تعطیلی بخش‌های بستری در تعطیلات نوروزی ممنوع شد

با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و لزوم آمادگی واحدهای مختلف نظام سلامت جهت ارایه خدمات مورد لزوم به بیماران، وزارت بهداشت از آغاز طرح سلامت نوروزی از ۲۴ اسفندماه خبر داده و ضمن اعلام نحوه فعالیت مراکز درمانی، هرگونه تعطیلی بخش‌های بستری در تعطیلات نوروزی را نیز ممنوع اعلام کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، طرح سلامت نوروزی سال ۱۴۰۳ از ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ شروع و در ساعت ۸ صبح روز شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ به پایان می‌رسد.

بر این اساس و بنابر اعلام مسوولان وزارت بهداشت، ستاد طرح سلامت نوروزی دانشگاه‌های علوم پزشکی با مدیریت رئیس دانشگاه و با حضور معاونان بهداشت، درمان، توسعه و غذا و دارو جهت پایش و نظارت بر کیفیت ارایه خدمات مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور و ارائه خدمت موثر و به هنگام، تشکیل خواهد شد.

تعطیلی بخش‌های بستری، ممنوع

بنابر اعلام واعظی - رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، با آغاز طرح سلامت نوروزی، تیم‌های ویژه ارزیابی این طرح در ستاد دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل شده و بازدیدهای میدانی و روزانه از مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها انجام می‌شود و براساس دستورالعمل ابلاغی معاونت درمان هرگونه تعطیلی بخش‌های بستری در تعطیلات نوروزی، ممنوع است.

حضور متخصصان مقیم در بیمارستان‌ها مطابق برنامه شیفت کاری

به اذعان رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، متخصصان طب اورژانس، بیهوشی و سایر متخصصان مقیم، در بیمارستان‌های عمومی دانشگاهی، مطابق برنامه شیفت کاری باید در مرکز باید حضور یابند. همچنین حضور یا دسترسی سریع به متخصصان سایر رشته‌های تخصصی از جمله داخلی، زنان، اطفال و جراحی عمومی مورد تاکید است.

فعالیت اورژانس‌های و بخش‌های ویژه بیمارستانی با تمام ظرفیت

همچنین با تاکید معاونت درمان وزارت بهداشت، بخش اورژانس و تمامی بخش‌های ویژه و دیالیز در کلیه بیمارستان‌ها بایستی با تمامی ظرفیت به مراجعه کنندگان خدمات لازم را ارائه دهند. پذیرش و پاسخگویی بیماران با سکته حاد قلبی و مغزی نیز مطابق دستورالعمل کد ۲۴۷ و ۷۲۴ در تمام بیمارستان‌های مجری برنامه باید صورت پذیرد.

انجام شبانه‌روزی آزمایش‌های اورژانس و تصویربرداری

بنابر اعلام رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، دسترسی به خدمات با کیفیت و به هنگام در انجام آزمایش‌های اورژانس در کلیه آزمایشگاه‌های بیمارستانی و بخش‌های تصویربرداری همه بیمارستان‌های دانشگاهی به صورت شبانه روزی انجام و امکان ارائه این خدمات با هماهنگی و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های محلی هر دانشگاه به هموطنان صورت می‌پذیرد.

نحوه نوبت‌دهی در ایام نوروز

همچنین در خصوص نوبت دهی و ارجاع الکترونیک نیز باید گفت که در راستای تکریم بیماران و مراجعان درمانگاه‌های تخصصی در خصوص نحوه وقت‌دهی و پذیرش، همچنین کاهش هزینه‌های مربوط به ترددهای غیرضروری بیماران به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و مدیریت ویزیت مراجعه کنندگان، طی اقدام مشترک با حوزه مدیریت اطلاعات و فناوری وزارت بهداشت، ضرورت نوبت دهی الکترونیکی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و تجهیز بیمارستان‌ها به نرم افزار نوبت دهی الکترونیکی، مورد تاکید قرار گرفته است.

ارایه خدمات به بیماران خاص و صعب‌العلاج در کلینیک‌های طرح سلامت نوروزی

در طرح سلامت نوروزی همچنین تسهیلاتی برای بیماران خاص و صعب‌العلاج در نظر گرفته شده؛ به طوری که به گفته دکتر علیرضایی - رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت امکان ارائه خدمات بهینه به بیماران صعب‌العلاج و خاص در کلینیک‌های مرتبط توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی در طرح سلامت نوروزی فراهم شده است.

همچنین تمامی واحدهای شناسایی و فراهم آوری اعضا و بخش‌های پیوند اعضا در کشور برحسب مورد، در ایام نوروز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

چگونگی فعالیت مراکز شیمی درمانی

با اعلام مسوولان وزارت بهداشت، تمام اورژانس‌های مراکز تخصصی درمان سرطان در ایام تعطیلات نوروز فعال هستند و تاکید شده که به منظور عدم وقفه در درمان بیماران، کلیه مراکز شیمی درمانی و پرتو درمانی دولتی پاسخگوی تمام مراجعان بوده و در بخش خصوصی با فعالیت حداقل یک سوم تعداد تخت‌های شیمی درمانی سرپایی (حداقل ۲ روز در هفته) خدمات لازم ارائه شود.

نحوه فعالیت مراکز دندانپزشکی دولتی و خصوصی

وزارت بهداشت همچنین تاکید کرده، دانشگاه‌های علوم پزشکی در مورد مراکزی که ایام تعطیلات نوروز امکان ارائه خدمات تشخیصی، تخصصی و درمانی سرطان را دارند، به عموم مردم اطلاع رسانی کنند. در مجموع هم در هر دانشگاه حداقل یک مرکز دندانپزشکی شبانه‌روزی دولتی و در کلانشهرها علاوه بر مراکز دولتی، حداقل ۲ مرکز دندانپزشکی شبانه‌روزی خصوصی در ایام نوروز باید فعالیت داشته باشند و اطلاع رسانی لازم در این زمینه نیز انجام شود.

ابلاغیه سازمان نظام پزشکی درباره فعالیت مراکز درمانی خصوصی و مطب‌ها

همچنین دکتر لاری‌پور - معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی درباره نحوه فعالیت موسسات تشخیصی درمانی بخش خصوصی در ایام نوروز، از ابلاغیه این سازمان جهت آمادگی این مراکز و مطب‌های پزشکی به منظور مشارکت در ارایه خدمات درمانی مورد لزوم در تعطیلات نوروز خبر داده است.

وی به ایسنا تاکید کرد که نظام پزشکی‌های سراسر کشور آماده‌اند ضمن هماهنگی‌های لازم جهت آمادگی اورژانس‌های مراکز درمانی، تصویربرداری، آزمایشگاه‌ها و مطب‌ها، تمهیدات لازم جهت مشارکت و همکاری‌های مطلوب با دانشگاه‌های علوم پزشکی و شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌های تحت پوشش خود را با هدف ارایه خدمات بهینه در این ایام، صورت دهند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی تاکید کرده که با برنامه ریزی‌های وزارت بهداشت لازم است علاوه بر برخی مراکز درمانی خصوصی، همه مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی برابر دستورالعمل‌های صادره سالیانه در ایام نوروز و همچنین متخصصان رشته‌های مختلف به ویژه کسانی که فعالیت مستقیم در اورژانس دارند، مطابق برنامه شیفت کاری در مراکز حضور داشته باشند و همچنین بر دسترسی سریع به سایر متخصصان نیز هر ساله مورد تاکید است.

کد خبر: 68745

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =