۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 68790
طرح یسنا سراسری می‌شود

طرح ملی یسنا براساس قانون ماده ۲۴ حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اجرایی شده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب این طرح مکلف به ارائه بسته غذایی، بهداشتی و حمایت از مادران باردار یا دارای شیرخوار و کودک زیر پنج سال است.

به گزارش آتیه آنلاین، مرحله اول طرح ملی یسنا از پنجم دی ماه امسال برای حمایت از مادران دارای فرزند زیر دو سال در دهک یک درآمدی در هشت استان محروم کشور آغاز شده است. در گام بعدی اگر اعتبار لازم تأمین شود، سال آینده این طرح به‌صورت سراسری و در سه دهک اول درآمدی عملیاتی می‌شود.

یسنا، طرحی برای رفع سوءتغذیه مادران شیرده دارای کودکان زیر ۲ سال دهک یک درآمدی از دی‌ماه ۱۴۰۲ از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار قرار گرفت. طرحی که در گام نخست ۲۲ هزار مادر شیرده در دهک یک درآمدی را تحت پوشش خود قرار داد، گزاره‌ای که پیامدهای مثبتی برای امنیت غذایی مادران به ارمغان می‌آورد. براین اساس ۲۷ هزار مادر در قالب طرح مذکور شناسایی شدند که از این تعداد ۲۲ هزار نفر مشمول طرح شده‌ و به آنها ماهانه ۴۰۰ هزار تومان یارانه اعتباری ماهانه پرداخت می‌شود.

واریزی یارانه‌ای طرح مذکور نیز به صورت دوماهه برای حساب سرپرستان خانوار شارژ می‌شود. در این حوزه تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی حضور دارند. این طرح نیز مانند «طرح امنیت غذایی کودکان» از نظر اعتباری هیچ ارتباطی به طرح کالابرگ ندارد و در واقع اعتبار جداگانه‌ای برای آن لحاظ شده است. به عبارتی، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان جدای از یارانه نقدی بوده و یک مبلغ اعتباری است و نیازی به شارژ ندارد.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، با فراگیر شدن طرح یسنا در همه کشور مبلغ ۴۰۰ هزار تومان با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی به ۶۰۰ هزار تومان برسد. با اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این طرح در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

طرح اشاره شده در راستای اجرای ماده (۲۴) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با هدف حمایت از مادران باردار و شیرده که از امسال به مدت ۶ ماه در حال اجرا است. طرح به صورت ویژه در به دلیل محرومیت و نرخ باروری زیر ۲.۵ درصد در استان‌های ایلام، گلستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، فارس، هرمزگان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد است.

این طرح در بستر کالابرگ الکترونیکی با شارژ حساب یارانه سرپرستان خانوار با همکاری وزارت کار و بنیاد کرامت رضوی آستان قدس رضوی اجرا می‌شود. همچنین ارائه بسته‌های بهداشتی و پوشاک نیز از طریق بنیاد پانزدهم خرداد انجام خواهد شد.

بنابر داده‌های وزارت رفاه، شارژ اول این طرح در پنجم دی‌ماه سال‌جاری برای بالغ بر ۲۲ هزار مادر دارای فرزند زیر دو سال در ۸ استان کم‌برخوردار انجام شده و شارژ مراحل دوم و سوم نیز برای حدود ۲۳ هزار مادر مشمول به ترتیب در روزهای پنجم بهمن‌ماه و پنجم اسفندماه صورت گرفت.

پوشش حمایتی ۶۷۰ هزار مادر شیرده در سه دهک اول درآمدی

براساس قانون ماده ۲۴ حمایت از خانواده و جوانی جمعیت طرح ملی یسنا در حال اجرا شدن است و وزارت رفاه مکلف به ارائه بسته غذایی، بهداشتی و حمایت از مادران باردار یا دارای شیرخوار و کودک زیر پنج سال است. مطابق این قانون، وزارت رفاه با همکاری وزارت بهداشت که وظیفه شناسایی این مادران را دارد، با کمک نهادهای حمایتی همچون بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و کمیته امداد از آنها حمایت می‌کند و بسته غذایی و بهداشتی رایگان ارائه می‌دهد. یکی از دلایلی که این طرح توسط نهادهای حمایتی مختلف پیش می‌رود نیز به استناد همین قانون است.

به گفته «زهرا قیومی» مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در صورت تأمین اعتبار لازم و راه‌اندازی پنجره واحد خدمات حمایتی که از هرگونه همپوشانی بین‌دستگاه‌های اجرای جلوگیری کرده، ۶۷۰ هزار مادر دارای فرزند زیر دو سال در دهک‌های یک تا سه درآمدی مشمول طرح یسنا خواهند شد.

طبق گفته قیومی، این طرح اکنون از محل مسئولیت اجتماعی شرکت‌های صندوق‌های زیرمجموعه وزارت رفاه تأمین شده می‌شود، اما عملاً در ماده ۲۴ قانونی جوانی جمعیت، باید سازمان برنامه و بودجه و ستاد ملی جوانی جمعیت این اعتبار را پیش‌بینی و تأمین کند. در همین راستا این آمادگی وجود دارد که در صورت تأمین منابع مالی، برای تمام مادران دارای فرزند زیر دو سال در تمام کشور در سه دهک اول درآمدی این حمایت در سال ۱۴۰۳ عملیاتی شود که جمعیتی بالغ بر ۶۷۰ هزار مادر را در برخواهد گرفت.

ایلیا نیاسان

کد خبر: 68790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =