بیش از۴۰ هزار معلول خراسان رضوی تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه قرار دارند

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه ۴۰هزار و ۲۵۲ فرد دارای معلولیت تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه قرار دارند گفت: ۶۵۰ تسهیلگر نیز مسئولیت ارائه خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه را برای این افراد برعهده دارند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، حمیدرضا علیزاده رضایی با بیان این مطلب گفت: ۳۵ هزار و ١۳۵ فرد دارای معلولیت در مناطق روستایی وپنج هزار و ١١۷ فرد دارای معلولیت ساکن در مناطق حاشیه شهرهای بزرگ تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) قرار دارند.

وی افزود: از مهم‌ترین اقدامات معاونت توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه شامل تشکیل ۸۹ صندوق مالی خرد بوده که یک هزار و ۴۳۶ فرد دارای معلولیت عضو این صندوق‌ها هستند. این صندوق‌ها از طریق پس‌انداز اعضاء، مشوق‌های بهزیستی و وام دریافتی از صندوق کارآفرینی امید اقدام به ایجاد اشتغال‌های گروهی یا انفرادی جهت افراد دارای معلولیت کرده یا به این افراد در توسعه کسب وکارشان کمک می‌کند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه در سال‌جاری همه صندوق‌های خرد مالی وام قرض‌الحسنه دریافت کرده‌اند گفت: این اقدام گام مهمی در پیشرفت، توسعه و حمایت شغلی و همینطور ایجاد زمینه فروش محصولات افراد تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه بوده است.

علیزاده رضایی با بیان اینکه در سال جاری از طریق اعتبارات cbr بیش از ۵میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار بلاعوض جهت ایجاد و توسعه اشتغال برای ۶۲۰ فرد دارای معلولیت از طریق اعتبارات استاد شاگردی پرداخت شده است گفت: با پیگیری صورت گرفته حدود ۹ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه بانک کارآفرینی امید به ۴۰۰ نفراز اعضای صندوق‌های خرد مالی CBR پرداخت شده است.

وی افزود: در راستای اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه چهارچوب پیشنهادی توسط سازمان بهداشت جهانی برای این اجرای برنامه تهیه شده که شامل پنج مولفه کلیدی سلامت، آموزش، معاش، اجتماعی و توانمندسازی است. این برنامه از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با موسسات غیردولتی دارای پروانه فعالیت از بهزیستی اجرا می‌شود که در حال حاضر ۸۴ موسسه اجرای برنامه را در ۳۴ شهرستان بر عهده دارند.

علیزاده رضایی در انتها یادآور شد: برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه CBR با روش‌های تسهیلگری و اقداماتی از قبیل شناسایی افراد دارای معلولیت، تهیه اطلاعت محله‌ها و روستاها، ارجاع به بخش‌های دولتی و غیر دولتی، آموزش، مداخله مستقیم و جلب همکاری جامعه با استفاده از روش‌های مطالبه‌گری و حمایت طلبی، ایجاد گروه‌های خودیار و... فرصت دسترسی به خدمات مورد نیاز افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان را تسهیل می‌کند.

کد خبر: 68543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =