوابق بیمه‌ای، درخواست بازنشستگی و سایر خدمات، امکان مراجعه برای دریافت خدمت از این مراکز را دارند. البته ساده‌ترین راه در این زمینه بهره‌مندی از خدمات غیرحضوری در سایت www.tamin.ir است.
مراجعه به کارگزاری‌های رسمی‌ برون‌مرزی مسیری برای دسترسی افراد متقاضی بیمه ایرانیان خارج از کشور به شمار می‌رود. البته بیمه‌شدگان سازمان علاوه بر مراجعه به کارگزاری‌های رسمی، جهت انجام سایر خدمات بیمه‌ای از سامانه غیرحضوری ویژه ایرانیان خارج از کشور از طریق نشانی ex-eservices.tamin.ir می‌توانند اقدام کنند.
سایت بین‌الملل /ایرانیان خارج از کشور و اتباع خارجی سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی mss.tamin.ir نیز برای ارائه خدمت به این افراد فعالیت دارد. همچنین شعبه ۲۷ سازمان تأمین ‌اجتماعی در شهر تهران به‌ صورت متمرکز به موضوع ایرانیان خارج از کشور اختصاص داده شده است تا درخواست‌های هموطنان مقیم یا شاغل در خارج از کشور یا نمایندگان دارای وکالت رسمی از این افراد، به‌صورت تخصصی در این شعبه رسیدگی شود.

شرایط بیمه ایرانیان خارج از کشور
ایرانیان شاغل یا ساکن در کشورهای دیگر می‌توانند در صورت تمایل از خدمات بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند. از آنجا که بیمه این افراد ماهیت اختیاری دارد، با ۲ نرخ حق بیمه امکان استفاده از این بیمه برای ایرانیان خارج از کشور وجود دارد.
انعقاد قرارداد برای بیمه ایرانیان خارج از کشور یکی از شروط برخورداری از بیمه تأمین اجتماعی محسوب می‌شود. بنابراین متقاضیان این بیمه باید با اراده خود نسبت به عقد قرارداد جهت تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان از این گروه و پرداخت حق ‌بیمه به عنوان تعهد افراد بیمه‌شده اقدام کنند.
هموطنان خارج از کشور با پرداخت حق‌بیمه مقرر و با انتخاب یکی از ۲ نرخ ۱۴ یا ۱۸ درصد امکان تحت پوشش قرار گرفتن در سازمان تأمین اجتماعی و دریافت خدمات را دارند.

امکان بیمه‌پردازی برای همه ایرانیان خارج از کشور فراهم است
مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی درباره بیمه ایرانیان خارج از کشور گفت: در صورت تمایل افراد متقاضی بیمه در تأمین‌اجتماعی، امکان پرداخت ۹ درصد سهم درمان برای برخورداری از خدمات درمانی در داخل کشور نیز فراهم شده است. با توجه به فراهم شدن امکان بیمه‌پردازی برای همه ایرانیان خارج از کشور، همه ایرانیان شاغل، غیرشاغل و در حال تحصیل امکان، امکان استفاده از خدمات و مزایای تأمین‌اجتماعی را دارند.
شکوری با اشاره به اینکه دریافت حق‌بیمه از متقاضیان بیمه ایرانیان خارج از کشور و پرداخت مستمری براساس پول رایج کشور انجام می‌شود، گفت: پس از احراز شرایط برای بازنشستگی و مستمری‌بگیری، مستمری پرداختی افراد بیمه‌شده به حساب افتتاح شده آنها در داخل کشور واریز خواهد شد. با توجه به پرداخت حق‌الزحمه خدمات این کارگزاران توسط تأمین‌اجتماعی، ایرانیان خارج از کشور هیچ مبلغی بابت درخواست و دریافت خدمات بیمه‌ای در این کارگزاری‌ها پرداخت نخواهند کرد.
او ادامه داد: ایجاد کارگزاری‌های رسمی تأمین‌اجتماعی در کشورهای دیگر متناسب با جغرافیای جمعیتی ایرانیان ساکن یا شاغل در کشورهای مختلف اولویت‌بندی می‌شود و سازمان تأمین‌اجتماعی آمادگی دارد در همه کشورها برحسب نیاز آنها این کارگزاری‌ها را توسعه دهد.
سازمان تأمین اجتماعی اگرچه ۵۳ درصد جامعه را در قالب ۴۷ میلیون نفر تحت پوشش دارد، اما همچنان براساس اصل یکم قانون تأمین اجتماعی و اصل ۲۹ قانون اساسی به تکالیف قانونی خود برای توسعه پوشش بیمه‌ای متعهد است تا همه افراد بدون بیمه در میان ایرانیان داخل و خارج از کشور از این خدمات بهره‌مند شوند.

کد خبر: 68096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =