۳۳ مرکز درمانی جدید سازمان تأمین اجتماعی راه‌اندازی شد

رشد مستمر تعداد مراکز و اعتبارات تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گرفت و از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۳۳ مرکز درمانی جدید به ظرفیت مراکز درمانی ملکی این سازمان افزوده شد. همچنین با راه‌اندازی صندوقی ویژه بیماری‌های صعب‌العلاج امکان ارائه حفاظت مالی جامع‌تر و کامل‌تر از این‌گونه بیماران و استفاده از ظرفیت‌های همکاری بین‌بخشی فراهم شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، شبکه خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی، ظرفیت بزرگ و گسترده‌ای است که در کنار مجموعه نظام سلامت کشور خدمات متنوع و متعددی با کیفیتی بالا به بیمه‌شدگان و بازنشستگان ارائه می‌دهد.

این سازمان از طریق ۴۰۴ مرکز درمانی ملکی شامل ۸۴ بیمارستان و مرکز جراحی محدود ملکی و هیات‌مدیره‌ای، با بیش از ۱۱ هزار تخت بستری در بخش درمان مستقیم همچنین عقد قرارداد با بیش از ۵۷ هزار مرکز ارائه‌دهنده خدمات درمانی در بخش درمان غیرمستقیم در قالب شبکه‌ای به‌وسعت ایران، خدمات متنوعی از مراقبت‌ها، دارو و تجهیزات درمانی مورد نیاز بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد و توسعه مستمر مراکز درمانی را همواره مورد توجه قرار داده است.

۳۳ مرکز درمانی جدید به ظرفیت مراکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی افزوده شد

مدیرکل ارزیابی و تعالی خدمات درمانی معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر رشد مستمر تعداد مراکز و اعتبارات بخش درمان این سازمان در دولت مردمی سیزدهم اعلام کرد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۳۳ مرکز درمانی جدید به ظرفیت مراکز درمانی ملکی این سازمان افزوده شده است.

امیرعباس فضائلی درباره ظرفیت‌ها و دستاوردهای حوزه درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت: این بخش مشتمل بر ۸۴ بیمارستان و مرکز جراحی محدود و ۳۲۰ مرکز خدمات سرپایی و نیز بیش از ۵۷ هزار مرکز طرف قرارداد، نیازهای درمانی نزدیک به ۴۶ میلیون بیمه‌شده را تأمین و ارائه می‌کند.

وی بیان کرد: اکنون ۲۲ طرح درمانی دیگر در این بخش در حال احداث و ۷۹ طرح نیز در حال طراحی است؛ اعتبار اختصاص یافته به بخش درمان سازمان تامین‌اجتماعی در این مدت هم روند صعودی داشته و از ۳۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹، در سال‌ ۱۴۰۲ براساس پیش‌بینی‌ها و بدون احتساب هزینه‌های دارویار که توسط دولت پرداخت می‌شود، به بالاتر از ۱۱۳.۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

بیمارستان‌های تأمین اجتماعی مجهزترین مراکز درمانی کشور

فضائلی افزود: این سازمان از طریق ۴۰۴ مرکز درمانی ملکی شامل ۸۴ بیمارستان و مرکز جراحی محدود ملکی و هیات‌مدیره‌ای با بیش از ۱۱ هزار تخت بستری در بخش درمان مستقیم همچنین عقد قرارداد با بیش از ۵۷ هزار مرکز ارائه‌دهنده خدمات درمانی در بخش درمان غیرمستقیم در قالب شبکه‌ای به‌وسعت ایران، خدمات متنوعی از مراقبت‌ها، دارو و تجهیزات درمانی مورد نیاز بیمه‌شدگان را ارائه می‌دهد.

مدیرکل ارزیابی و تعالی خدمات درمانی معاونت درمان سازمان تامین‌اجتماعی بیان کرد: اکنون ۲۰ دستگاه ام‌ ار آی، ۵۵ دستگاه سی‌تی‌اسکن، ۹ دستگاه آنژیوگرافی و یک شتاب‌دهنده خطی در مراکز درمانی تأمین اجتماعی مشغول فعالیت هستند و بیمارستان‌های این سازمان براساس ارزیابی‌های مستمر کیفی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از بهترین و مجهزترین مراکز درمانی کشور به شمار می‌روند که بسیاری از اعمال جراحی پیچیده و نوین در این بیمارستان‌ها به‌صورت کاملاً رایگان برای نزدیک به ۴۶ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر اصلی و تبعی این سازمان انجام می‌شود.

مدیرکل ارزیابی و تعالی خدمات درمانی معاونت درمان سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به فعالیت حدود ۴۷ هزار نفر نیروی انسانی در بخش درمان سازمان تامین‌اجتماعی، افزود: در سال ۱۴۰۰ در بخش درمان مستقیم تامین‌اجتماعی ۱۸ طرح، در سال ۱۴۰۱ نیز ۸ طرح و در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ هم هفت طرح به ظرفیت‌های درمانی این سازمان اضافه شده است همچنین ۲۲ طرح درمانی در حال احداث و ۷۹ طرح در حال طراحی است.

فضائلی گفت: مطابق آمارهای موجود، در سال ۱۳۹۹ کل تعداد مراجعات به بخش درمان سازمان تامین‌اجتماعی در دو بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم ۴۱۳ میلیون مراجعه بوده که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۵۰۸ میلیون بار مراجعه رسیده است.

وی ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد که پاسخ‌دهی حوزه درمان سازمان به نیازهای بیمه‌شدگان، حدود ۲۰ درصد در این بازه زمانی به نسبت کوتاه افزایش پیدا کرده است. نکته جالب توجه این‌که در این افزایش، سهم درمان مستقیم بیشتر بوده است؛ به این صورت که مراجعات سرپایی در درمان مستقیم، یک و نیم برابر و در درمان غیرمستقیم ۱.۲ برابر شده است. سهم پاسخ‌دهی درمان مستقیم به مراجعات بستری نیز افزایش یافته و ۱.۴ برابر بیشتر شده در حالی‌که مراجعات بستری به درمان غیرمستقیم تقریباً ثابت مانده است.

مدیرکل ارزیابی و تعالی خدمات درمانی معاونت درمان سازمان تامین‌اجتماعی افزود: ارزیابی خدمات مراکز درمانی سازمان تامین‌اجتماعی در قالب اعتباربخشی مراکز درمانی سازمان تامین‌اجتماعی، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب ۱۱ محور با بیش از ۵۰۰ سنجه مختلف، به‌صورت مرتب انجام می‌شود.

بخش درمان سازمان تامین‌اجتماعی در این ارزیابی‌ها اعتبار بسیار خوبی کسب کرده به این شکل که ۸۷ درصد مراکز درمانی ما درجه یک هستند و حتی ۶ بیمارستان ملکی نیز برای دریافت درجه یک عالی معرفی شده‌اند و فرایند ارزیابی آنها در دست اقدام است. بخش درمان تامین‌اجتماعی در اجرای سایر استانداردهای حوزه بهداشت و درمان مانند طرح بیمارستان سبز نیز پیشروترین سازمان است که افتخاری ملی است.

فضائلی افزود: متأثر از افزایش مراجعات بیمه‌شدگان و نیز رشد هزینه‌های تولید و افزایش تعرفه‌های خدمات سلامت، مصارف بخش درمان سازمان تامین‌اجتماعی از ۳۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ به ۸۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده و پیش‌بینی شده است که در سال‌جاری بدون احتساب هزینه‌های دارویار که توسط دولت پرداخت می‌شود، این رقم به بالاتر از ۱۱۳.۵ هزار میلیارد تومان بالغ شود.

صیانت مالی از بیمه‌شدگان

مدیرکل ارزیابی و تعالی خدمات درمانی معاونت درمان سازمان تامین‌اجتماعی ادامه داد: در شروع فعالیت دولت سیزدهم، بخش درمان سازمان با تبعات برخی بحران‌های باقی‌مانده از قبل مانند تبعات بحران همه‌گیری کرونا و تلاطم‌های وضعیت عمومی اقتصاد کشور مواجه بود و کسری منابع و شرایط ناشی از تسری سیاست آزادسازی قیمت ارز به حوزه سلامت کشور، در حوزه درمان سازمان هم تبعاتی داشت.

فضائلی گفت: تبعات برخی بحران های باقیمانده از قبل منجر به افزایش قیمت تجهیزات پزشکی، دارو، مواد اولیه، ملزومات پزشکی و حتی هزینه‌های مصرفی مانند تأمین غذای بیمارستان‌ها شد همچنین افزایش شدید هزینه‌های ساخت‌وساز، اجرا یا تکمیل برخی طرح‌های عمرانی سازمان تأمین‌اجتماعی را به تعویق انداخته بود.

وی گفت: صیانت مالی از بیمه‌شدگان یکی دیگر از اهداف و کار نوینی بود که شروع شد. به این منظور در جهت دسترسی عادلانه به خدمات درمانی، مصوب شد که در سراسر کشور در شهرستان‌هایی که سازمان تامین‌اجتماعی مرکز درمانی بستری ملکی نداشته باشد، بیمه‌شدگان خدمات بستری را به‌صورت ۱۰۰ درصد رایگان از بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی دریافت کنند. به این شکل دسترسی به خدمات درمانی تسهیل شده و فشارهای اجتماعی و سیاسی برای توسعه مراکز درمانی بستری که بسیار پُر هزینه است، کاهش پیدا کرده است.

راه‌اندازی صندوق ویژه بیماری‌های صعب‌العلاج

مدیرکل ارزیابی و تعالی خدمات درمانی معاونت درمان سازمان تامین‌اجتماعی گفت: یکی دیگر از برنامه‌ها، تعامل با وزارت بهداشت و راه‌اندازی صندوقی ویژه بیماری‌های صعب‌العلاج برای افزایش دسترسی بیمه‌شدگان بود البته سازمان تأمین‌اجتماعی از سال ۱۳۸۰ هزینه‌های برخی بیماری‌های صعب‌العلاج را از محل منابع خود تقبل کرده بود ولی با ایجاد این صندوق در چارچوب وظایف حاکمیتی دولت، امکان ارائه حفاظت مالی جامع‌تر و کامل‌تر از این‌گونه بیماران و استفاده از ظرفیت‌های همکاری بین‌بخشی فراهم شده است.

فضائلی ادامه داد: همچنین، با تشکیل کمیته همسویی بیمه‌ها که سازمان تأمین‌اجتماعی یکی از محورهای اصلی آن است، امکان مناسبی برای تقویت سیاستگذاری نظام بیمه‌ای مبتنی بر الزامات و منطق کارشناسی، فراهم شده است.

وی اضافه کرد: تقویت برنامه‌های غربالگری بیماری، می‌تواند با شناسایی زودهنگام، باعث پیشگیری از تبعات بسیار دردناک و در عین حال پرهزینه بیماری‌ها شود.

۲۵ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش نظام سلامت خانواده

مدیرکل ارزیابی و تعالی خدمات درمانی معاونت درمان سازمان تامین‌اجتماعی افزود: تعامل و همکاری با وزارت بهداشت برای استقرار نظام مراقبت‌های مدیریت شده در قالب برنامه‌های همچون پزشک خانواده و اخیرا مراقب سلامت و نظام ارجاع از دیگر فعالیت‌های مهم این سال‌ها در بخش درمان تامین‌اجتماعی بوده است. مطابق آخرین آمارهای وزارت بهداشت تاکنون ۲۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در ۱۸۰ شهرستان تحت پوشش نظام سلامت خانواده قرار گرفته‌اند.

فضائلی با اشاره به قرارگیری ۵۰ میلیون نفر تحت پوشش نظام سلامت خانواده تا پایان سال گذشته، گفت : پیش‌بینی می‌شود اجرای این برنامه باعث ساماندهی وضعیت مراقبت درمانی جمعیت کشور شود، تأمین‌اجتماعی نیز با توجه به جایگاه بی‌بدیل خود در نظام سلامت، در استقرار موفق این برنامه که می‌تواند فرصت خوبی برای مدیریت بیماری‌های بیمه‌شدگان فراهم کند، در سطح خدمات درمانی و تخصصی مشارکت جدی خواهد داشت.

اجرای کامل طرح نسخه الکترونیک

مدیرکل ارزیابی و تعالی خدمات درمانی معاونت درمان سازمان تامین‌اجتماعی تاکید کرد: اکنون نسخه الکترونیک تقریباً به‌طور ۱۰۰ درصد در کشور اجرا شده و اخیراً نیز سامانه ارجاع الکترونیک سازمان تأمین‌اجتماعی به تأیید وزارت بهداشت رسید و به این ترتیب، قابلیت اجرا در سطح ملی را دارا شده است.

به گفته وی، این سامانه امکان آن را فراهم می‌کند که بیماران به‌صورت الکترونیک به سطوح بالاتر خدمت حتی در سایر مراکز درمانی تخصصی اعم از ملکی و دانشگاهی ارجاع داده شوند و روند درمان قابل پیگیری باشد. این اقدام، بسیار بزرگ و ارزشمند است.

کد خبر: 69234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =