بهره‌مندی بیش از ۲۰ هزار فرد دارای معلولیت زنجانی از مددکاری اجتماعی

سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی استان زنجان گفت: طی سال جاری به بیش از ۲۰ هزار فرد دارای معلولیت زنجانی خدمات گوناگون مددکاری اجتماعی ارائه شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، شهرام رجبی با بیان این مطلب گفت: معلولیت‌ها در ۶ گروه عمده و شایع از جمله اختلالات جسمی، حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی، گفتاری، اعصاب و روان و چند معلولیتی تقسیم‌بندی و شدت معلولیت هر گروه در چهار سطح خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تعیین می‌شود.

وی افزود: در سال جاری یک هزار و ۸۵۰ پرونده توانبخشی معلولین و مددجویان بهزیستی در کمیسیون پزشکی تحت بررسی قرار گرفت و ۱۴۶ فرد دارای معلولیت نیز از معافیت سربازی بهره‌مند شدند.

سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی زنجان به اجرای ماده ۲۶ قانون حمایت از معلولان اشاره و بیان کرد: یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و دارای معلولیت هستند و یا اگر حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می‌شوند.

رجبی ادامه داد: افردی که دارای همسر معلول هستند نیز تا زمان سرپرستی همسر معلول خود که نیاز به مراقبت دارد می‌توانند از معافیت سربازی برخوردار شوند.

وی با اشاره به خدماتی که منوط به تایید کمیسیون پزشکی است،‌ بیان کرد: بهره‌مندی مشمولان دارای افراد معلول شدید در خانواده از معافیت سربازی، ارجاع افراد به مراکز روزانه توانبخشی، اعزام تیم‌های سیار ویزیت در منزل، پرداخت کمک هزینه‌های تحصیلی و تردد، کمک به حرفه‌آموزی و اشتغال در کارگاه‌های حمایتی تولیدی، توانمندسازی،مناسب‌سازی منزل و خودروی افراد دارای معلولیت از جمله این خدمات است.

رجبی گفت: خانواده‌هایی که دارای عضو معلول باشند قبل از مراجعه به سازمان نظام وظیفه باید به ادارات بهزیستی در سراسر استان مراجعه کنند و نسبت به ارائه درخواست و تشکیل پرونده معافیت سربازی و در نهایت طرح در کمیسیون مربوطه اقدام کنند.

کد خبر: 68519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =